Criza din Ungaria: s-au raționalizat mai multe produse, după ce Viktor Orban a reglementat prețurile
0Guvernul condus de Viktor Orban a decis pe 8 mai să prelungească plafonarea adaosului comercial pentru unele produse non-alimentare, din 19 mai până pe 31 august, măsură care deja s-a dovedit ineficientă, dat fiind că deși plafonate prețurile au crescut în aprilie.
Prelungirea plafonării adaosului comercial va duce la restricții cantitative, potrivit Asociației Naționale a Comerțului, existând deja situații în care retailerii au impus rații, pentru a stopa „apetitul” ridicat al ungurilor de a cumpăra tot mai mult, cât încă este „la reducere”, scrie publicația index.hu.
Înghețarea prețurilor bunurilor industriale va începe la 19 mai și va acoperi 30 de categorii de produse până la 31 august, după care guvernul poate decide să o prelungească. Lanțurilor de farmacii li s-a stabilit o marjă de profit de maximum 15 %, produse precum aparatele de ras, scutecele de unică folosință și detergenții fiind mai ieftine.
În plus, guvernul impune comercianților cu amănuntul să vândă zilnic cel puțin cantitatea medie zilnică din produsele cu adaos comercial plafonat pe care le-au vândut în 2024, în caz contrar riscând amenzi între 500.000 și 2 milioane de forinți (peste 5.000 de euro).
„Reducerea adaosului comercial va duce la o reducere medie a prețurilor de aproximativ 16-18 % pentru aceste categorii de produse”, a declarat ministrul economiei, Márton Nagy.
Potrivit datelor Biroului Central de Statistică din aprilie, prețul șervețelelor de hârtie și al șamponului a scăzut, de asemenea, cu 2%, în timp ce detergentul de rufe a crescut cu 8%, pasta de dinți cu 5% și gelul de duș cu 4% într-o lună, după anunțul lui Márton Nagy din aprilie.
Rație de cinci produse de același fel
Un mare retailer din Ungaria - Rossmann - a anunțat că va introduce o restricție cantitativă pentru produsele care fac obiectul înghețării prețurilor, ceea ce înseamnă că clienții vor putea cumpăra maximum cinci articole din fiecare magazin. Asociația Națională a Comerțului a declarat că alte lanțuri de supermarketuri ar putea pregăti măsuri similare pentru a evita o penurie.
„Companiile implicate în vânzarea sau distribuția de produse de uz casnic și de îngrijire personală în Ungaria ar trebui să își revizuiască strategiile de stabilire a prețurilor și ale lanțului de aprovizionare în lumina decretului”, spun specialiștii de la Wolf Theiss.
Deși măsurile vor fi în vigoare pentru o perioadă intermediară (până la 31 august 2025), este probabil să fie adoptate prelungiri sau restricții suplimentare, au adăugat aceștia.
În ciuda înghețării prețurilor la alimente, Ungaria a înregistrat în aprilie a doua cea mai mare inflație din Uniunea Europeană, de aproximativ 4,2 %, dublu față de media europeană.
Prezentare generală a categoriilor de produse reglementate