Hummer - vedeta de razboi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

In Romania, printre posesorii de "tancuri civile", magnatul de Zimnicea, Ioan Nicolae, si cateva firme de protectie si paza

Razboiul din Irak a adus in atentie vehiculul teribil al armatei americane - tot terenul Hummer. Impactul imaginii cu infanteristul la bordul bolidului este atat de mare, incat americanii "de acasa" au luat cu asalt standurile de prezentare Hummer. Intr-un oras din California, in saptamana in care s-a aruncat prima racheta asupra Irakului, s-au vandut 32 de H2, varianta "de oras" a Hummer. In mod obisnuit, intr-o luna se vand 70 de bucati, spun dealerii, pentru care razboiul este principala explicatie a exploziei comenzilor. In SUA, se estimeaza ca vanzarile pe luna martie au atins 3300 de bucati. Trebuie spus aici ca nu este la indemana oricui sa aiba un Hummer, pentru ca cel mai ieftin model-civil (H1) pleaca de la 100.000 de dolari. Pasionatii care nu au atatia bani, nu scapa ocazia sa se inarmeze cel putin cu un tricou, o sapca ori o jacheta "Hummer". Se repeta astfel un moment "de gratie" pentru Hummer, dupa ce in 1991, in primul razboi din Golf, aparea ca o vedeta in toate jurnalele. Masina care nu spune nu Aceasta masina este o vedeta in sine. Gandita sa fie "masina mica" a celei mai puternice armate, spulbera orice concurenta actuala in materie de "ce poate un 4x4". Iata pe scurt cartea ei de vizita: masa proprie 3 tone, dar poate duce pana la 10 tone; motor 8 cilindri, 6500 cmc, 200 cp, 140 Km/h, patru radiatoare, injectie electronica, turbocompresor; cutie de viteze automata, diferentiale autoblocante, reductor pentru fiecare roata. "Este masina care nu spune niciodata nu" - o recomanda Daniel Oprea, directorul tehnic al firmei de protectie si paza BGS. Cu aceste insemne poate fi vazut de doi ani prin Bucuresti un Hummer "ca de armata", adus direct din "State" (in Bucuresti mai exista un Hummer, al omului de afaceri Ion Niculae; in Romania au fost omologate , pana in prezent, sase astfel de supermasini, in Bucuresti, Mures si Galati). "Am trecut cu Hummer-ul peste bolovani de peste jumatate de metru, am intrat in apa pana la nivelul geamurilor, am urcat pe munte si am trecut prin zapada de un metru inaltime; e extraordinara senzatia sa fugi pe aratura ca pe asfalt. Este facut sa traga cu o singura roata, daca numai acolo gaseste aderenta" - continua elogiul. O precizare foarte importanta: consumul nu depaseste 18-20. motorina/100km. Inauntru te simti ca-n elicopter: zeci de ceasuri, zeci de butoane, monitor pentru GPS (pozitionare prin satelit), telefoane. O idee despre tehnologia de la bord: de la un buton poti comanda presiunea in imensele pneuri. Pentru conducerea acestui tanc de 2,2m latime, 4,9m lungime, soferul trebuie sa aiba permis categoria "C".