Elenei Udrea i-a căzut frunza la Shanghai

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Firma care a creat logoul României şi noul brand de ţară a folosit ca element principal o frunză stilizată care se mai găseşte în siglele altor firme într-o formă identică. Lansarea noului brand turistic al României a născut controverse. Elena Udrea a „dezvelit“ un logo deloc original şi un slogan care te invită să explorezi grădina carpatină.

În construcţia noului logo al României, o frunză stilizată stă cocoţată deasupra numelui ţării noastre. Frunza cu pricina poate fi cumpărată de pe shuterstock, un site care vinde fotografii, cu suma de 12 euro. Aceeaşi frunză mai apare şi în logoul site-ului oltchim.ro sau în cel al unui site irlandez, changetransport.com.

Mai citiţi şi:

Fiasco la lansarea brandului României de la Expo 2010 Beijing: imaginea României, promovată pe stil vechi

Două firme spaniole au realizat acest logo pentru care Ministerul Turismului a cheltuit circa 900.000 de euro. Consorţiul de firme THR - Asesores en Turismo, Hoteleria y Recreacion SA şi Taylor Nelson Sofres, creatoarele logo-ului şi ale noului brand de ţară, afirmă că, deocamdată, nu pot oferi detalii despre modul în care a fost aleasă frunza pusă în discuţie. Motivul: clauzele de confidenţialitate ale contractului cu autorităţile române nu le permite o astfel de dezvăluire.

„Poziţia oficială a companiei, în acest moment, este că nicio parte a contractului cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului nu poate fi dezvăluită, indiferent că este vorba despre detaliile financiare sau de modul în care simbolul frunzei folosit în noul brand de ţară al României a fost creat", au declarat reprezentanţii firmei pentru „Adevărul".

Potrivit site-ului piticu.ro, „«Change Transport» este un proiect englezesc, de autobuze ecologice, iar primul ar urma să apară pe Heathrow, până la sfârşitul anului acesta." În schimb, site-ul changetransport.com, unde se poate găsi simbolul „împrumutat" şi o numărătoare inversă până la punerea în practică a proiectului britanic, aparţine unei companii irlandeze care furnizează soluţii de management a flotelor de autobuze: gps tracking, passanger information ş.a.m.d. În aceste condiţii, spaniolii au cerut sute de mii de euro ca să fure o frunză stilizată de pe internet?

1. Logo-ul turistic al României, creat de firma spaniolă
2. Logo-ul site-ului changetransport.com (Irlanda) seamănă izbitor cu cel al României

„Nu este plagiat, este o dovadă de comoditate"

Potrivit lui Ştefan Liuţe, Managing Partner al agenţiei de consultanţă de brand Grapefruit, noua identitate vizuală a României nu te face nici să fugi, dar nici să vii spre ţara noastră. „Putea fi mai bună, mai originală, mai creativă", explică omul de branding. Cât despre mult discutata frunză, el declară: „Faptul că au luat frunza aceea nu e nici furt şi nici plagiat. E o dovadă de comoditate că nu au desenat-o ei, motiv pentru care se expun la o situaţie ca cea de acum".

România este la a şaptea tentativă de a-şi crea o imagine turistică menită să îi seducă pe turiştii din toată lumea. Doar în 2009, campania „Romania, land of choice" a costat încă aproape un milion şi jumătate de euro, eroii clipurilor publicitare fiind aceleaşi glorii sportive care au însoţit-o şi de această dată pe Elena Udrea la Shanghai: Nadia Comăneci, Ilie Năstase şi Gheorghe Hagi.

Istoria campaniilor, umbrită de scandaluri

În România, fiecare campanie de imagine a produs contrariul: scăderea percepţiei pozitive.

Prima, la mijlocul anilor ‘90, purta girul politic al preşedintelui (de atunci) Ion Iliescu. „Eterna şi fascinanta Românie" - era un album foto care a costat nu mai puţin de 7 milioane de dolari.

„Fabricat în România" încerca acum 10 ani să promoveze produsele româneşti în străinătate. Au urmat inevitabilul scandal şi falimentul programului.

Sarcina imaginii ţării a picat la Turism şi în 2004: "România mereu surprinzătoare" - a costat 2 milioane de euro şi a fost judecat drept un slogan prost inspirat.

„Fabulospirit" a fost iniţiat de Ministerul de Externe în 2006, fiind abandonat de la primele etape. Nu a costat decât 110.000 de euro.

„Romania, land of choice" - Ministerul Turismului (2009) 1, 4 milioane de euro. Nu a produs rezultate.

Comentariu: Udrea spoieşte brandul

Petre Barbu

Cu trei zile înainte de lansarea oficială a brandului turistic al României, doamna ministru Elena Udrea a apărut într-o ediţie „Tema zilei" la TVR 1. A ţinut să vorbească despre importanţa brandului. A vorbit prost. Doamna Elena Udrea a spus că acest brand turistic „îşi propune să arate o nouă imagine despre România". O prostie! Brandul nu înseamnă numai imagine, logo, slogan sau reclame. Brandul se construieşte în minţile consumatorilor. Brandul are viaţă numai acolo, în minţile oamenilor. (Nu este o metaforă!) Un brand are însuşiri: poate fi prietenos sau rebel, sobru sau simpatic, tânăr sau bătrân, viguros sau bolnav, strălucitor sau prăfuit. Depinde cum ai grijă de el.

Udrea nu a înţeles că brandul este o construcţie (repet!) în minţile oamenilor, care se face cu răbdare, pe parcursul multor ani. O construcţie care nu seamănă (ca efort, investiţii, proceduri, durată) cu o sală de sport sau cu un patinoar. Aş fi dorit să aflu de la doamna ministru care sunt valorile acestui brand. Pentru că aceste valori trebuie, în primul rând, să respecte realitatea. Nu poţi să promovezi „o grădină din Carpaţi" pe televiziunile internaţionale, în timp ce „grădina" nu are infrastructură, este plină de gunoaie şi este îngrijită de „grădinari" indolenţi. Un brand se creşte cu sinceritate. În caz contrar, rămâne doar o minciună ambalată în reclame ce vor fi difuzate triumfalist pe CNN sau Eurosport. Mă tem că am asistat la naşterea unui brand mort.

Chinezi în costumul lui Ştefan

Ovidiu Nahoi, corespondenţă de la Shanghai

Nu căutaţi căluşari în România. Aveţi şanse minime să daţi de ei. Cei mai mulţi sunt plecaţi peste hotare pentru a promova imaginea României. La Shanghai sunt, evident, căluşari. Ei au venit, evident, să susţină imaginea României la ziua naţională din cadrul Expo 2010. E adevărat, sunt mai puţin spectaculoşi decât alţi colegi de-ai lor, dar chinezilor le plac, sau cel puţin asta arată. Sunt peste o sută de chinezi de toate vârstele în sala de conferinţe a expoziţiei. Agită steguleţe româneşti, made in China. Mai înainte, i-au întâmpinat pe oficialii români, miniştrii Teodor Baconschi şi Elena Udrea, cu aplauze, de-a lungul covorului roşu, precum oamenii muncii de odinioară pe conducătorii Partidului.

Altfel, festivitatea a fost simplă şi discretă. Înălţarea drapelului, urmată de un spectacol de folclor, trei instrumentişti, ansamblul de căluşari şi nişte dansatoare în costume populare cu fuste roşii şi strasuri lucitoare. Şi, bineînţeles, discursurile ce se ţin în astfel de ocazii. Cel al ministrului român curge egal, fără stridenţe. Teodor Baconschi nu ridică tonul vocii nici când îi invită pe chinezi să viziteze România, nici când îi cheamă pe investitori să participe la licitaţiile pentru modernizarea hidrocentralelor. Gata, spectacolul se termină. În chineză şi în română, organizatorii comunică: „Spectacolul a luat sfârşit. Părăsiţi sala prin ieşirea dinspre sud". Publicul se retrage disciplinat.

Au fost mai mulţi români

Urmează momentul culminant al zilei: lansarea brandului turistic pe esplanada din pavilionul românesc, o ingenioasă construcţie în formă de măr verde din care s-a tăiat o felie. Adio „Fabulospirit", rămas-bun „Land of choice!". Acum avem „Explore the Carpathian garden". „Nu cred că există cineva mai emoţionat decât mine, mai mândru de faptul că este român", spune discursul ministrului Elena Udrea, în faţa asistenţei formate în cea mai mare parte din români. E un paradox aici. În pavilioanele ţărilor vecine, Olanda, Croaţia, Austria, de exemplu, lucrează mai bine de o sută de persoane. Noi suntem ingenioşi, lucrăm doar cu 20 de oameni. Cu invitaţii e invers: la ei, de ordinul zecilor, la noi, bat suta.

Poftiţi la frumuseţile patriei!

Ce s-a petrecut, de fapt, la lansarea brandului turistic - a noului brand turistic al României? Ministrul Udrea spune că e primul brand profesionist din ultimii zece ani. Altfel, cel puţin în ceea ce priveşte spectacolul, nimic nu iese din tipare, precum căluşarii şi imaginile cu munţii patriei, din deschiderea Zilei naţionale şi Gheorghe Zamfir cu naiul.

Hagi, Nadia, Ilie Năstase invitaţi pe scenă. Hostese „made in România" şi oşteni medievali made in China. Dezvelirea logoului şi un clip. Dacă cei din Muntenegru ne arată o pânză roşie care zboară printre munţi şi pe plaje neatinse, dacă grecii prezintă o petrecere într-un sat pe malul mării, iar India e simbolizată de un tânăr singuratic care scrie simplu, pe o vedere, „Incredible!", România merge pe reţeta de până acum: un şir de imagini cu munţii, cu pelicanii, cu Castelul Peleş, cu Maramureşul, Sighişoara... Atât. Oficialii se retrag de pe scenă şi odată cu ei cei mai mulţi spectatori părăsesc gradenele.

Doar un pâlc de chinezi mai rămân pentru a vedea recitalul cântăreţei Andreea Bănică, în, probabil, cea mai sumară ţinută a zilei de la Expo 2010. Dincolo, la pavilionul Croaţiei, e o coadă de nedescris. Totuşi, spre seară, Orchestra Naţională Radio, formaţia lui Damian Drăghici şi Grigore Leşe, salvează ce se mai putea salva din impresia de încropeală lăsată de „primul brand profesionist al Românei", aşa cum îl caracterizează Elena Udrea. Spectacolul, inclus în cadrul Zilei României, nu este însă parte a lansării brandului de ţară.

Aşteptăm China

Ştirile cu frunza care ar putea fi plagiată au ajuns şi la urechile doamnei ministru, care a ţinut să declare că „nu pot să vă spun cum a lucrat compania care a realizat logoul, dar sunt sigură că au fost responsabili".

Ea afirmă că până în 2013 mai sunt de cheltuit peste 74 de milioane de euro, din fondurile europene, pentru promovarea turismului românesc. Deocamdată, funcţionarii Ministerului Dezvoltării lucrează la o strategie în acest sens. Dacă i-a plăcut spectacolul? „Mie mi-a plăcut, a fost un spectacol de bun-simţ, potrivit cu vremurile. Cine a vrut să vină să îl vadă a venit", spune Elena Udrea. După care se declară mândră de felul în care a reuşit să atragă atenţia asupra evenimentului. Faptul că logoul a fost făcut public, pe diferite surse, cu o zi înainte a fost, potrivit ministrului, o bună strategie de marketing.

„Chiar îi felicit pe cei care au dat informaţiile", spune ministrul. De ce toate acestea au avut loc la Shanghai, şi nu la Mamaia sau, de ce nu, la Albena? Ministrul Udrea spune că mizează pe şapte milioane de vizitatori ai pavilionului românesc, până la închiderea expoziţiei, în octombrie. Dintre aceştia, unii vor fi atât de încântaţi de logo şi de fotografiile de pereţi sau de imaginile cu Hagi, Nadia şi Ilie Năstase de pe monitoare încât vor vrea să vină în România.

Sigur, există şi impedimente. Vizele, de exemplu - aici, ministrul de Externe Teodor Baconschi invocă un posibil nou acord în domeniu, dar, oricum, România se aliniază procedurilor Schengen. Poate vor fi găsiţi, totuşi, câţiva turoperatori serioşi care să gestioneze această relaţie, conchide şeful diplomaţiei. După care invită la realism: e greu de crezut că turiştii vor veni din China doar ca să vadă România, ei vor dori să viziteze Europa. Va trebui, deci, să ne coordonăm ofertele cu ţările vecine, crede ministrul Baconschi.

74 de milioane de euro din fondurile europene vor fi cheltuite pentru promovarea turismului românesc.