LCD-urile câştigă teren în faţa plasmelor
0Eliminarea taxelor vamale va determina o creştere de 300% a vânzărilor de ecrane cu cristale lichide
Epoca televizoarelor clasice, cu tub cu rază catodică (CRT) este pe sfârşite. În momentul de faţă, consumatorii au de ales între două tehnologii aflate într-o competiţie din ce în ce mai dură: plasmele versus LCD-uri.
După supremaţia plasmelor în 2005, anul trecut LCD-urile s-au impus în forţă de piaţa românească. "2006 poate fi considerat un punct de inflexiune în evoluţia vânzărilor de televizoare LCD. Deşi nu dispunem de bilanţurile aferente, putem afirma că acestea au câştigat foarte mult din volumul vânzărilor pe piaţa noastră", a declarat, pentru Adevărul, Cătălin Pătrăşescu, Managing Partner SmartPoint.
Practic, consumatorii trebuie să aleagă între două tipuri diferite de sisteme cu ecran plat. Dar care dintre acestea este mai bun? Ecranele plasmelor şi LCD-urilor pot părea asemănătoare, însă ecranul plat şi profilul subţire reprezintă locul unde asemănările se termină. Ecranele plasmei utilizează o matriţă alcătuită din celule foarte mici de sticlă umplute cu gaz. Curentul electric aprinde gazul din fiecare celulă, astfel că acestea strălucesc cu o anumită intensitate, formând imaginea. Ecranele LCD sunt "sandviciuri" lichide între două plăci de sticlă polarizată. Imaginile sunt create prin modificarea încărcăturii electrice aplicate cristalelor. Fiecare dintre tehnologii are punctele slabe şi atuurile ei. Cel mai evident atu al LCD-urilor, care le-au şi impus pe piaţa autohtonă, rămâne, însă, preţul, mult mai accesibil.
În mod tradiţional, tehnologia LCD a fost utilizată pentru ecrane mai mici, iar cea a plasmelor, pentru ecrane mai mari. "În prezent, lucrurile au luat o întorsătură, în sensul că ecranele LCD au dimensiuni tot mai mari. Utilizarea tehnologiei LCD pentru ecrane mai mari este, încă, mai scumpă comparativ cu cu cea a plasmelor, însă, în timp, preţul uşor mai ridicat va fi compensat de o performanţă mai bună", spune Dragoş Tudor Marcom Specialist - CE
Philips Romania. În plus, durata de utilizare a ecranelor LCD faţă de plasme este mai mare, subliniază reprezentantul Philips.
Ce aleg producătorii
Cu toate că unii producători dezvoltă ambele tehnologii, o parte dintre companii au ales, în ultimul timp, să se specializeze exclusiv pe una din liniile de producţie. Cel mai mare vânzător de plasme TV din lume, Panasonic, a elogiat îndelung beneficiile unei astfel de tehnologii, comparativ cu LCD-urile. În acelaşi timp, compania vindea o linie completă de aparate LCD. Agresiva campanie de marketing promovată de Panasonic a debutat cu demonstrarea avantajelor plasmei faţă de LCD, limitând propria linie de producţie a LCD-urilor. Astfel, cel mai mare LCD Panasonic ajunge la 32 inchi, în timp ce alte companii le produc şi la 65 de inchi. Însă nu toţi producătorii sunt de acord cu atuurile plasmelor, acesta fiind şi cazul Sony, care s-a retras de pe piaţa plasmelor pentru a se concentra pe producţia aparatelor LCD.
Reduceri cu 30% pentru LCD-urile vândute on-line
Unul dintre efectele aderării României la Uniunea Europeană este eliminarea taxelor la anumite categorii de produse cărora li s-a aplicat până acum regimul produselor de lux. "Astfel, piaţa unor produse IT va înregistra o creştere considerabilă, aşa cum s-a întâmplat în urmă cu câţiva ani şi cu piaţa GSM care, în perioada ulterioară eliminării taxelor, a cunoscut o creştere peste aşteptările analiştilor. Un exemplu concludent îl reprezintă plasma şi LCD TV-urile, al căror preţ se va modifica după eliminarea taxelor menţionate, înregistrându-se scăderi ale acestuia", este de părere Han Khyu, preşedintele LG Electronics România. Tonul reducerilor de preţ a fost dat deja de magazinele on-line. "Prin schimbarea regimului de import, începând cu 2007 avem reduceri în medie cu 30% a preţurilor de vânzare pentru televizoarele LCD. În noile condiţii, estimăm o creştere de câteva ori a cererii în acest an şi de până la 300% în prima fază", spune Traian Cristea, director general PCfun.ro.
Reprezentanţii principalilor producători din domeniu apreciază că, pe termen scurt, piaţa autohtonă va avea nevoie de o perioadă de stabilizare ulterioară eliminării acestor taxe, însă pe termen lung se va înregistra o creştere a acesteia. "Un avantaj al acestei transformări va fi acela ca marii producători se vor putea axa mai mult pe produsele premium, concurenţa pe acest segment devenind mai strânsă", susţine Han Khyu.