Gruparea Houthi amenință economia globală: Navele care se apropie de Israel vor fi atacate, indiferent de naționalitate

0
Publicat:

Situație din ce în ce mai tensionată din Marea Roșie. Gruparea Houthi din Yemen a emis un avertisment fără precedent către navele comerciale care se apropie de Israel sau teritoriile ocupate.

Rebelii Houthi, din ce în ce mai implicați în conflictul dintre Israel și Hamas FOTO EPA

Avertismentul vine în urma implicării grupării teroriste într-un atac asupra unui petrolier comercial, iar noile amenințări pot duce la perturbarea lanțurilor de aprovizionare, scrie Guardian.

Mohamed Ali al-Houthi, șeful comitetului revoluționar suprem al Houthi, a subliniat că navele ar trebui să evite să se îndrepte către Israel și teritoriile ocupate. În plus, a avertizat că orice navă care trece pe lângă Yemen ar trebui să aibă radiourile pornite și să răspundă rapid la încercările de comunicare ale Houthi.

Al-Houthi a atras atenția și asupra navelor comerciale să nu își "falsifice identitatea" sau să ridice steaguri diferite de țara căreia aparține proprietarul navei. Houthi a anunțat că va viza toate navele care se îndreaptă către Israel, indiferent de naționalitate, în semn de solidaritate cu palestinienii din Gaza.

Într-un incident recent, Houthi au pretins că au lovit un petrolier comercial norvegian cu o rachetă, declarând că acesta transporta țiței către un terminal israelian și că echipajul a ignorat avertismentele. Proprietarul petrolierului, compania norvegiană Mowinckel Chemical Tankers, a respins acuzațiile, susținând că nava avea la bord biocombustibil și nu țiței.

Urmare a atacului, distrugătorul USS Mason al Marinei SUA a răspuns apelurilor de ajutor ale petrolierului și a asistat echipajul în gestionarea unui incendiu provocat de racheta Houthi. Cu toate că atacul a cauzat daune materiale, nu s-au înregistrat victime.

În replică la aceste incidente, Israelul a anunțat trimiterea unei nave de război de ultimă generație, clasa Sa'ar 6, în Marea Roșie. De asemenea, SUA încearcă să organizeze rapid o forță de protecție maritimă mai amplă, cu baza în Bahrain, pentru a preveni blocarea celor mai aglomerate rute de transport maritime din lume și pentru a evita perturbări în economia globală.

În contextul intensificării atacurilor Houthi, costul transportului de mărfuri prin Marea Roșie crește, iar industria a avertizat cu privire la posibile perturbări ale lanțului global de aprovizionare.

Piața de asigurări din Londra a clasat sudul Mării Roșii printre zonele cu risc ridicat, iar navele trebuie să notifice asigurătorii când trec prin astfel de zone și să plătească o primă suplimentară, de obicei pentru o perioadă de acoperire de șapte zile.

Aproximativ 23.000 de nave trec prin strâmtoarea Bab al-Mandab, care leagă Marea Roșie de Golful Aden, iar atacurile Houthi încep să devină o amenințare nu doar la nivel geopolitic regional, ci și la nivelul economiei globale.

SUA a avertizat rebelii Houthi că planul de pace pentru Yemen, negociat cu Arabia Saudită și înmânat împuternicitului ONU pentru pace, va eșua dacă atacurile asupra navelor vor continua.