e-TVA şi e-Factura, amânate cu 1 an. Ce se întâmplă cu salariul minim și plafonul de netaxare de 300 de lei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministerul Finanțelor a pus în dezbatere publică proiectul unei ordonanțe care prorogă mai multe termene de aplicare a sistemelor e-factura și e-TVA, stabilind și noi măsuri care privesc salariul minim.

Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, prorogă termenele de aplicare a e-TVA și e-Factura

„Se propune stabilirea unui termen mai lung pentru transmiterea decontului precompletat, respectiv până la data de 5 inclusiv a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de taxă pe valoarea adăugată, care este data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care se încheie perioada fiscală respectivă.

După identificarea diferenţelor semnificative, transmiterea acestora se realizează până la data de 5 inclusiv a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de taxă pe valoarea adăugată, printr-o notificare de conformare.

Termenul de transmitere a răspunsului la notificarea de conformare se propune a fi de 20 de zile de la data primirii acesteia", se arată în proiectul de act normativ publicat pe site-ul Ministerului de Finanțe.

În condițiile în care decontul precompletat se transmite după termenul limită de depunere a decontului de TVA, nu se mai justifică menținerea prevederilor art. 3 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 116/2023.

Se propune modificarea cuantumului amenzilor, diferențiat pe categorii de persoane impozabile, în vederea asigurării principiului proporționalității.

Pentru a permite tuturor categoriilor de persoane impozabile adaptarea în bune condiții la noile cerințe generate de proiectele de digitalizare implementate la nivelul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, se propune amânarea intrării în vigoare a prevederilor art. 5 alin. (8) – (10), art. 7 și 8 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 70/2024, astfel cum se modifică prin prezentul proiect, până la data de 1 ianuarie 2025.

e-TVA, aplicată de la 1 august 2025 pentru cei care aplică sistemul TVA la încasare

Întrucât până la implementarea completă a sistemul informatic naţional RO e-SAF-T, nu există date suficiente pentru precompletarea decontului e-TVA în cazul persoanelor care aplică sistemul TVA la încasare, se propune clarificarea termenului de la care se va utiliza decontul precompletat RO e-TVA în cazul acestor persoane, respectiv doar începând cu data de 1 august 2025.

Totodată, se propun modificări în ceea ce privește modalitatea de comunicare cu persoanele impozabile în vederea eficientizării procesului de conformare.

e-Factura, aplicată de la 1 iulie 2025

În ceea ce privește sistemul national RO e-Factura, se propune stabilirea unei perioade de 1 an, respectiv până la 1 iulie 2025, în care să nu fie obligatorie utilizarea acestuia de către institutele/centrele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României în baza unor acorduri interguvernamentale, precum și de către furnizorii/prestatorii acestora, având în vedere restricțiile tehnice actuale ale sistemului.

Tichetele de masă, eliminate temporar din calculul impozitului 

Pentru acordarea facilității fiscale referitoare la neimpozitarea și neincluderea în baza de calcul alcontribuțiilor sociale obligatorii a sumei de 300 lei/lună se propune ajustarea plafonului lunar de 4.000 lei reprezentând venit brut realizat din salarii și asimilate salariilor, în sensul excluderii de la calculul acestuia a contravalorii tichetelor de masă, respectiv a indemnizației de hrană, după caz, acordate potrivit legii, pentru perioada iulie-decembrie 2024.

Începând cu veniturile din salarii şi asimilate salariilor aferente lunii iulie 2024, în venitul brut (...) nu se include contravaloarea tichetelor de masă, respectiv indemnizația de hrană, după caz, acordate potrivit legii, pentru perioada iulie-decembrie 2024”,, se arată în proiect.