Mai avem nevoie de parcări în centru?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Alegerea de a construi o parcare în centrul oraşului, în loc de a uşura viaţa pietonilor şi bicicliştilor şi de a diversifica transportul în comun, nu este tocmai în sensul viitorului.

Articol din ediţia nr. 20 a FP România (ianuarie/ februarie). Detalii ilustrate:  Coperta, Sumarul, Nota editorului.

Orice discuţie care implică maşina personală are o încărcătura emoţională puternică, de multe ori impiedicând desfăşurarea unei argumentări raţionale. Maşina este nu doar măsura statutului social şi a reuşitei în viaţă, dar şi parte integrantă din individualitatea fiecăruia, simţită aproape ca o prelungire naturală a corpului. În România, mai mult decât în alte părţi, tocmai datorită absenţei istorice şi încărcăturii emoţionale legate de acest obiect, automobilul este incontestabil regele spaţiului public.

Pe de altă parte, sub presiunea poluării, a schimbării climatice (contestate şi contestabile), a perspectivei terminării resurselor mondiale de petrol (faimosul Oil Peak) dar şi datorită emergenţei preocupărilor faţă de starea de sănătate generală a populaţiei oraşelor şi a numărului crescut de decese directe sau indirecte generate de uzul maşinii, în ultimii 10 ani s-au intensificat vocile care propun un model de mobilitate diferit pentru centrele urbane.

Astfel de modele - care încep să se aplice din ce în ce mai mult în capitalele Europei occidentale - prevăd încurajarea folosirii transportului public, a bicicletelor, a mersului pe jos sau, în ultimul timp, a vehiculului electric. Modalităţile de obţinere a unui spaţiu public puţin poluat de maşini variază de la oraş la oraş, dar în fiecare dintre cazuri ele combină voinţa politică, mecanisme regulatorii locale (taxa pentru acces, costuri de parcare ridicate), amenajări de infrastructură speciale pentru biciclişti, pietoni şi pentru vehiculul electric, noi tipuri de întreprinderi („car-sharing” sau „bike-sharing”) şi campanii de publicitare şi conştientizare.

Prezent fără viitor

Aceste chestiuni nu ţin doar de politici locale, cu un impact limitat asupra bunăstării populaţiei. Probabil că asistăm la pregătirea unei treceri graduale de la economia bazată pe complexul „petrol/ oţel” (care a definit secolul XX şi s-a desfăşurat sub în credinţa creşterii economice nelimitate) la o economie bazată pe un alt tip de energie şi redistribuţie a acesteia, cu posibilităţi de regândire a paradigmei economice operaţionale în sine.

La o analiză de suprafaţă, sistemul maşină/ petrol/ oţel  pare “blocat” şi fără ieşire, întreaga infrastructură urbană globală fiind construită pentru a acomoda obiectul fetiş al secolului trecut. În acelaşi timp, economiile naţionale şi strategiile geopolitice globale sunt în mare măsură „blocate” într-un complex în care industria de maşini este cheia sistemului.

O reconversie a urbanismului dublată de o reconversie a energiei folosite pentru asigurarea mobilităţii (din ce în ce mai necesară, susţin multe voci) va duce în mod cert la dezechilibre politice internaţionale. Reducerea cererii de petrol la nivel mondial va aduce o presiune sporită şi chiar o destabilizare a sistemelor politice, unele totalitare, din Orientul Mijlociu, Eurasia sau America Latină. În acest context, poate ca nu întâmplător Arabia Saudită este una dintre principalele investitoare în diversificarea resurselor energetice. 

Alegerile unui anumit tip de urbanism sau altul au consecinţe pe termen lung, ce depăşesc „simpla” stare de sănătate a populaţiei şi calitatea vieţii în oraş. Alegerea de a construi o parcare în centrul oraşului, în loc de a uşura viaţa pietonilor şi a bicicliştilor şi de a diversifica transportul în comun, are, dacă nu resorturi, cel puţin consecinţe strategice importante: indică „pariul” pus pe continuitatea complexului „petrol/ oţel”, într-un scenariu de viitor de tip „business as usual”.

Este posibil însă ca în următorii 10 până la 20 de ani să asistăm la „deblocarea” sistemului şi rearanjarea sa într-o nouă paradigmă energo-economică, a producţiei/ distribuţiei/ consumului în care energia renuvelabilă ar furniza modelul unei economii ciclice (nu linear crescătoare) şi ar facilita un consum recalibrat. Este Bucureştiul pregatit pentru această schimbare?

Alexandru Bălăşescu este doctor în antropologie. În prezent face studii prospective. Cea mai nouă carte a sa este "Voios, despre noua ordine globală".

Mai multe pentru tine:
Păreri pro și contra despre Catedrala Mântuirii Neamului. Mihai Găinușă: „Bolnavii care nu plătesc CASS vor merge la Catedrală, nu la camera de gardă”. Ce spune Dan Negru?
„Pregătirea apărării pe linii e esențială”. Retragerea americană, un pericol pentru România? Soluțiile generalului care ne-a reprezentat la Bruxelles
Meghan Markle n-a mai așteptat și a dat vestea cea mare, atât de așteptată de fanii ei. Ducesa e în culmea fericirii
Adevărul despre „amantlâcul” Dianei Bart cu actorul Daniel Nuță! „Sunt divorțată de mai bine de jumătate de an!”
Alimentul de care Fuego nu se atinge: „Cel mai nociv pentru ființa umană”. Îi îndeamnă pe toți să-l evite
Rectorul SNSPA avertizează că „luna de miere s-a încheiat” pentru puterea de la București: „Este cazul să ne punem centurile de siguranță. Nu vor fi zile ușoare”
Ce tranzacții suspecte a descoperit Libra Bank în conturile AUR. Ce plăți s-au făcut către patronul Realitatea PLUS, unde Simion și Georgescu sunt lăudați excesiv
O contabilă din Kenya a ajuns femeie de serviciu în România și trăiește cu frică. „Mi-e teamă în fiecare zi să nu fiu...”
Ziua în care Biserica a deschis porțile doar pentru personalități. De ce oamenii de rând n-au avut acces în interior la slujba de sfințire a picturii Catedralei Neamului VIDEO
La șase luni de la naștere, Jennifer Lawrence a luat o decizie radicală: „Sânii mei...”
Un tezaur roman, ascuns timp de 8 ani, după ce a fost descoperit cu un detector de metale