TIR-uri, poftiti in vagoane!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Transportatorii auto cu destinatia Europa de Vest vor avea posibilitatea sa imbarce camioanele in trenuri in Romania pentru a tranzita Ungaria si Austria. La sfarsitul acestei saptamani va fi

Transportatorii auto cu destinatia Europa de Vest vor avea posibilitatea sa imbarce camioanele in trenuri in Romania pentru a tranzita Ungaria si Austria. La sfarsitul acestei saptamani va fi inaugurat la Glogovat (langa Arad) - in prezenta ministrului Transporturilor, Miron Mitrea - primul terminal pentru incarcarea TIR-urilor pe platforme de tren, asa-numitul transport Ro-LA. Compania CFR Marfa asteapta in aceste zile avizele finale din partea Cailor Ferate austriece pentru omologarea vagoanelor care vor deservi ruta Glogovat-Curtici-Budapesta-Gyor-Viena-Wels. Este preconizata (730 km) punerea in circulatie a unei perechi de trenuri, cu plecare din Glogovat la 22,00 si sosire la 17,15, respectiv plecare din Wels la 22,21. Garniturile vor avea 22 de vagoane, dar in final se va ajunge la un parc de 60 de vagoane Ro-LA. Costul unui vagon este de 190.000 de dolari si a fost achitat catre constructor (un consortiu strain) prin fier vechi. CFR Marfa spera sa atraga in noul sistem in primul rand transportatorii auto care stau la coada pentru "Ro-LA" in Szeged (Ungaria). In Ungaria si Austria, taxele rutiere sunt foarte mari, astfel incat tranzitul pe calea ferata este de departe cea mai eficienta solutie - explica Petrica Ioan, seful departamentului Trafic Intermodal din CFR Marfa. Pe de alta parte, transportul Ro-LA, desi foarte scump, este incurajat (in Austria se subventioneaza 40% din tarife) pentru avantajele sale evidente: protejarea drumurilor, reducerea poluarii, siguranta circulatiei. Promotional, in urmatoarele trei luni, romanii vor percepe tarife reduse, astfel incat, comparativ ruta cu plecare din Glogovat sa fie mai ieftina decat din Szeged. In fapt, transportul GlogovatWels este asigurat de un operator roman privat. De asemenea, terminalul romanesc este administrat de un operator privat. "Castigul" CFR Marfa (desi deocamdata se mizeaza doar pe acoperirea cheltuielilor) este dat de tariful incasat pana la iesirea din tara si de taxele de chirie in strainatate. Nu se asteapta, pentru moment, extinderea transportului Ro-LA in tara, deoarece, de pe o parte, este foarte scump, iar, de cealalta parte, infrastructura invechita nu este adecvata tipului de vagoane cu roti mici si platforme joase.