Aceasta e muzica clasică

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Aceasta e muzica clasică

Am plecat spre primul concert din seria „Teme clasice în versiuni moderne“ a Festivalului „Enescu“ convinsă că aceasta va fi tema articolului de azi. Şi, într-o anumită măsură, chiar este.

Multiculturalismul muzicii pe care o pratică The Silk Road Ensemble & Yo Yo Ma este emblematic pentru sinteza stilistică pe care o propune această nouă serie de concerte a festivalului.

Dacă ne gândim numai la înşiruirea instrumentelor aflate pe scena Operei alături de violoncelul lui Yo Yo Ma - pipa, tabla, shakuhachi, kamancheh, sheng, percuţie, alături de vioară, violă şi contrabas -, fiecare mânuit de un profesionist al instrumentului său, aceasta poate sugera sonoritatea incitantă a muzicii lor.

S-a mai cochetat şi în alţi ani cu ideea de a ieşi la Festivalul „Enescu“ din sfera exclusivă a muzicii academice, fie ea clasică sau contemporană. Dar întâmplările de acest gen s-au petrecut în secţiunea „off“, ca să o numim aşa, în Piaţa Festivalului.

Anul acesta s-a propus o descindere în forţă cu şapte concerte în această nouă serie, programate iniţial la ora 21.00 la Sala Radio (astfel încât să poată fi văzute, măcar parţial, de orice participant la festival), iar ulterior, din cauza intrării în reparaţie a sălii, acestea au fost mutate la Operă şi la Auditorium, la aceeaşi oră cu simfonicele de la Sala Palatului.

Yo Yo Ma, care în urmă cu 11 ani, când înfiinţa ansamblul, reuşea să uimească lumea prin asocierile timbrale cu totul neobişnuite şi prin mariajele stilistice inimaginabile anterior, este un magician al instrumentului său, dar şi un comunicator cu o energie de nestăvilit, convins că muzica este acea punte între culturi în care trebuie să credem cu toţii.

Probabil, cea mai bună orchestră din lume

Sala Operei Naţionale era arhiplină. Şi nu oricând, ci în acea seară de vârf a manifestărilor Bucureşti 550, când oferta culturală era de o densitate fără precedent în acest sezon, în Piaţa Constituţiei cântând nimeni alta decât Angela Gheorghiu, iar la Sala Palatului Concertgebouw Orchestra.

Totuşi, am plecat la pauză, atrasă de faptul că puteam să mai prind Simfonia a VIII-a de Dvorak în versiunea lui Mariss Jansons cu, probabil, cea mai bună orchestră din lume, al cărei concertmaestru era românul Liviu Prunaru.

Fabulos. Rareori nu mi-am mai găsit cuvintele pentru a descrie o interpretare precum cea a orchestrei Concertgebouw în această simfonie de Dvorak. Dintr-odată, mult comentata sonorizare a Sălii Palatului era perfectă, iar flexibilitatea, fluiditatea frazării acestei orchestre minunate condusă magistral de un mare dirijor aflat la apogeul carierei sale îţi tăia respiraţia.

Ca niciodată, părerile publicului, fie el de profesionişti sau de amatori, nu au mai fost împărţite. Ascultând un astfel de concert perfect şi, în acelaşi timp, plin de viaţă, îţi apare foarte clar de ce muzica clasică rămâne, pentru totdeauna, cea mai bună muzică din lume.

Mai multe pentru tine:
Ucraina dezvoltă noi scuturi împotriva dronelor Shahed. Planul Kievului pentru a combate eficient roiurile de drone
Cine este mama lui Toto Dumitrescu? Fosta soție a lui Ilie Dumitrescu a fost poreclită „Monica Bellucci de România”. FOTO
Prințesa Kate i-a arătat Melaniei Trump cum te îmbraci informal, dar șic! Prințesa de Wales dă ora exactă în modă în Marea Britanie
Mineriada din septembrie 1991: lovitura de stat care a blocat reformarea României
Pe ce sumă uriașă a apărut goală Andreea Antonescu în revista cu „iepurași”: „Puteai cumpăra cinci garsoniere”. De ce Andreea Bălan a refuzat cei 20.000 de dolari?
Autorul cărții „Codul lui Da Vinci”, logodit cu una dintre cele patru amante ale lui! E cu 27 de ani mai tânără decât el!
Descinderi DIICOT la Motru: tânăr de 30 de ani, prins cu saci de cannabis și plantație în serele părinților din Samarinești
Cât rău face Rusia României și cât ne facem singuri din cauza propriilor vulnerabilități. Dezvăluirea incomodă a unui expert în securitate
Insula din Grecia care ascunde un pericol uriaș. Mai mulți români trag un semnal de alarmă: „Nu știu prin ce minune am reușit să mă ridic”
Transformarea soției lui Lucian Viziru, după ce a fost criticată că arată ca o femeie de 60 de ani. Apariția îndrăzneață a Emei l-a eclipsat pe actor
Filmul spectaculos care a cucerit topul Netflix la început de toamnă. Are o poveste diferită și te ține lipit de televizor