Carla Szabo, în nacela creativă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Designerul de bijuterii s-a întors recent de la Berlin, unde a participat la Săptămâna Modei, alături de Irina Schrotter. Carla Szabo face de peste şase ani bijuterii cu poveste. Chiar dacă este dezamăgită de lipsurile pe care le presupune designul în România, este pe cale să-şi ia avânt. Încă o dată.

Carla Szabo nu face bijuterii pur şi simplu. În credinţa meseriei ei tronează cuvinte precum „energie", pe care obiectul trebuie să o transmită. Bijuteria înseamnă un obiect cu o funcţie utilitară sau estetică, dar spiritul ei stă în poveste. Carla Sazbo se trezeşte dimineaţa şi ştie că va folosi păr de cal pentru următoare colecţie. Şi nici asta nu vine pur şi simplu, ci aduce cu sine un concept în care ea îşi adună toate trăirile sale.

Dacă faţa designerului nu pare prea cunoscută, cu siguranţă anumite bijuterii ale ei şi-au dobândit deja statutul de vedete printre preferinţele tinerelor, în special. Gândacii-broşă sau cerceii în forma cuvântului  „Cercel" pot fi observaţi la orice adunare urbană. Carla a introdus un nou concept de bijuterie în România: cea în care preţiozitatea materialului folosit vine pe loc secund, după design şi concept.

„Am învăţat meserie în ultimii ani"

Carla a renunţat la designul interior şi s-a apucat de bijuterii în 2005 dintr-o întâmplare. „Eram la atelierul Anei Lungu şi mă uitam la toate materialele de pe biroul ei. Şi printre toţi nasturii şi bilele de acolo, am văzut un gândac", îşi aminteşte ea. N-a durat mult până să deschidă un magazin, Zebra Society, şi să se dedice complet lumii necuvântătoarelor care îşi spun poveştile prin forme şi culori. De atunci au trecut şase ani, a schimbat magazinele, a renunţat la ele, s-a mutat şi a învăţat. „Mi-am dorit să stăpânesc meseria foarte bine. Am avut de învăţat şi asta am făcut toţi aceşti ani", spune Carla, pregătită pentru noua etapă a vieţii sale.

Colaborarea sa cu Irina Schrotter este un pas înainte, pe care-l aştepta de ceva timp. „Deocamdată, acesta nu este un business. Tinde să devină, dacă colaborarea mea cu Irina va fi OK, este o probă de foc pe care o dau. Să văd dacă frumuseţea accesoriilor este una vandabilă", adaugă ea.

Carla spune că nu există o certitudine asupra afacerii sale, nici după atâţia ani. „Dimpotrivă. Înainte, aveam entuziasmul şi puterea de muncă, am fost propriul meu Mecena", spune Carla. Este dezamăgită şi uşor obosită de piedicile pe care le întâmpină din cauza absenţei unui sistem de vânzare bine pus la punct, în România. A ales să lucreze într-un sistem propriu, antreprenorial. Realizează conceptul bijuteriei, câteodată şi prototipul dacă tehnica îi permite, iar producţia în sine revine atelierelor cu care colaborează.

În atelierul ei de zece metri pătraţi, din clădirea fostei Burse a Mărfurilor din Capitală, piesele componente se întorc şi se lasă lipite într-o poveste de către Carla şi Andra, cei doi oameni care lucrează pentru brandul Carla Szabo. Pentru că este deja un brand întipărit în memoria publicului tânăr. Iar asta se datorează exclusiv Carlei şi viziunii sale.

Cuvinte traduse în obiecte

„Am preferat să am varietate în design şi să nu mă disipez în investiţii în tehnologie. Dacă aş deţine toate maşinile cu care am făcut un colier, ar însemna să recuperez banii în cinci, zece ani. Îmi păstrez nacela creativă aici, în aceşti zece metri pătraţi, unde putem face producţii de până la zeci de mii de bucăţi, fără să fie nevoie să devenim mega corporaţie", sintetizează Carla filosofia sa.

Până la urmă, ea poate ceva ce alţii nu pot şi nu vede de ce ar compromite în vreun fel acest dar. „Eu traduc în formă ceea ce clienţii îşi doresc şi pot exprima doar prin cuvinte", completează Carla. Bijuteriile ei pot fi caracterizate cel mai bine ca fiind „ludice şi pozitive". „Oamenii sunt încă imaturi, societatea noastră este imatură, reacţionează la lucru­rile infantile. Poate că secretul pentru care obiectele mele au succes este faptul că încapsulează propriul meu spirit jucăuş", mărturiseşte Carla.



„Dacă o să ajung să fac lucrul acesta doar pentru bani şi să sărăcesc energia din interiorul obiectului, probabil că o să apară «Nu». Deocamdată este plin de energie şi de bucurie tot ceea ce facem noi aici", spune Carla.

Designer de bijuterii din 2005

- Profesie: Designer
- Vârstă: 38 de ani
- Studii: A absolvit Facultatea de Arte „Nicolae Grigorescu", din Bucureşti, secţia Design.
- Experienţă: A lucrat ca freelancer în design grafic, design interior şi design de produs între anii 1998 şi 2005.
- A renunţat pentru designul de bijuterii.
- „Herman", maşinuţa hermafrodită, este bijuteria la care ţine cel mai mult. „Conţine cele trei laturi ale omului modern: masculin, feminin, mecanic", l-a descris Carla.

Mai multe pentru tine:
Tricouri de Crăciun pentru copii și familie – Cadouri unice, outfituri cozy și reduceri exclusive eMAG: magia sărbătorilor în casa ta
Dovada că Alessia Pop, câștigătoarea Vocea României, s-a cunoscut cu Theo Rose înainte de a urca pe scena concursului de la PRO TV. Unde au fost cele două
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
De ce 2026 va fi un an important pentru familia regală britanică? Evenimentul marcant pe care îl va trăi Prințul George
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
De ce se adaugă o lingură de mălai în compoziția sarmalelor. Un truc folosit de bucătăresele din Moldova
Povestea Sabinei, tânăra care și-a închis afacerea și a decis să plece din țară: „Nu de bani e problema, am mașină și apartament”
Lenjerii de Crăciun care aduc magia sărbătorilor în dormitor – Stoc limitat! Alege cadouri cozy și festive pentru întreaga familie
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Cele mai bune 15 vinuri de pe eMAG în 2025: ce aleg românii de sărbători. Transformă mesele de Crăciun și Revelion în momente magice