Opt paşi prin care poţi cumpăra fericirea

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O echipă de psihologi britanici specializaţi în analiza comportamentală susţine că afirmaţia „Banii nu aduc fericirea“ poate fi contrazisă în practică, dar numai respectând anumite reguli, scrie „The Independent“.

Psihologii britanici au identificat opt condiţii care trebuie îndeplinite pentru a cumpăra fericirea cu bani.

1. Investeşte în experienţe, nu în obiecte

Oamenii se adaptează iute la noi condiţii, astfel că plăcerea generată de cumpărarea unui lucru nou se stinge foarte repede, susţin psihologii. Experienţele, în schimb, sunt plăcute atât în momentul trăirii lor, cât şi după aceea, prin intermediul amintirilor. 

„După ce te-ai dedicat mai multe zile în şir alegerii parchetului perfect pentru noul apartament, descoperi că ceea ce a fost odată podeaua ta mult visată devine pur şi simplu un material oarecare pe care calci. În schimb, o amintire de genul unui pui de ghepard surprins la amurg în timpul unui safari în Africa continuă să te încânte“, spun specialiştii.

2. Ajută-i pe alţii

Subliniind faptul că „oamenii sunt cele mai sociabile animale de pe planetă“, psihologii au citat numeroase studii conform cărora oamenii care fac mai multe „cheltuieli sociale“, precum cadouri sau donaţii, tind să fie mai fericiţi. Totuşi, este altruismul cheia fericirii? Ei bine, nu. Specialiştii spun că satisfacţia este mai greu de atins dacă arunci cu banii fără să ştie nimeni. Mai precis, „ajută-ţi semenii, dar asigură-te că a aflat toată lumea“.

3. Oferă-ţi plăceri mici şi dese în loc de mari şi puţine

Fericirea, susţin specialiştii, este asociată mai degrabă cu frecvenţa experienţelor plăcute decât cu intensitatea lor. În consecinţă, e mai bine să cheltuieşti des pe mese romantice, scurte vacanţe, bilete la concerte decât o dată pe o maşină sport sau pe un televizor scump.

4. Bani mai puţini pentru asigurări

Psihologii pretind că banii daţi pe garanţii şi poliţe de asigurare reprezintă o risipă şi că ar trebui să ne bazăm pe instinctele noastre primare ori de câte ori ne aflăm la strâmtoare. „De cele mai multe ori cei care cumpără o fac cu un viitor regret în minte“, scrie autorul studiului. „Creierul vine cu un mecanism de reducere a stării de nefericire, lucru ştiut de prea puţini oameni“, spun psihologii citaţi de „The Independent“.

5. Plăteşte acum şi consumă mai târziu

Recompensa amânată este o sursă de „fericire fără limite“ – plăcerea este prelungită, iar tentaţia pentru noi achiziţii costisitoare scade.  Dacă ne separăm de ideea că un lucru o dată cumpărat trebuie folosit sau consumat, este puţin probabil să mai cumpărăm ceva ca să satisfacem o dorinţă, evitând astfel nefericirea adusă de impulsivitate.

6. Gândeşte-te şi la ce nu te gândeşti de obicei

Una dintre soluţiile propuse de psihologi este să te gândeşti la ceva negativ pentru a reuşi să fii fericit. Teoria psihologilor britanici sună aşa: dacă te gândeşti la viitoarele achiziţii - de exemplu, o maşină, un televizor, o vacanţă - în contextul realităţii de zi cu zi, e posibil să realizezi că ele nu reprezintă, aşa cum credeai la început, calea spre fericire.

Specialiştii citează un studiu canadian în care majoritatea subiecţilor visau la o casă de vacanţă pe malul unui lac şi au enumerat „pacea şi liniştea, pescuitul şi plimbatul cu barca“ ca parte din fericire. Totuşi, entuziasmul lor a scăzut când s-au gândit şi la efectele secundare, cum ar fi ţânţarii care bâzâie şi înţeapă sau telefoanele din miez de noapte către instalatori pentru că s-a spart o ţeavă.

7. Evită compararea preţurilor

Creierul nostru, se pare, este programat să aibă un răspuns negativ faţă de website-urile de comparare a preţurilor. „Cumpărăturile prin compararea preţurilor îl distrag pe consumator de la atributele unui produs care i-ar aduce fericirea şi îl fac atent la atributele care disting produsul de altele din aceeaşi categorie“, spun psihologii. Cu alte cuvinte, mai bine ne urmăm instinctele şi căutăm produsele care ni se potrivesc

8. Urmează turma

Oamenii, ni se reaminteşte, sunt fiinţe sociale. Aşa că cel mai bun mod de a şti ce-ţi provoacă fericirea este să vezi ce au făcut alţii pentru asta. Fiind străini de teoriile moderne care sugerează că oamenii se bucură de lucruri diferite, psihologii sugerează că evaluarea produselor de către alţii este un mod sigur de a alege un film, un echipament electronic, o maşină sau o vacanţă.