Inteligența artificială schimbă radical piața muncii. „Ar putea schimba fiecare loc de muncă”

0
Publicat:

Inteligența artificială generează schimbări masive pe piața muncii, provocând atât îngrijorare, cât și oportunități. În timp ce unele locuri de muncă dispar, altele sunt redefinite, iar companiile încep să își adapteze strategiile.

Inteligența artificială generează schimbări masive pe piața muncii FOTO: Arhivă

Ocado, un retailer britanic de produse alimentare online, a redus semnificativ timpul de procesare al comenzilor datorită progreselor în domeniul inteligenței artificiale (IA) și roboticii. Dacă în 2012 era nevoie de 25 de minute de muncă umană pentru a pregăti o comandă de 50 de articole, astăzi durata a scăzut la doar 10 minute, relatează Financial Times.

Am reușit să procesăm comenzile într-un ritm tot mai rapid”, a declarat directorul executiv Tim Steiner în cadrul unei conferințe recente. Însă această eficiență vine cu un cost: compania are nevoie de 500 de angajați mai puțin anul acesta, după ce în 2023 a anunțat deja că 2.300 de locuri de muncă sunt în pericol.

Între teamă și progres

Decizia Ocado reflectă temerile larg răspândite despre inteligența artificială: ea poate aduce productivitate și profit, dar poate și înlocui forța de muncă.

Companiile trec de la întrebarea «Care este strategia noastră în materie de inteligență artificială?» la experimentarea… implementării IA generative în procese”, a explicat Karin Kimbrough, economist-șef la LinkedIn. „Începe să schimbe peisajul muncii.”

Peter Cheese, director executiv al Institutului Acreditat pentru Personal și Dezvoltare din Marea Britanie, consideră că „această ultimă generație de inteligență artificială ar putea schimba fiecare loc de muncă. Nu cred că este o exagerare”.

Nu toate rolurile dispar, multe se transformă

Pentru unele companii, IA nu înseamnă concedieri, ci redefinirea sarcinilor angajaților. „Este vorba în primul rând despre schimbarea rolurilor, nu despre eliminarea lor”, a spus Peter Brown, expert global în forța de muncă la PwC. „Oamenii se vor concentra pe activități cu valoare adăugată mai mare.”

Cu toate acestea, unele sectoare sunt mai vulnerabile. Mike Clancy, secretar general al sindicatului Prospect, a atras atenția că meseriile precum controlul traficului aerian sau cele din infrastructură trebuie să păstreze componenta umană pentru reziliență. În schimb, „locurile de muncă prin e-mail”, cum sunt cele ale avocaților sau agenților de relații cu clienții, vor suferi „schimbări spectaculoase pe termen scurt”.

Companii precum IBM sau Klarna au început deja să înlocuiască sute de angajați cu agenți IA, în special în departamentele de resurse umane și relații cu clienții. Totodată, giganții tech precum Google și Meta utilizează IA pentru reorganizări în inginerie, recrutare și marketing.

Datele arată că IA influențează și salariile: potrivit unui raport PwC, în 2024, lucrătorii cu abilități în domeniul IA au fost plătiți cu 56% mai mult decât cei fără astfel de competențe – o creștere de la 25% în anul precedent.

Cei nepregătiți riscă să rămână în urmă

Totuși, adaptarea nu este ușoară pentru toți. PwC avertizează că ritmul de schimbare a abilităților cerute de angajatori este cu 66% mai rapid în domeniile cele mai expuse la IA decât în cele mai puțin expuse. Acest lucru afectează în special lucrătorii aflați la mijlocul carierei sau pe cei care nu lucrează în companii mari.

Angajații care și-au văzut responsabilitățile absorbite de noile tehnologii se orientau către abilități pe care IA generativă nu le poate îndeplini”, a spus Kimbrough. „Acești indivizi au fost perturbați, mai degrabă decât strămutați.”

Claudia Harris, directoarea executivă a platformei de training Makers, observă o scindare între companiile care investesc în IA și cele care nu.

Liniile de demarcație nu sunt tradiționale. Nu este vorba despre industrii inovatoare versus conservatoare, ci despre culturi organizaționale capabile să adopte această schimbare uriașă și decisivă”, a explicat ea.

Ce urmează?

Firmele încearcă să decidă dacă IA va fi folosită pentru a amplifica performanța angajaților existenți sau pentru a reduce personalul. Meagen Burnett, CFO la Schroders, susține prima variantă: „Nu vedem o revoluție pe termen scurt și o înlocuire în masă a rolurilor, dar anticipăm o evoluție în următorii cinci până la zece ani.”

Totuși, miliardarul Dario Amodei, CEO-ul companiei Anthropic, avertizează: „IA începe să devină mai bună decât oamenii în aproape toate sarcinile intelectuale. Vom fi nevoiți, ca societate, să ne confruntăm cu această problemă.”