SONDAJ Profesori: Elevii din rural au pierdut considerabil din materia care trebuia asimilită în ultimul an

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Elevii din mediul rural au fost cei mai afectaţi de pandemie

Pierderile de învăţare ale elevilor din mediul rural acumulate în perioada în care şcoala s-a desfăşurat online sunt majore şi necesită intervenţie imediată prin sprijinirea recuperării materiei, arată un sondaj efectuat de Fundaţia World Vision România efectuat în perioada 5-12 februarie 2021 în 74 de unităţi de învăţământ din 14 judeţe din mediul rural.

Sondajul a fost efectuat în contextul redeschiderii şcolilor şi al publicării Ordinului 300 din 19 februarie 2021 care reglementează educaţia remedială.

În total, 46% din profesorii intervievaţi au apreciat că elevii lor au pierdut între 11% şi 45% din materia care trebuia asimilată. 

Pe o scală a severităţii pierderilor de învăţare, 17% din cadrele didactice au afirmat că elevii au pierdut între 11% şi 20% din materie, în timp ce 19% au indicat o pondere de 21-30%, iar unu din zece profesori a indicat pierderi de învăţare grave, de la 46%  la 80 %  din materie. Pe de altă parte, 30% din repondenţi au afirmat că pierderile de învăţare sunt relativ mici, de până la 10% din materie.

Situaţia este reflectată de evoluţia notelor elevilor în perioada în care şcoala s-a desfăşurat online (octombrie-decembrie 2020) comparativ cu cea anterioară: 54% din profesori au declarat că notele copiilor nu au suferit modificări semnificative, însă 31% au afirmat că acestea au scăzut.

În acest context, o treime dintre profesorii chestionaţi au declarat că au mare nevoie de pregătire pentru integrarea noţiunilor de educaţie remedială, în timp ce un număr egal dintre aceştia se consideră pregătiţi. O pondere dublă, de 63%, afirmă că este necesar un ghid standardizat pentru educaţie remedială. În ceea ce priveşte educaţia digitală, 80% au nevoie de formare în acest domeniu, iar 77% vor un ghid standardizat pentru a preda şi a evalua elevii online. Peste 60% din profesori consideră că au nevoie de adaptarea programelor şi a materialelor de predare. 

Pierderi de învăţare, dar şi emoţionale

„Pentru a avea noi înşine o imagine cât mai aproape de realitate a efectelor pandemiei asupra şcolilor din mediul rural, am derulat o cercetare de teren în prima linie, în rândul profesorilor. Rezultatele ne confirmă temerile: copiii care merg la şcolile din mediul au pierdut părţi mari din materie, iar impactul pandemiei a adâncit decalajul deja existent între şcolile de la oraş şi cele de la sate. Solicitările profesorilor arată că provocările şcolii online şi cea a recuperării materiei pierdute în pandemie nu pot fi depăşită fără ajutor. Profesorii sunt partenerii noştri în acest efort şi sunt singurii care pot remedia efectele pandemiei asupra copiilor.

World Vision România va sprijini profesorii, elevii şi părinţii din cele peste 400 de şcoli din mediul rural unde activează pentru a putea evalua copiii, a identifica lacunele acumulate în această perioadă şi a recupera materia pierdută într-un mod cât mai eficient.”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.

Pe de altă parte, profesorii înşişi spun că impactul pandemiei nu se reduce doar la pierderile de învăţare. „Elevii au pierdut considerabil”, afirmă unul dintre profesorii repondenţi. „Acest lucru nu se poate vedea imediat, ci se va descoperi în timp, privit atât din punct de vedere cognitiv, cât mai ales emoţional. Subliniez acest ultim aspect deoarece la baza tuturor proceselor de învăţare stă cunoaşterea de sine, un echilibru emoţional pe care de cele mai multe ori nu îl formăm acasă, ci la şcoală, cu un cadru didactic competent. Consider că elevii vor avea nevoie de un program de remediere. Un astfel de program are un impact semnificativ în viaţa şcolară, având ca obiectiv schimbarea atitudinii faţă de fiecare copil, educaţia remedială fiind necesară atât la nivel de grup, cât şi la nivel individual.”

În ceea ce priveşte resursele materiale, 39% din repondenţi au menţionat nevoia de materiale igienico-sanitare, 30% de materiale de protecţie (măşti etc.), 14% au semnalat limitarea indusă de spaţiile restrânse care nu permit distanţarea fizică, iar 9% au indicat nevoia de responsabilizare a personalului şi elevilor (pentru a se respecta regulile de protecţie sanitară). 

Mai multe pentru tine:
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Tricouri de Crăciun pentru copii și familie – Cadouri unice, outfituri cozy și reduceri exclusive eMAG: magia sărbătorilor în casa ta
Dovada că Alessia Pop, câștigătoarea Vocea României, s-a cunoscut cu Theo Rose înainte de a urca pe scena concursului de la PRO TV. Unde au fost cele două
Top 20 mașini de spălat și uscătoare 2025 – alege modelul perfect pentru casă și economisește inteligent
Cornel Dinu spune ce pensie încasează, după 40 de ani petrecuți la Dinamo: „Asta-i o țară, un stat care nu-și servește locuitorii, fură de la ei”
O companie cunoscută își închide toate cele 17 magazine din România. Au fost anunțate deja lichidări masive de stocuri
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
Cele mai bune 15 vinuri de pe eMAG în 2025: ce aleg românii de sărbători. Transformă mesele de Crăciun și Revelion în momente magice
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Crăciun regal colorat la Sandringham. Prințesa Kate a ales carourile, iar Regina Camilla roșul