Externalizarea serviciilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

In momentul desprinderii din Conel, in septembrie 2000, Hidroelectrica a preluat si un nivel de pierderi de 500 miliarde lei. In numai patru luni, societatea a redus nivelul pierderilor cu 300

In momentul desprinderii din Conel, in septembrie 2000, Hidroelectrica a preluat si un nivel de pierderi de 500 miliarde lei. In numai patru luni, societatea a redus nivelul pierderilor cu 300 miliarde lei, iar in 2001 a inregistrat o cifra record, nemaiintalnita in sistemul energetic - 1.500 miliarde lei, profit brut. Cifra de afaceri a urmat, la randul ei, acelasi trend favorabil: 4.600 miliarde lei in 2000; 6.600 miliarde lei in 2001; 8.600 miliarde lei in 2002, cu tendinte de crestere la 10.000 miliarde lei. Producand, anual, peste 5.900 MWh, Hidroelectrica este inclusiv unul dintre cei mai importanti sustinatori ai bugetului de stat. In 2001, societatea a achitat peste 1.400 miliarde lei, iar pe primele patru luni ale acestui an, Hidroelectrica a platit 410 miliarde lei. In prezent, absolut toate darile catre bugetul de stat sunt achitate la zi. Astfel, inca de la inceputul infiintarii, Hidroelectrica s-a angajat, potrivit programului de guvernare prin planurile Ministerului Industriei si Resurselor, intr-un amplu proces de restructurare - investitionala, sociala si organizatorica. Una din actiunile la ordinea zilei o reprezinta externalizarea, mai corect, trecerea serviciilor de mentenanta in afara sistemului hidro. Nici nu s-a declansat bine actiunea si punctele de vedere, duse pana in pragul disputelor, au inceput sa fie rostite si sa circule tot mai intens atat din partea managerilor, cat si a sindicatelor. Dar un lucru este sigur, la Hidroelectrica se impune o revigorare organizatorica pentru a i se spori operativitatea si eficienta si, mai ales, pentru a i se conferi un statut real de societate adecvata economiei de piata. In legatura cu programul de externalizare a serviciilor de mentenanta, am purtat o discutie cu dl. Eugen Pena, directorul general al Hidroelectrica. - Domnule director, s-a hotarat brusc o externalizare a serviciilor din cadrul Hidroelectrica? - Externalizarea mentenantei face parte din strategia Hidroelectrica inca din anul 2001. Programul a fost stabilit impreuna cu conducerea MIR, initial, urmand ca externalizarea sa se faca etapizat pentru a nu se crea probleme sociale. De fapt, prin modernizari succesive si dotari: - 40 miliarde lei in 2001 si 450 miliarde lei, in 2002, am pregatit aceste servicii pentru o externalizare in conditii extrem de favorabile. Dotarile lor sunt in top si pot face fata cu brio pe o piata concurentiala. Au toate conditiile pentru a deveni societati eficiente si a intra in competitie cu orice alta firma si a incheia contracte si cu alti operatori economici. - Pe ce schema vor fi externalizate serviciile de mentenanta? - Intentionam sa cream cate o societate de mentenanta pe langa fiecare sucursala a Hidroelectrica. Dar, acolo unde sucursalele sunt de dimensiuni mai mici, atunci, va exista o singura firma de mentenanta, pentru toate. Relatia va fi strict comerciala, pe baza de contracte. Contractele Hidroelectrica si respectivele entitati economice se vor incheia automat pentru urmatorii doi ani. Aceasta tocmai pentru a li se oferi o perioada de acumulare a experientei in vederea desprinderii lor totale si intrarii pe piata concurentiala. - Cat de dependenta este Hidroelectrica de respectivele servicii de mentenanta? - Evolutia tehnologiei din domeniul energiei hidro se face simtita si in Romania, unde gradul de automatizare devine din ce in ce mai mare. Iar in urma programului de retehnologizare a marilor centrale - Portile de Fier 1 si 2, Oltul, Bicaz, automatizarea isi impune legile ei, respectivele centrale fiind conduse direct din dispecerat. Aproape ca nici nu se va mai pune problema reparatiilor, componentele usoare fiind pur si simplu inlocuite dupa 5-6 ani de functionare non-stop. Deci, in aceasta situatie, gradul de incarcare al activitatii celor 1.600-2.000 de angajati din acest sector va fi si mai redus decat este in prezent - cand, mai ales in perioada viiturilor si iarna, oamenii, practic, nu lucreaza. - Oamenii au fost surprinsi de hotararea de a fi externalizata mentenanta? - Nici pe departe! Exista un mers firesc economic, tehnologic si organizatoric pe care oamenii nu au cum sa-l renege. Am discutat cu majoritatea lor la sucursale si sunt de acord cu transformarea serviciilor in societati independente. Sunt constienti inclusiv de faptul ca se vor incheia contracte nu numai cu Hidroelectrica , ci si cu "n" alti operatori economici. - Si, totusi, exista contestatii vehemente din partea liderilor sindicali! - Impotriva externalizarii nu s-a adus nici un argument economic plauzibil. Problema este legata direct de liderii de sindicat care toti provin din sectorul de mentenanta. Cu aceasta am spus tot, caci evolutia fireasca, economica a Hidroelectrica nu o poate contesta nimeni. - Managementul Hidroelectrica cum l-ati caracteriza? - Simplu, prin cifre: profit brut de 1.500 miliarde lei in 2001; plata la buget la zi; s-au distribuit dividendele care au fost repartizate pe salariati, potrivit legii; nici macar la tichetele de masa nu se poate aduce vreun repros, caci si acestea se dau. - Dar masinile de lux, sediile? - Sapte ani am avut un Renault Laguna, pe care am schimbat-o anul acesta tot cu un Renault Laguna. Cat despre sediile de lux, Hidroelectrica functioneaza intr-o cladire veche, dar in planul de dezvoltare a societatii avem prevazut si un sediu nou.