Cine a fost Mircea Ivănescu

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Poetul, care n-a cochetat niciodată cu modernismul, este unul important pentru înţelegerea poeziei noastre din ultima jumătate de secol. Simt nevoia să revin cu unele detalii şi precizări la cele declarate cu o săptămână în urmă în cadrul anchetei consacrate de „Adevărul“ morţii lui Mircea Ivănescu (1931-2011).

A debutat relativ târziu, mai ales prin raport cu precocii săi colegi de generaţie. În 1968, când publica întâiul volum de „Versuri" (şi următoarele vor avea titluri aşa-zicând generice), Nichita Stănescu şi ceilalţi poeţi - toţi, cu câţiva ani mai tineri decât el - erau deja afirmaţi şi aveau multe cărţi la activ. Lirica lui i-a surprins pe comentatori. Nu făcea parte din curentul dominant care înnoia modernismul interbelic, fie  acela care urca din Ion Barbu, fie acela bacovian sau blagian, aceştia fiind înaintaşii redescoperiţi cu frenezie în anii '60. S-a remarcat repede că Mircea Ivănescu nu aparţinea tradiţiei liricii europene şi îndeosebi franceze care deţinea de ceva vreme exclusivitatea la noi, ca şi aiurea. E cu atât mai curios acest lucru, cu cât Mircea Ivănescu era absolvent de franceză. Ce e drept, şi când va începe să traducă, se va arăta atras mai cu seamă de engleză şi de germană decât de limba în care îşi luase licenţa. Din literatura franceză a tradus puţin şi nu scriitori mari. În schimb, din engleză, i-a tradus pe Faulkner şi pe Joyce, iar din germană, pe Kafka şi pe Musil.

Recuperat de generaţia '80

Poezia lui îşi trage energia din aceea modernă americană. La sfârşitul anilor '60 şi la începutul anilor '70, Mircea Ivănescu făcea figură originală şi marginală. Abia ecloziunea generaţiei '80, ieşită din mantaua beatnicilor, îl va recupera, situându-l la locul cuvenit. E suficient să ne uităm pe ceea ce s-a scris despre el la debut, şi, încă, de către cei mai importanţi critici ai vremii, ca să ne dăm seama că Mircea Ivănescu nu era înţeles cum trebuie. Ceea ce remarca unul dintre primii comentatori era, de exemplu, faptul că poetul nu se înscrie în linia poeziei pure a moderniştilor europeni. Faptul e adevărat, dar te-ai fi aşteptat să ţi se spună în ce linie i-ar fi trebuit căutată originalitatea. Nici când optzeciştii s-au reorientat spre poezia americană, lucrurile n-au devenit mult mai clare în privinţa lui Mircea Ivănescu. Modelele lui erau anterioare celor ale optzeciştilor. Numele care puteau fi invocate nu erau ale unui Ferlinghetti, ci ale „bătrânului" Robert Frost sau ale uitatului Penn Warren. Imediat după 1970, au început să scrie într-o manieră similară  Marin Sorescu în „La Lilieci", deşi referinţa era, în cazul lui, Edgar Lee Masters, nu ştiu dacă citit sau nu, sau, spre sfârşitul deceniului, Petre Stoica în „Un potop de simpatii" şi, în 1984, Ioana Ieronim în „Eglogă".

Precursor

Acum a devenit o obişnuinţă ca toţi aceşti poeţi să fie puşi în oala postmodernismului, iar Mircea Ivănescu să fie considerat precursorul lor la fiertură. Narativitatea, biografismul, citatele sau impurităţile de tot soiul îi deosebesc, evident, de moderni, care cultivau ambiguitatea şi dificilul, nicidecum realismul cotidian sau banalul din viaţă. La urma urmelor, postmodernismul nici nu este o calificare prea rea. Totul e să n-o absolutizăm, risc presupus de toate etichetele, dacă stăm să ne gândim. Dacă acceptăm acest punct de vedere, atunci primul nostru postmodern ar fi Geo Dumitrescu (un postmodern neieşit cu totul din pulpana realismului socialist, ca să nu zic că se simţea cu mult mai confortabil înăuntru decât afară), iar al doilea, Mircea Ivănescu, singurul, în orice caz, care n-a cochetat niciodată, nu cu realismul socialist, expirat în 1968, când debuta, dar nici cu modernismul, ale cărui sirene nu i-au lăsat indiferenţi, la începuturile lor,  pe Sorescu, Stoica sau Ieronim.

Nu sunt sigur că Mircea Ivănescu este un mare poet, dar n-am nicio îndoială că este unul important pentru înţelegerea poeziei noastre din ultima jumătate de secol.

"E suficient să ne uităm pe ceea ce s-a scris despre el la debut, ca să ne dăm seama că Mircea Ivănescu nu era înţeles cum trebuie."

"La sfârşitul anilor '60 şi la începutul anilor '70, Mircea Ivănescu făcea figură originală şi marginală."

Mai multe pentru tine:
Cu ce trebuie să dai pe perdele, ca să miroasă ca în camerele de lux ale hotelurilor de 7 stele. Trucul pe care nimeni nu ți-l spune
Radu Mazăre, viață de lux în Madagascar. Cum arată resortul fostului primar al Constanței. Bungalow-uri generoase, cu vedere spre Oceanul Indian
Cine este regele care avea cel mai bizar fetiș în dormitor. Nu ”ierta” nicio parteneră
Cea mai puternică rugăciune! Spune-o zilnic şi scapi de orice rău
Ciucu face bilanțul promisiunilor nerealizate de foștii primari ai Capitalei: „Rușinea e prea mare ca să promit cai verzi pe pereți”
Locul magic pe care puțini turiști au șansa să-l viziteze. Ce spun doi români care au ajuns aici: „De departe, locul nostru preferat”
Rapid fuge după Botoșani! Bătaia pentru primul loc în Superligă, o afacere moldoveano-giuleșteană
Mirabela Grădinaru, criticată de stiliști pentru că ar fi confundat Sfințirea Catedralei cu o… înmormântare: „Nu apari cu doliu pe cap! Nu ești la funeraliile Reginei Elisabeta!” Ce au spus despre Gigi Becali
Ziua în care Biserica a deschis porțile doar pentru personalități. De ce oamenii de rând n-au avut acces în interior la slujba de sfințire a picturii Catedralei Neamului VIDEO
„Repertoriul movilelor de pământ din județul Timiș” - o parte uitată a istoriei Banatului
Ce tranzacții suspecte a descoperit Libra Bank în conturile AUR. Ce plăți s-au făcut către patronul Realitatea PLUS, unde Simion și Georgescu sunt lăudați excesiv