"Marilyn Monroe ne va sopti, de dincolo, cum e sa fii tu insuti"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

declara celebrul coregraf si director al Operei din Karlsruhe, Pierre Wyss

- Ati montat peste 60 de spectacole de balet, pe cele mai importante scene europene si americane, ati condus teatrele din Ulm, Wiesbaden, Braunschweig, iar in prezent sunteti directorul Operei din Karlsruhe. Cum s-a intamplat sa colaborati, acum, cu Teatrul de Balet Oleg Danovski (TBOD), din Constanta? De fapt, pentru prima oara cu o companie artistica din Romania si, in general, din estul continentului... - Am vazut cateva spectacole ale trupei constantene in Germania si am inteles ca toate prejudecatile celor din vest fata de companiile din est, sau din Romana, in cazul nostru, sunt aproape ridicole. Sigur, exista diferente de stil si prea putine contacte cu aceasta parte a culturii si artei continentale, dar nivelul calitativ pot spune ca este cam acelasi. Colaborand, lucrand in profunzimea unor proiecte, in asa fel ca sa ne satisfaca in egala masura, putem crea necesarele punti creative. Asta, cere, fireste, timp, deschidere si experienta. Dansatorii constanteni s-au confruntat acum cu un stil cu care nu erau obisnuiti, dar mi-au dovedit ca sunt capabili sa-l asimileze rapid. - Ar fi, asadar, vorba doar de o diferenta de stil. In ce sens, mai exact? - Marea diferenta intre scoala traditionala clasica si actualele stiluri contemporane ar fi miscarea. Care se bazeaza acum pe tehnicile moderne si inseamna o noua provocare pentru dansatori. Este vorba de a comunica prin fiecare gest, prin chiar glasul corpului, ca sa spun asa. Acel ceva atat de special care face esenta dans-teatrului, din Germania, de pilda. Si care face parte cumva din expresionismul german, in particular. - De ce Marilyn? Ce anume intentionati sa aduceti in prim-plan scenic din cariera celei considerate a fi sex-simbolul Americii, in secolul XX? - M-a preocupat intotdeauna sa descopar ce se ascunde dincolo de evidenta, de stralucire si succes. Iar Marilyn este starul care ne poate oferi o perpetua provocare. Nu am gandit acest spectacol ca pe o succesiune cronologica a etapelor si intamplarilor din viata si cariera ei, cat ca pe un raspuns la intrebarile nespuse, inca, legate de drumul spre varful reusitei. Nu vreau sa atac neaparat aspectele controversate ori scandaloase dintr-o cariera mondiala, ci, sa dau, daca vreti, un raspuns emotional la ceea ce ne poate lega, in timp, pe noi, artistii. Cautand, firul nevazut care leaga sensibilitatea mea si a divei Marilyn, sa zicem, si povestind despre asta, asa cum am inteles si simt eu. Cu trupa TBOD, Marilyn Monroe ne va sopti, de dincolo, cum e sa fii tu insuti. Care e pretul succesului, de fapt...