Trecerea navelor cu cereale, restricţionată prin Canalul Panama şi în 2024 din cauya secetei

0
Publicat:

Navele încărcate cu cereale pe Coasta Golfului din SUA sunt nevoite să navigheze pe rute mai lungi până la pieţele de export din Asia, ceea ce majorează costurile cu transportul, pentru a evita aglomerarea de nave şi tarifele record de tranzit provocate de seceta din Canalul Panama.

Navele încărcate cu cereale pe Coasta Golfului din SUA sunt nevoite să navigheze pe rute mai lungi

Blocajele de shipping pe una dintre cele mai aglomerate rute maritime din lume vin într-un moment de vârf pentru exporturile SUA de produse agricole iar costurile mai mari riscă să afecteze cererea pentru porumbul şi soia din SUA, în contextul în care furnizorii americani au cedat o parte din cota lor de piaţa în dauna Braziliei în ultimii ani.

În toamna acestui an, Autoritatea Canalului Panama (APC) a restricţionat tranzitul navelor, din cauza unei secete severe care a limitat cantitatea de apă necesară pentru a opera sistemul de ecluze. În prezent, sunt aprobate să tranziteze zilnic doar 22 de nave prin Canalul Panama, faţă de aproximativ 35 în condiţii normale. În luna februarie a anului următor, doar aproximativ 18 nave ar urma să fie autorizate să treacă zilnic prin Canalul Panama.

Potrivit analiştilor, restricţiile ar putea să continue să limiteze livrările de cereale până în lunile aprilie-mai 2024, când sezonul ploios din regiune ar urma să înceapă să umple din nou rezervoarele şi să permită normalizarea shipping-ului.

"Apar perturbări atât pe partea de cheltuieli cât şi întârzieri", spune Jay O'Neil, proprietar la HJ O'Neil Commodity Consulting, adăugând că nu a mai văzut astfel de perturbări în cei 50 de ani de când monitorizează shipping-ul mondial.

Problema este că navele încărcate cu cereale sunt deseori la coada şirului deoarece încearcă să obţină sloturi de tranzit cu câteva zile înainte de a ajunge în zona canalului, spre deosebire de alte nave precum vasele de croazieră şi navele portcontainer, care fac rezervări cu câteva luni în avans.

De asemenea, Autoritatea Canalului Panama oferă sloturi de tranzit la licitaţie dar cererea este excepţional de mare. Unele sloturi de tranzit prin Canalul Panama s-au vândut pentru un milion de dolari, costuri care nu pot fi suportate de companiile care fac comerţ cu cereale.

"Navele încărcate cu cereale vor fi ultimii clienţi care trec prin Canalul Panama. Nu m-aş baza pe Canalul Panama prea curând", a spus Mark Thompson, senior trader la Olam Agri.

Timpii de aşteptare pentru navele încărcate cu cereale a crescut de la cinci până la şapte zile în octombrie şi până la aproximativ 20 de zile la finele lunii noiembrie, ceea ce a determinat şi mai mulţi transportatori de cereale să opteze pentru alte rute, a spus Jay O'Neil.

Printre opţiuni se numără navigarea spre sud, pentru a ocoli America de Sud sau Africa, precum şi tranzitul prin Canalul Suez. Însă aceste rute mai lungi pot adăuga până la două săptămâni la durata unei călătorii, ceea ce însemnată costuri mai mari cu carburantul, echipajele şi tarifele de închiriere a navelor.

"Companiile comerciale au găsit modalităţi pentru a naviga în jurul problemei. Însă fără îndoială că asta îi va costa mai mult pe utilizatorii finali", spune Dan Basse, preşedintele firmei americane de consultanţă AgResource Co.

În a doua jumătate a lunii octombrie, doar cinci nave încărcate cu cereale pe Coasta Golfului din SUA au trecut prin Canalul Panama în drum spre Asia, în timp ce 33 au navigat spre est pentru a utiliza ruta prin Canalul Suez, potrivit datelor Departamentului american al Agriculturii. Comparativ, în aceeaşi perioadă a anului trecut, 34 de nave au trecut prin Canalul Panama şi doar şapte prin Canalul Suez. 

Mai multe pentru tine:
VIDEO Informații înfiorătoare despre unul dintre cele mai scandaloase cazuri din istorie. Safari uman la 70.000 de lire sterline. Mai mulți bogați au ucis cu cruzime copii și femei, familii întregi. Cum s-au organizat excursiile de vânătoare umană
Gestul șocant al Marianei Moculescu față de Horia Moculescu, chiar când acesta se afla pe patul de moarte: „Solicit să fie interzis!”
Black Friday 2025 pe Flip.ro: cele mai mari reduceri la iPhone – economii de până la 1.000 de lei și telefoane premium sub 1.000 €
Ce i-a provocat unei jurnaliste cancer intestinal la 44 de ani? Nu fuma, nu bea și avea o greutate normală
Promoții de iarnă PetMax: Suplimente veterinare esențiale pentru câini și pisici cu reduceri de până la 69%
Fashion Days Black Friday 2025 – ultimele ore de reduceri de până la 90%. Transformă-ți outfitul în cel mai spectaculos mod, cu opere de artă
Chillmas Deals 2025 pe eMAG: cele mai bune oferte pentru decorațiuni de Crăciun cu reduceri uriașe de până la 78%
Nu-l iartă nici după moarte?! Mariana Moculescu refuză să meargă la înmormântarea fostului soț! Unde și când va fi înmormântat maestrul?
Chillmas Deals 2025 pe eMAG: Top televizoare cu cele mai mari reduceri, de până la 5.000 de lei și calitate premium pentru living și dormitor
Black Friday 2025 „Bla-Bla Black Shopping Weeks” la XXXLutz: transformă-ți casa de sărbători cu piese spectaculoase și reduceri de până la 50%
„M-a lovit atât de puternic”! Celebra vedetă face dezvăluiri cutremurătoare la 53 de ani