INTERVIU Gameleon, câştigători la Intel Business Challenge: „Pentru o secundă am simţit că am înşelat juriul“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Victor Popescu şi Vlad Radu au fost aplaudaţi, miercuri, în Dublin. Startupul lor, Gameleon, a fost selectat de juriul Intel Business Challenge Europe, alături de alte patru companii, să participe la finala Intel Business Challenge World 2013, ce va avea loc în octombrie, în Berkley, California.

Numai Victor şi Vlad au putut veni la finala competiţiei europene, însă echipa Gameleon îi mai are în componenţă şi pe Mihaela şi Adi.

Gameleon, care va permite oricui să-şi dezvolte un joc asemănător seriei Diablo (RPG – Role playing game) cu ajutorul unei interfeţe prestabilite. Altfel spus, cei patru vor să creeze un Wordpress pentru jocuri.

Antreprenorii români au participat la Intel Business Challenge Europe 2013 din partea Bulgariei (finanţarea iniţială a startupului a venit din partea Eleven - companie bulgărească) şi au obţinut locul patru.În total, în finala europeană au participat 24 de echipe. Gameleon este o platformă online care permite oricui să îşi creeze propriul joc, fără să aibă nevoie de cunoştinţe tehnice.

Cum funcţionează Gameleon?

Victor Alexandru Popescu a explicat în martie, într-un interviu pentru adevarul.ro, funcţionarea site-şului. „Intri pe un site, te autentifici în prealabil cu o reţea socială sau cu contul nostru intern. După care intri în interfaţă fără să downloadezi nimic. Poţi să lucrezi de pe orice gadget care ştie HTML5. Acolo îi spui că vrei să faci o şi începi să tragi lucruri. Tu îţi creezi grafica aşa cum vrei tu . Poţi să faci o poză de sus la ceva şi aia să fie harta ta. Avem un skin editor şi un object editor. Totul e drag and drop. Pentru cineva nontehnic e ca un Lego. Ai piesele într-o parte şi începi să pui obiectele acolo şi rezolvi aspectul vizual. Apoi te ocupi de interacţiuni. Obiectele sunt autonome după ce le programezi. În final, vii cu misiuni şi achievements. Pui tot felul de obiecte, realizezi tot felul de misiuni, lupţi cu tot felul de personaje. E o mecanică ca în World of Warcraft sau alte jocuri similare. În editor poţi să te duci pe o sabie şi poţi să spui că „atunci când am luat obiectul acesta, questul X va fi rezolvat“.

E o interfaţă în care am aceste evenimente, începutul şi finalul lor, iar eu trag acţiuni, ca atunci când pun personaje pe hartă. Ne-am inspirat din Lego Mindstorms, un lego foarte inteligent. Ca să-ţi programezi cărămida lor inteligentă te legi cu un cablu la calculator şi au un soft vizual. Iar apoi le legi şi îţi dă nişte rezultate. Pentru că este un concept foarte intuitiv. Lego l-a făcut pentru 16 ani plus, dar oricine poate să le folosească.

Pentru Shay a mers şi a înţeles lucrurile astea şi a început să se joace cu ele. Pe editor îţi faci lucrurile astea. Iar când dai pe Publish tot jocul acela este trimis într-una dintre cele trei posibilităţi. Pe Amazon S3, un serviciu de hosting, poţi să le duci pe platforma noastră, pentru că avem un serviciu de hosting împreună cu SoftLayer sau poţi să scoţi acest server, îl downloadezi şi îl ţii la tine. El îşi ia automat o adresă publică. Ideea este că ai sistemul acesta al tău care e deschis, poţi să-l hăckuieşti. Poţi să te joci pe sursă. Poţi să introduci o funcţie la care noi nu ne-am gândit sau pe care nu o avem încă“

„Adevărul“ a stat de vorbă cu cei doi antreprenori români, chiar la Dublin, după ce au primit premiul, iar interviul cu cei doi îl puteţi citi mai jos.

Ce înseamnă premiul câştigat la Intel Business Challenge Europe 2013 pentru Voi şi pentru Gameleon?

Victor: A fost o senzaţie foarte mişto. Am descoperit de curând că suntem şi prima companie românească care merge la etapa internaţională. Mă bucur că am obţinut o astfel de recunoaştere. Pentru Gameleon înseamnă un orizont mult mai deschis. Vor exista mai mulţi investitori cu care vom putea discuta.

Vlad: Pentru o secundă m-am simţit de parcă am înşelat juriul. A fost o onoare să stau pe podium lângă echipe care au avut proiecte legate de nanotehnologie şi biotehnologie.

Voi aveţi sediul în Bulgaria?

Victor: Nu, am stat patru luni în Bulgria după care am închiriat un birou în Bucureşti, în zona Eroilor. Am ales această zonă pentru că este foarte aproape de Universitate şi pot să vină studenţi la noi în birou să testeze platforma. Este un produs care acolo începe, acolo îşi găseşte viaţa.

Care a fost feedback-ul studenţilor?

Vlad: Am avut două mari griji legate de feedback. În primul rând, că oamenii care o să testeze Gameleon nu îi vor înţelege deloc funcţionalitatea. În al doilea rând, că nu o să le placă interfaţa. Dacă nu înţelegeau funcţionalitatea ar fi fost o mare problemă pentru că ăsta ar fi însemnat să regândim felul în care funcţionează editorul şi principiul de bază. Nu a fost cazul, toată lumea a înţeles din prima cum se face totul, ce să apese, unde să facă click unde să tragă chestii etc. Majoritatea feedbackului a fost legat de lucruri minore. A fost mai bine decât speram. A fost o validare foarte bună. Avem oameni care vin la testare în fiecare zi, care întreabă lucruri pe forum şi testează lucruri de capul lor.

Platforma poate fi testată de oricine?

Vlad: Da, e online, se poate intra chiar acum pe adresa editor.Gameleon.co. Deocamdată este în variantă beta. Toată funcţionalitatea este deschisă, pentru că sunt unele chestii pe care încă nu le-am testat noi. Noi implementăm lucruri săptămânal. Avem aproximativ 800 de utilizatori.

Care este modelul vostru de business?

Vlad: Avem două modele de business diferite. Dacă un dezvoltator independent vrea să-şi facă un joc pe care apoi să-l vândă, el va plăti o licenţă care va fi în jur de 250 de euro pe an. Mai există şi o altă variantă. Ai nevoie de foarte multe lucruri ca să faci un joc: imagini, sunete, modele 3D, texturi... Toate acestea pot fi create şi urcate în Asset Marketul nostru - un fel de AppStore. În momentul când cineva îşi face un joc poate cumpăra aceste elemente de la alţi utilizatori, prin microtranzacţii şi noi ne luăm un procent. Asta înseamnă că şi oamenii care nu vor să îşi facă un joc pot fi utilizatori: pot fi designeri, programatori care scriu funcţii noi.

Victor: Nu ne aşteptăm să scoatem foarte mulţi bani din Asset Market - maximum 10% din business. Dacă lucrurile merg aşa cum ne-am dorit, de când începem monetizarea, în primul an ar trebui să ne aşteptăm la 250.000 de euro.

Este ceva ce noi vrem să facem. Avem nevoie de o comunitate. Open source-ul contează foarte mult pentru noi, pentru viaţa produsului. Vrem să şi educam oamenii în legătură cu ce este în spatele Gameleon.

Când veţi începe să monetizati?

Victor: Cam în trei luni vom începe să taxăm pentru folosirea comercială a editorului. Estimăm că vor fi, în total, 10.000 de utilizatori în primul an şi 10% dintre ei să plătească.

Ce beneficii vor avea beta-testerii?

Victor: Toţi vor primi câte un cont gratuit pentru un an. Cine vrea să devină beta-tester, acum ar fi momentul.

Vlad: Vor primi şi pizza şi apa gratuită la birou.

Victor: Vrem să organizăm şi un hackathon. Noi folosim tehnologie open source şi se pot crea funcţionalităţi adiţionale la ce avem noi. Vrem să vină oameni, să discutăm cu ei, să vedem ce idei au ei. Vor putea contribui literalmente la codul sursă al Gameleon.

Hackathonul e în stadiul de idee sau de proiect?

Victor: Este ceva ce noi vrem să facem. Avem nevoie de o comunitate. Open source-ul contează foarte mult pentru noi, pentru viaţa produsului. Vrem să şi educam oamenii în legătură cu ce este în spatele Gameleon.

Mai aveţi nevoie de finanţare?

Victor: Compania Eleven din Bulgaria ne-a oferit 150.000 euro, am mai făcut noi 20.000, dar trebuie să ajungem la 300.000 ca să încheiem runda. Asta înseamnă că în următoare 8 luni trebuie să mai strângem 130.000 de euro.