Obţin un preţ mai bun dacă renovez?
0Chiar dacă aţi investit sume considerabile în reamenajarea şi dotarea locuinţei, în cazul vânzării acesteia nu aveţi garanţia recuperării banilor cheltuiţi.
Menţineţi locuinţele curate!
Aspectul îngrijit al unei locuinţe reprezintă un factor cu o pondere de aproximativ 90% în decizia clientului de cumpăra. Majoritatea clienţilor nu sunt interesaţi de amenajările şi îmbunătăţirile realizate în locuinţa respectivă, precum gresie şi faianţă, parchet, ferestre cu tâmplărie şi geam termoziolant sau chiar mobilier făcut pe comandă. În schimb, şansele de vânzare cresc direct proporţional cu gradul de curăţenie al proprietăţii respective.
Aşadar, este de recomandat celor care consideră că investiţiile de acest gen vor fi recuperate la vânzare să renunţe la această idee. „Reamenjarea unei locuinţe trebuie privită drept o cheltuială în direcţia obţinerii gradului de confort dorit, atenţie, de cel care investeşte, nu de cel care poate cumpăra locuinţa respectivă la un moment dat."
Nimeni nu poate garanta recuperarea cheltuielii respective şi nici obţinerea unui eventual profit. Mai mult, proprietarii trebuie să renunţe la argumentaţii de genul „cer în plus faţă de preţul zonei pentru că am montat parchet mai scump, gresie mai scumpă şi uşi mai scumpe", în cursul negocierii. Nu interesează pe nimeni asta, mai ales că, atunci cănd postezi anunţuri de vănzare a unei locuinţe, nu specifici preţurile respectivelor dotări tehnice, ci doar dacă ele există sau nu.
Situaţia stă oarecum diferit în cazul locuinţelor noi, deoarece aici, în general, cumpărătorii au posibilitatea de a opta pentru un anumit parchet, vopsea pentru pereţi sau mobilier şi ştiu de la început că toate acestea reprezintă costuri în plus sau, în cazul promoţiilor, sunt gratis.
Ana Maria Hehal,consultant imobiliar, Housexpert
Investiţie pentru confort, nu pentru profit
Să luăm spre exemplificare cazul unei case care a suferit investiţii masive în ceea ce priveşte redecorarea şi reamenajarea. În cazul vinderii acesteia, atunci cînd potenţialii clienţi au copii mici, spre exemplu, aceştia pot invoca, în procesul de negociere, faptul că ei vor proceda la o nouă reamenajare pentru a crea copiilor, în camere, o atmosferă specifică vârstei şi activităţilor acestora.
Este un argument la îndemână, greu de contrazis. La fel se va întâmpla şi în cazul unui cuplu de proprietari mai în vârstă care identifică drept clienţi pentru casa scoasă la vânzare un cuplu de tineri căsătoriţi. Aceştia din urmă, pentru a obţine un preţ mai bun, sigur vor invoca detalii tehnice şi îşi vor manifesta dorinţa de a reamenaja locuinţa, imediat după achiziţionare, după propriul gust.
Dintre elementele tehnice care ridică preţul unei locuinţe ar putea fi invocate de către proprietari, geamurile termopan şi instalaţiile electrice şi tehnico-sanitare, în cazul în care acestea sunt noi şi de o calitate care nu permite comentarii.
Evident, contează foarte mult starea generală a apartamentului, în sensul că o locuinţă curată are din start un mare plus. Cât priveşte restul elementelor - un anumit tip de parchet, de o anumită culoare, un anumit tip de gresie, o vopsea pentru pereţi sau altele - oricare dintre acestea poate place cuiva şi, în acelaşi timp, să nu stârnească interesul unei a doua persoane. „Sfatul meu este să investiţi în locuinţa proprie pentru a vă putea simţi bine în ea, pentru a avea un plus de confort şi nu în speranţa unui câştig la vânzare".
Cezar Filip,consultant amenajări interioare
Tentativă eşuată de vânzare
Fiecare proprietar, atunci când decide să investească în locuinţa proprie, optează, în funcţie de buget, gusturi, număr de membri ai familiei şi suprafaţa casei, pentru anumite elemente de design. Astfel, lucruri care pot place cuiva pot, la fel de bine, să nu stârnească admiraţia altei persoane, deoarece gradul de subiectivism în zona de care vorbim este destul de ridicat.
„Deţinem, în cartierul Colentina din Bucureşti, un apartament cu două camere, cu o suprafaţă de 67 de metri pătraţi, locuinţa fiind situată într-un bloc construit în anul 1990. Recent, am investit aproximativ 10.000 de euro în reamenajare şi îmbunătăţiri, reprezentate de montarea de geamuri termopan, gresie, faianţă, parchet, calorifere noi, înlocuirea uşilor şi a obiectelor sanitare, precum şi în amenajarea unui minibar".
Evident că sperăm la o recuperare măcar parţială a sumei investite atunci când apartamentul va fi scos la vânzare. Având în vedere însă că amenajările s-au realizat după gustul nostru, al proprietarilor, probabil va fi dificil de identificat un client dispus să plătească în plus faţă de preţul zonei pentru aceste îmbunătăţiri.
De altfel, acest lucru l-am aflat şi din practică, din păcate pentru noi. „A existat o tentativă de a vinde apartamentul în primăvara acestui an, însă pentru că nu a fost obţinut preţul dorit, adică aproximativ 75.000 de euro, am renunţat, cel puţin pentru moment, la idee".
Faţă de preţul zonei, ceream în plus aproximativ 10.000 euro. Această sumă de bani este echivalentul cheltuielilor pe care le-am făcut cu reamenajarea, însă persoanele care s-au prezentat la vizionare nu s-au arătat convinse de argumentele tehnice invocate.
Octavia Oprea,proprietar