"In calea ferata romana, cele cateva sute de acari au inca o functie foarte importanta"
0- sustine directorul general al CFR Calatori, Valentin Bota
- Domnule director, mai circula romanii cu trenul sau au renuntat in favoarea microbuzelor, care nu au intarzieri si nici nu au probleme cu incalzirea, ca sa nu mai spunem ca au si scaune mai confortabile decat faimoasele "Sageti albastre"?
- Anul trecut a fost primul dupa 2000 cand numarul de calatori pe CFR a crescut, majorarea fiind de 4 la suta. De fapt, din 2001 incoace calea ferata nu a mai pierdut calatori in favoarea transportului rutier. De asemenea, in luna ianuarie a acestui an, numarul romanilor care au circulat cu trenul a fost mai mare cu 3 la suta comparativ cu aceeasi luna a anului trecut, ceea ce este un semn bun pentru noi. Motivele pentru care am inregistrat aceste suplimentari de calatori transportati sunt legate de imbunatatirea confortului. Va pot spune ca trenurile Intercity cu vagoane Alstom circula chiar foarte aglomerate. De asemenea, automotoarele Desiro (care compun faimoasele "Sageti albastre" - n.n.) ne-au adus multi calatori. Au fost si critici ca scaunele nu ar fi confortabile, le-am mai schimbat, dar nu putem sa le inlocuim pe toate, pentru ca s-ar reduce mult spatiul. Cred insa ca aceste trenuri sunt foarte confortabile. Desigur, calatorii "dedicati" microbuzelor care ii lasa pe acestia la usa casei nu vor renunta la acest mijloc de transport. Noi, CFR Calatori, ne propunem sa exploatam ce avem, deoarece cota de piata pe care transportul pe calea ferata o are in tara noastra este de 45 la suta, in timp ce in Europa de Vest a ajuns la 8 la suta.
- Din cand in cand, la TV vedem actiuni in forta de prindere a celor care circula cu trenul fara bilet. Sunt trenuri intregi de calatori care circula "cu nasul". Care este amploarea fenomenului circulatiei "pe blat"?
- Contrar parerilor generale, in medie, doar 2-3 la suta din numarul total de calatori pe CFR circula fara tichete. Pe trenurile de rang superior, aceste situatii sunt foarte rare, in timp ce pe trenurile personale nivelul ajunge la 5 la suta. Tinand cont ca numarul de calatori transportati in 2004 a fost de circa 8 milioane, acest nivel nu este ingrijorator.
- Cate trenuri veti mai scoate din circulatie?
- In 2004 am fost nevoiti sa renuntam la aproximativ 30 de trenuri neutilizate. Intr-o zi nu am avut nici un calator in trenul "Sageata Albastra" care circula pe ruta Vaslui-Husi. Desigur, am retras din circulatie garnituri pe trasee unde existau alte trenuri. De exemplu, am scos un tren personal de 350 de locuri care circula numai cu 8-15 calatori pe relatia Bucuresti-Curtea de Arges. Ne propunem sa adaptam permanent capacitatile pe care le punem la dispozitia calatorilor la realitatile din trafic.
Nu se pune problema altor disponibilizari
- Ce disponibilizari de personal vor fi facute in acest an din sistemul CFR?
- In ultimii ani, calea ferata a fost restructurata, reorganizata, iar numarul salariatilor a scazut. Cred ca in prezent nu se pune problema altor disponibilizari in calea ferata, pentru ca s-ar putea crea probleme comerciale, de circulatie fara bilete etc.
- Ce spaga se mai da la nas in tren?
- In prezent, avem circa 2.500 de controlori. Va pot spune ca in una din zilele trecute am fost informat ca unul a fost agresat, fiindu-i rupta piramida nazala. Nu este o meserie lipsita de riscuri. Pe de alta parte, cand i-am prins cu mai mult de 50.000 de lei in buzunare, i-am dat afara. In 2004 au fost 45-50 de cazuri.
- Ce mai face acarul Paun?
- In sistem mai lucreaza cateva sute de acari, pe linii care sunt mai putin circulate, unde sistemul nu a fost automatizat. Este o functie foarte importanta in sistemul cailor ferate.
- Ce sanse sunt sa nu mai circulam cu trenuri care sa nu mai scoata aburi, ori cu prea multa caldura, ori la minus 10 grade Celsius iarna?
- In 2004 am achizitionat sase vagoane AVA de la Astra Arad si, cu inca patru pe care le vom achizitiona in acest an, vom incheia contractul de 50 de vagoane cu firma aradeana, astfel fabrica putandu-si plati la firma franceza Alstom licenta AVA. Anul trecut am mai luat inca 20 de vagoane de dormit second-hand din Germania. Le-am modernizat la Atelierele Grivita, in principal sistemele de incalzire. Un vagon astfel modernizat a costat 10 miliarde de lei, in timp ce un vagon de dormit nou, din import, pentru ca la noi nu se fabrica, costa 2 milioane de euro. Pot sa va spun ca am rezolvat problema vagoanelor de dormit pe calea ferata, nu mai avem vagoane pe carbune si avem trafic sporit pe vagoanele de dormit. Insa cea mai mare realizare a CFR Calatori a fost incalzirea electrica a garniturilor pe sectiile neelectrificate, ceea ce ne-a adus economii de 1.000 de tone de motorina pe luna, adica circa 100 miliarde de lei pe an. Estimez ca in toamna acestui an vom scapa definitiv de aburul din vagoane.