Ce scria Firea despre traficul bucureştean în urmă cu 11 ani: Ferească Domnul de o boală, de o urgenţă, eşti pierdut!/ Îmi lipseşte acel „ceva“ necesar politicienilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Gabriela Firea scria, în urmă cu mai bine de zece ani, editoriale în care critica „demenţa din circulaţia bucureşteană“ şi în care descria cum ar fi rezolvat problema traficului dacă ar fi primar al Capitalei – o postură pe care, de altfel, o considera utopică.

Într-un editorial intitulat „Sărbătorind eşecul“ apărut pe 24 septembrie 2007 în „Săptămâna Financiară“, Gabriela Firea critica acţiunile primarului de la acea vreme al Bucureştiului, Adriean Videanu (în funcţie între aprilie 2005 şi iunie 2008), care, de ziua oraşului, se fotografia plantând copaci în Parcul Tineretului, alături de alţi membri ai PDL: printre ei, Elena Udrea şi Elena Băsescu.

Actualul primar găsea „grotescă iniţiativa“ lui Videanu, pentru că, în opinia ei, erau alte probleme cu adevărat importante de realizat în administraţia Capitalei. Cea mai stringentă: găsirea unor soluţii pentru „demenţa din circulaţia bucureşteană“. 

Gabriela Firea era, pe atunci, prezentatoare a emisiunii „Observator“ la postul de televiziune Antena1 şi director editorial al revistei „Săptămâna Financiară“ încă de la înfiinţarea acesteia, în 2005. Peste un an, în 2008, preia conducerea revistei, devenind director general.

„Un haos care nu poate fi oprit“
În editorialul său, apărut în cartea „Economie de cuvinte“ – în care sunt adunate textele săptămânale publicate timp de patru ani în „Săptămâna Financiară“–, Gabriela Firea face un exerciţiu de imaginaţie şi se pune în locul ocupat de Videanu la Primăria Capitelei. O postură pe care, altminteri, o vedea utopică, după cum aprecia Gabriela Firea, precizând că „nu am cum să mă aflu vreodată (n.r. – în postura de primar), pentru că-mi lipseşte acel ceva care e necesar politicienilor“. Redăm din editorialul Gabrielei Firea:

Dacă m-aş fi aflat în locul domnului Videanu  – dar nu am cum să mă aflu vreodată, pentru că-mi lipseşte acel ceva care e necesar politicienilor –, m-aş fi ascuns în birou de ziua Bucureştiului. M-aş fi ascuns, împreună cu toţi arhitecţii cu reputaţie din ţară – şi nu sunt puţini –, cu toţi constructorii adevăraţi, nu cei care câştigă licitaţii trucate pentru că fac parte din clientela politică, şi n-aş mai fi ieşit decât cu o soluţie adevărată şi utilă pentru Capitală. Pentru deblocarea ei, pentru fluidizarea unui trafic infernal, în care dacă răzbeşti te poţi considera fericit.

Ferească Domnul de o boală, de o urgenţă, eşti pierdut! Totul este pierdut pentru politicienii noştri, nu doar pentru primarul general, dacă nu găsesc o soluţie pentru demenţa din circulaţia bucureşteană. Un haos care nu poate fi oprit, nici dacă se scumpeşte dramatic benzina şi nici dacă maşinile vor deveni mai greu accesibile. (...)

Dar un plan de urbanism, care să presupună lărgiri masive de artere, poduri suspendate şi dezvoltarea liniilor de metrou, se poate realiza, chiar dacă nu pe loc. Degeaba facem strategii pe hârtie, degeaba umplem caiete cu notiţe la seminarii, când viaţa în Bucureşti este paralizată de trafic, iar propriile noastre activităţi ne sunt îngreunate, dacă nu chiar anulate.“, scria Firea.

Problema traficului îngreunat din Bucureşti apare semnalată şi în alte editoriale de la acea vreme ale primarului general, pe care-l considera „un coşmar“, adăugând că „numai o minune ne-ar mai putea salva“ din situaţia prezentă pe străzile Capitalei.

„Că traficul din Capitală este zilnic un coşmar ştiu toţi bucureştenii şi toţi cei aflaţi în trecere prin oraş: la studii, la rude, cu afaceri sau cu treabă, pur şi simplu. În sine, traficul aproape că nu mai este strigător la cer, pentru că ne-am obişnuit cu el aşa, şi numai o minune ne-ar mai putea salva“, scria Gabriela Firea în editorialul „Scapă cine fuge“, publicat în data de 26 noiembrie 2007 în „Săptămâna Financiară“.

Bucureştiul, cel mai aglomerat oraş din Europa
Bucureşti este al treilea oraş din lume şi primul din Europa în privinţa blocajelor înregistrate în trafic, conform clasamentului anual, realizat de compania olandeză de sisteme de navigaţie TomTom.

Potrivit raportului „Tom Tom Traffic Index“, unui şofer din Bucureşti îi ia cu 98% mai mult să ajungă destinaţie decât în mod normal, din cauza traficului aglomerat. La nivel mondial, cele mai aglomerate oraşe sunt Bangkok (cu întarzieri de 118%, seara, la orele de vârf), Mexico City (unde şoferii fac pe drum cu 101% mai mult decât ar trebui), Bucureşti, Jakarta, Moscova, Chongqing, Istanbul şi Sankt Petersburg.

„TomTom Traffic Index“ a analizat datele privind traficul urban din 390 de oraşe din 48 de state de pe şase continente, iar rezultatele au fost publicate în noiembrie anul acesta.

Mai multe pentru tine:
Top 10 brazi artificiali de Crăciun 2025 cu cele mai bune recenzii și extrareducere de până la 40% pe eMAG. Alege bradul perfect și profită de discounturi
Clarvăzătorul supranumit ”Nostradamus al zilelor noastre” face o profeție sumbră legată de Prințul William și Prințul Harry
Sărbători fără fiul și fiica ei, stabiliți în Franța și în Dubai. Cum își alină Marina Almășan dorul: „Beau cafeaua dintr-o cană cu chipul lor”. Ce meserii au Victoraș și Marinuș?
Cadouri de Crăciun 2025 pentru ea – White Luxury Gifts: eleganță, stil, statement și surprize premium sub 100 €
Nu rata cele mai dulci cadouri pentru copii de Moș Nicolae și Crăciun 2025 – Pachete festive, reduceri eMAG și surprize sub 50 de lei
eMAG MultiDeals 2025: Ghid complet pentru extra reduceri de până la 20% și cele mai populare 11 produse de cumpărat
De câți bani ai nevoie ca să trăiești decent în Spania. O româncă a spus cât a cheltuit în noiembrie: „O viață fără lipsuri”
Cine sunt, de fapt, Dragoș și Gheorghe Vîlcu, despre care se spune că finanțează din umbră Recorder și Hotnews
ElectroWeekend eMAG: Top 15 produse cele mai populare și testate de clienți, cu cele mai mari reduceri. Pune-ți electro oferta sub brad!
Crăciun 2025: Cele mai bune jucării educative pentru copii – Cadouri care dezvoltă imaginația, inteligența și curiozitatea lor. Investește în viitor
Furia Ancăi Alexandrescu după ce a pierdut alegerile la Capitală. Cum vrea să se răzbune