Ministrul Transporturilor anunţă o execuţie bugetară record la proiectele pe fonduri europene, dublă faţă de 2019

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO: Inquam Photos/ Octav Ganea

Execuţia bugetară pe investiţii din fonduri europene în infrastructură era, la data de 18 mai 2021, de 1,7 miliarde de lei, un record absolut, a declarat, miercuri, ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, în Comisia pentru Transporturi şi Infrastructură din Camera Deputaţilor.

„Am ceva mai puţin de cinci luni de la preluarea mandatului şi împreună cu echipa mea, care m-a sprijinit extraordinar, am reuşit să avem rezultate, zic eu, foarte bune. Prioritatea absolută a mandatului nostru sunt investiţiile, aşa cum e şi în programul de guvernare, investiţii în infrastructura rutieră, feroviară şi celelalte moduri de transport. 

Şi sunt bucuros să vă dau o cifră la zi: avem record absolut, din ce ştiu eu, la data de 18 mai avem execuţie bugetară pe investiţii din fonduri europene 1,7 miliarde de lei. V-am spus că avem o alocare de 8 miliarde de lei, care în sine e record, după un alt record anul trecut, când a fost execuţia, dacă nu mă înşel, 6,2 (miliarde de lei n.r). Avem opt miliarde pe acest an, plus fondurile din Connecting Europe Facility şi ne luptăm în fiecare zi să le cheltuim", a explicat Drulă, potrivit Agerpres.

Suma de 1,7 miliarde de lei este cu 15% mai mare faţă de cea de la 31 mai 2020, dublă faţă de 2019, când s-au înregistrat 842 milioane de lei, şi triplă faţă de aceeaşi perioadă din 2018, când a totalizat 509 milioane de lei.

„În ceea ce priveşte munca în domeniul investiţiilor, e o muncă de a face ca proiectele în execuţie să meargă cât mai bine, să eliminăm blocaje şi alte sincope, să ne asigurăm că se merge în plin, e o muncă de a introduce noi proiecte în execuţie, acolo unde spre exemplu sunt licitaţii în derulare, proiecte care sunt în faza de proiectare, şi munca de a lansa noi proiecte care vor deveni după ani de zile realitate în teren", a subliniat ministrul Transporturilor.

Acesta a adăugat că, în principal, este vorba despre construirea reţelei europene TEN-T, şi, printre proiecte a menţionat autostrada A7, primul sector Ploieşti-Buzău urmând să fie lansat până la finele lunii sau în săptămânile următoare la licitaţie, proiectul autostrăzii A0 sud, unde două proiecte sunt în execuţie, constructor fiind o firmă turcă, iar la lotul al treilea, unde au fost probleme ce ţin de un an şi ceva, cu un constructor grec, lucrările ar putea începe luna viitoare, ca urmare a unor schimbări în acţionariatul firmei.

Cătălin Drulă a mai afirmat că, dincolo de investiţii, îl preocupă foarte mult şi starea infrastructurilor şi, datorită alocărilor bugetare bune, lucrurile merg bine.

„Ne-am luptat ca în bugetul pe anul acesta, care este făcut în condiţii dificile, să avem alocări foarte bune şi pe rutier şi pe feroviar. Merg bine şi lucrările de întreţinere, aceşti bani se văd în teren, în covoare asfaltice noi, amplasare separatoare mediene pentru trafic, în înlocuirea elementelor de siguranţă în zona rutieră, iar în zona feroviară în înlocuire de şine, traverse, schimbătoare de cale", a punctat şeful de la Transporturi.

Acesta a semnalat că "s-a luptat" ca şi în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă să existe o alocare specială pentru lucrări de reînnoire şi că există o listă de proiecte unde s-ar aplica, cum ar fi linia de cale ferată Bucureşti - Piteşti care, cu 231 milioane de euro, care poate fi modernizată pentru a se circula cu 120 km/h.

„Dincolo de infrastructuri, de investiţii şi întreţinere ne-a preocupat reformarea companiilor din domeniu, a instituţiilor. Şi aici avem, noi ca ţară, nişte dosare grele, fie că vorbim de CFR Marfă, de TAROM sau Metrorex. 

Sunt companii care, fie au datorii imense cauzate de decizii din trecut, cum e CFR Marfă, cu o decizie finală de rambursare de aproape 4 miliarde de lei ca ajutor de stat, fie au avut pierderi mari, o parte cauzate de pandemie, în 2020, o parte cauzate de probleme structurale, iar în TAROM datează de mult, de 10-15 ani", a mai afirmat Drulă.