Incidentul Ever Given: De ce a eşuat nava în Canalul Suez? Autorităţile egiptene evocă o nouă posibilă cauză

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ever Given blochează de marţi Canalul Suez FOTO EPA-EFE

Rafale puternice de vânt şi o furtună de nisip au fost prezentate iniţial drept cauze ale eşuării portacontainerului Ever Given în Canalul Suez, dar autorităţile egiptene nu exclud şi ipoteza unei „erori umane”.

Deblocarea Canalului Suez este urmărită cu sufletul la gură de numeroase ţări şi companii, mai ales că acest traseu permite trecerea pentru a 10% din comerţul mondial.

Operaţiunea este destul de complicată şi încă nu se ştie cât ca mai dura, fiind evocate „zile sau săptămâni”.

„E o balenă cu extragreutate eşuată pe plajă. Cu greutatea de acum, nu poate fi eliberată. Puteţi să vă luaţi gândul”, a spus preşedintele Boskalis, companie specializată în operaţiuni de salvare.

De miercuri, Autoritatea Canalului Suez (SCA) încearcă să scoată pe linia de plutire această navă de 400 de metri lungime şi 220.000 de tone.

Operaţiunea de salvare este condusă de compania olandeză Smit Salvage.

„Remorchere şi drage sunt utilizate pentru înlăturarea” nisipului, a declarat pentru AFP un responsabil al societăţii nipone Shoei Kisen Kaisha, proprietara navei.

Alte două remorchere sunt aşteptate duminică în Canalul Suez pentru a ajuta la operaţiune.

După ce au menţionat rafalele puternice de vânt şi o furtună de nisip drept cauze ale eşuării navei, care a avut loc marţi, autorităţile egiptene cred că există şi alte motive, cum ar fi o „eroare umană”.

„Alte erori, umane sau tehnice, ar fi putut avea un rol”, a declarat sâmbătă şeful SCA, Ossama Rabie.

Un ocol de 9.000 de kilometri

Potrivit revistei Lloyd's List, peste 200 de nave sunt afectate în prezent de blocarea Canalului Suez, ceea ce produce întârzieri în livrările de petrol şi alte produse. Maersk şi Hapag-Lloyd au decis încă de joi să-şi redirecţioneze vasele către Capul Bunei Speranţe, în sudul Africii, făcând astfel un ocol de 9.000 de kilometri şi zece zile în plus până la destinaţie.

Aproape 19.000 de nave au traversat Canalul Suez în 2020, adică o medie de 51,5 nave pe zi, arată date ale SCA.

Potrivit unui raport privind securitatea maritimă întocmit de Allianz Global Corporate & Specialty, „Canalul Suez prezintă, per ansamblu, un excelent bilanţ în materie de securitate, accidentele şi incidentele maritime fiind extrem de rare, doar 75 în ultimii zece ani”.

Jurnalista britanică Rose George, autoare a unei cărţi despre transportul maritim, spune că „peste două treimi din accidentele maritime sunt cauzate de erori umane”.

Mai multe pentru tine:
Top 15 băuturi pentru Sărbători 2025–2026: vinuri medaliate cu aur, ediții rare de colecție și reduceri uriașe de până la 8.500 lei
Cadoul ideal pentru bărbați: cele mai bune ceasuri de Crăciun la prețuri Chillmas Deals cu reduceri de până la 92%
Theo Rose, invitată de soacră la un restaurant cu stele Michelin din Paris. Combinația alimentară modestă care a impresionat-o: „Ca la mama lui”
Cerceii candelabru cu care a apărut Prințesa Catherine sunt spectaculoși. Ce poveste emoționantă se ascunde în spatele lor
Top 15 coșuri cadou de sărbători în 2025-2026: cele mai bune recomandări, reduceri și idei premium de neratat
Descoperire fantastică. Organul care produce aproape toată serotonina din corp. Nu e creierul. Din cauza asta ne îmbolnăvim de anxietate și depresie
Loviți de cancer, Meme și Teodora Stoica au găsit o metodă prin care celule canceroase sunt mâncate
Cele mai căutate cadouri pentru copii și adolescenți în 2025: Roblox, Minecraft, jocuri STEAM, Kendama și LOL
Seturi cadou pentru femei care transformă sărbătorile în experiențe de răsfăț și lux – oferte eMAG de neratat, pentru orice buget
Angela Similea, prea „îmbătrânită”, la 79 de ani? Stilistul Florin Burescu le dă peste nas cârcotașilor: „O adevărată doamnă, fără operații estetice”. Dieta artistei „Epocii de Aur”
A Diamond Is Forever: colecția Primul diamant TEILOR — bijuterii luxury de la 500 lei pentru cadouri care spun povești