Inasprirea controalelor medicale nu va reduce numarul accidentelor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Eventual, vor creste spagile la medici

Nemultumiti de multe din prevederile noului Cod Rutier, soferii au iesit in strada. Si, parca vrand sa puna gaz pe foc, in acelasi timp se publica in Monitorul Oficial lista afectiunilor medicale incompatibile cu sofatul. Din lungul sir al acestor afectiuni, amintim hipertensiunea, sindroamele anemice, insuficienta respiratorie, deficientele auditive, luxatiile sau fracturile, tulburarile de personalitate. Acest lucru inseamna ca, inainte de "darile" pe care un candidat la examenul de conducator auto le imparte in stanga si in dreapta, trebuie dus "darul" la medic. Fara avizul acestuia, nu ai ce cauta in poligon. Mai mult, daca sunt trimisi la doctor, potrivit prevederilor comunicatului mai sus amintit, jumatate dintre soferii care circula azi in Romania, fara spaga de rigoare, pierd dreptul de a conduce pe drumurile publice. E imposibil ca unul din doi soferi sa nu sufere de una din afectiunile, multe minore, cuprinse in ordinul publicat Ministerului Sanatatii ca anexa la noul Cod Rutier. Directorii din Ministerul Sanatatii care s-au ocupat de elaborarea acestor norme sustin ca ele au fost solicitate expres in Ordonanta de Urgenta prin care s-a introdus noul Cod Rutier. Si pana acum era in vigoare un ordin al ministrului Sanatatii emis inainte de 1989, care indica medicilor dupa ce criterii pot elibera avize de sanatate soferilor. Lista afectiunilor reprezinta un ghid oficial, incat sa nu se lase eliberarea certificatului la bunul plac al comisiilor. Astfel, "lista" asigura transparenta criteriilor dupa care se permite soferilor profesionisti si amatori sa circule pe drumurile publice si previne abuzurile. Totusi, jumatate dintre barbatii cu varsta de peste 50 de ani au hipertensiune. Vor ramane ei fara carnet? Ministerul Sanatatii sustine ca doar afectiunile grave vor fi "pedepsite" cu suspendarea carnetului. De exemplu, tensiuni peste 200 milimetri mercur, cu modificari severe ale retinei, infarctul sau fracturile care duc la incapacitati functionale. Cat priveste lista medicamentelor si substantelor care influenteaza sofatul, aceasta este utila si firmelor farmaceutice si medicilor. Medicii au obligatia sa avertizeze bolnavii ca terapia contraindica sofatul, iar firmele trebuie sa-si modifice ambalajul, semnalizand interdictia. Aceasta prevedere este si cel mai greu de aplicat. Agentia Medicamentului a cerut un ragaz de minimum un an, pentru a putea elabora simbolurile de avertizare, in premiera europeana, si pentru a permite "consumarea" produselor deja livrate in farmacii. Soferii nu trebuie sa "memoreze" sau sa faca rost de liste, care nu ii privesc direct. De altfel, se pare ca nici acest demers nu va schimba mare lucru. Din statisticile Politiei Rutiere, cel putin in ultimii ani, poate unul, cel mult doua accidente dintr-o mie s-au datorat afectiunilor medicale ale celor care le-au provocat. Iata, in anul 2000, din cele 1.028 de evenimente rutiere grave petrecute in mediul urban, cele mai multe s-au datorat traversarii neregulamentare a pietonilor, nerespectarii regulilor la calea ferata, vitezei neadaptate la conditiile de trafic, imprudentei copiilor, neasigurarii la schimbarea directiei de mers, consumului de alcool. Aceleasi cauze au stat si la baza accidentelor din anul 2001, cand, iata, 213 persoane au murit si alte 775 au fost ranite ca urmare a traversarii strazilor prin locuri nepermise, alte 595 au decedat ca urmare a nerespectarii regulilor de trecere a caii ferate, 386 din cauza vitezei mari, 436 din cauza imprudentei in conducere, dar nici una din cauze medicale. In mediul rural, situatia este aproape identica in ce priveste cauzele accidentelor. Situatia este putin schimbata in ce priveste accidentele grave petrecute in afara localitatilor. Aici, pe locul 4 la cauze apare oboseala sau somnul la volan, iar pe locul 7, defectiunile tehnice. In 2000, 3,24 la suta din accidente s-au datorat consumului de alcool (240 evenimente cu 99 morti si 207 raniti), iar in 2001, 3,17 la suta din totalul evenimentelor, respectiv, 295 cu 101 morti si 187 raniti.