Violenţă, sexualitate şi agresivitate. Cum manipulează publicitatea audienţa masculină

0
Publicat:
Ultima actualizare:
David Beckham, în spotul publicitar care promovează colecţia de lenjerie intimă a brandului H&MFOTO Facebook

Campaniile publicitare continuă să fie principala armă de manipulare a oamenilor. Sexul, agresivitatea şi competiţia reprezintă ingredientele unei reclame de succes atunci când ea este adresată publicului masculin.

Reclamele vând mai mult decât produse, susţine Jean Kilbourne, o promotoare a curentului feminist. Iar cataloagele de modă şi defilările din marile oraşe europene au demonstrat-o.  

Dacă pentru reprezentantele sexului frumos s-a conturat, cu grijă, un şablon ce întruchipează manechinul subţire, fără forme, în cazul bărbaţilor, strategiile au fost modificate. Masculinitatea a fost confundată cu violenţa în viaţa de cuplu, pericolul s-a transformat în extravaganţă necesară, iar duritatea a fost considerată o formă de control. Agresivitatea manifestată în dormitor a fost o altă concepţie validată, relatează publicaţia „The Huffington Post“.

Megan Vokey, Bruce Tefft şi Chris Tysiaczny, cu toţii psihologi ai Universităţii din Manitoba, Canada, au efectuat un studiu pentru a afla care sunt efectele publicităţii asupra bărbaţilor. Rezultatul? Deşi reprezentanţii sexului masculin îşi fundamentează percepţia de sine pe valori diferite de cele identificate la femei, spoturile publicitare deţin secretul manipulării lor folosindu-se, desigur, de alte arme. 

Coperta revistei Esquire

Echipa de cercetare a urmărit toate numerele unor reviste precum „Playboy“, „Fortune“ sau „Esquire“, între 2007 şi 2008, analizând reclamele folosite de publicaţiile în cauză. Rezultatele cercetării au descoperit că 56% din cele 527 de spoturi publicitare încurajau una sau mai multe dintre cele trei elemente enunţate mai sus. Convingerile potrivit cărora pericolul incită şi brutalitatea reprezintă o formă de control au fost cele mai promovate mesaje. În plus, autorii studiului susţin că revistele care încurajează astfel de percepţii sunt, în general, publicaţii dedicate tinerilor sau cititorilor cu venituri mai mici.

Concluziile studiului au fost publicate în jurnalul „Rolul Sexelor“, ediţia din luna mai, şi au dezvăluit că hipermasculinitatea aclamată este dăunătoare. Studiile anterioare au făcut o legătură între convingerile pur masculine şi problemele sociale pe care bărbaţii le au de înfruntat. Publicitatea poate încuraja consumul de droguri sau violenţa faţă de femei, au conchis specialiştii. 

Mai multe pentru tine:
Cele mai bune 15 vinuri de pe eMAG în 2025: ce aleg românii de sărbători. Transformă mesele de Crăciun și Revelion în momente magice
Cornel Dinu spune ce pensie încasează, după 40 de ani petrecuți la Dinamo: „Asta-i o țară, un stat care nu-și servește locuitorii, fură de la ei”
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
De ce se adaugă o lingură de mălai în compoziția sarmalelor. Un truc folosit de bucătăresele din Moldova
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Tricouri de Crăciun pentru copii și familie – Cadouri unice, outfituri cozy și reduceri exclusive eMAG: magia sărbătorilor în casa ta
Obiceiul adorabil de la Palatul Regal britanic, în ajun de Crăciun. Cum se împarte fericirea între prinți și prințese
Dovada că Alessia Pop, câștigătoarea Vocea României, s-a cunoscut cu Theo Rose înainte de a urca pe scena concursului de la PRO TV. Unde au fost cele două
Top 20 mașini de spălat și uscătoare 2025 – alege modelul perfect pentru casă și economisește inteligent