Criza din Marea Roșie perturbă comerțul: Retailerii cer UE să ia măsuri. Marinarii pot refuza să navigheze

0
Publicat:

Eurocommerce, principala organizaţie reprezentantivă de retail european, cere UE și statelor membre să rezolve criza din Marea Roşie care perturbă comerţul și are un impact semnificativ asupra afacerilor, scrie Reuters.

Din cauza atacurilor companiile de transport maritim au ales rute mai lungi și mai scumpe

Din cauza atacurilor lansate de rebelii Houthi asupra navelor din Marea Roşie, marile companii de transport maritim au decis să îşi redirecţioneze navele care fac legătura între Asia şi Europa pe o rută mai lungă şi mai scumpă, care presupune ocolirea Capului Bunei Speranţe.

Printre membri EuroCommerce se numără lanţurile de supermarketuri Ahold Delhaize, Carrefour, Lidl, M&S şi Tesco, precum şi retailerii de haine H&M, Inditex şi Primark.

"Cu cât este mai lungă ruta pe care transportatorii trebuie să o utilizeze, cu atât companiile, şi în cele din urmă consumatorii, vor suferi costuri suplimentare, care se vor adăuga costurilor deja ridicate ale traiului în Europa", susţine Eurocommerce într-o scrisoare trimisă ministrului belgian de Externe.

Retailerii care îşi asigură produsele de la uzinele din China şi Asia de Sud-Est se confruntă cu întârzieri şi majorări de costuri, în condiţiile în care ruta alternativă de navigaţie care ocoleşte Africa adaugă 10 până la 15 zile la durata unei călătorii între Asia şi Europa, rezultatul fiind cheltuieli mai mari cu carburantul şi mâna de lucru.

Perturbările provocate de criza din Marea Roşie au dat naştere la îngrijorări că reducerea inflaţiei va fi un proces mai îndelungat în Europa, într-un moment în care consumatorii abia aşteaptă ca preţurile la alimente şi haine să înceapă să scadă.

"Având în vedere magnitudinea impactului asupra afacerilor şi lanţurilor globale de aprovizionare, facem un apel pentru intensificarea şi coordonarea eforturilor instituţiilor UE şi statelor membre pentru a rezolva această situaţie", se mai arată în scrisoarea Eurocommerce.

Organizaţia precizează că susţine iniţiativele UE destinate protejării navelor comerciale şi marinarilor împotriva atacurilor. UE urmează să lanseze luna aceasta o misiune navală comună în Marea Roşie. 

Marinarii pot refuza să navigheze prin Marea Roşie

Marinarii au dreptul de a refuza să navigheze pe navele care trec prin Marea Roşie, conform unui nou acord convenit la nivel de sector, pe măsură ce situaţia escaladează şi din ce în ce mai multe nave sunt atacate de rebelii Houthi, au anunţat vineri un sindicat al navigatorilor şi mai multe asociaţii reprezentantive, transmite Reuters.

Începând de la mijlocul lunii noiembrie anul trecut, rebelii houthi, apropiaţi de Iran şi care controlează o mare parte a Yemenului, şi-au intensificat atacurile cu rachete şi drone în Marea Roşie, lângă strâmtoarea strategică Bab el-Mandeb, care separă Peninsula Arabică de Africa.

Marinarii rămân în continuare în bătaia puştii şi au semnat acorduri pentru primi o plată dublă atunci când intră în zonele cu risc ridicat.

În luna decembrie, zonele considerate cu risc forte mare au fost extinse pentru a include şi zona de sud a Mării Roşii, în cadrul acordurilor negociate între navigatori şi companiile de shipping sub umbrela unui forum cunoscut sub denumirea de Forumul Internaţional de Negociere Colectivă (IBF).

Conform ultimului acord IBF, marinarii trebuie să primească un preaviz cu şapte zile înainte de a intra în zonă şi au dreptul de a fi repatriaţi spre o altă locaţie pe socoteala companiei de shipping, au precizat Federaţia Internaţională a Lucrătorilor din Transport (ITF) şi Grupul Comun de Negociere (JNG), într-un comunicat de presă. Acordul include de asemenea un pachet compensatoriu egal cu salariul de bază pe două luni.

"Decizia de a include dreptul marinarilor de a refuza să navigheze nu a fost un pas adoptat cu uşurinţă, deoarece asta ar putea afecta în mod negativ comerţul mondial, dar siguranţa navigatorilor este primordială", se precizează în comunicat. "Din păcate, conflictul din regiune a escaladat, cu noi atacuri, din ce în ce mai sofisticate, asupra navelor comerciale", se mai arată în comunicat.

Federaţia Internaţională a Lucrătorilor din Transport (ITF), principala organizaţie sindicală pentru navigatori, a îndemnat guvernele să asigure eliberarea celor 25 de marinari răpiţi de rebelii Houthi, după ce la data de 19 noiembrie au atacat nava Galaxy Leader. Din echipajul navei capturate face parte şi un român.

Aproximativ 12% din comerţul mondial trece prin Marea Roşie.

Mai multe pentru tine:
Archie și Lilibet, alături de părinții lor într-o imagine inedită de familie! Prințul Harry și Meghan Markle dau o veste mare
Crăciun 2025: Cele mai bune jucării educative pentru copii – Cadouri care dezvoltă imaginația, inteligența și curiozitatea lor. Investește în viitor
Revoltă de zile mari după finala Vocea României 2025, câștigată de Alessia Pop. Publicul și-a exprimat nemulțumirea față de desfășurarea emisiunii și postul PRO TV
Lenjerii de Crăciun care aduc magia sărbătorilor în dormitor – Stoc limitat! Alege cadouri cozy și festive pentru întreaga familie
Cât de des ar trebui să faci sex, de fapt. Ce „omoară” intimitatea în dormitor
Cadouri de Crăciun pentru bărbați care aduc zâmbete: cele mai haioase pijamale și pulovere, sub 100 de lei, care fac sărbătorile memorabile
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
Creștere importantă a pensiilor pentru o categorie de români. Cine va primi cu 275 de lei mai mult lunar din 2026
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie