Consiliul Concurenței investighează şase importatori auto de top din România pentru practici ilegale. Clienții, forțați să plătească mai mult
0O anchetă de proporții, declanșată de Consiliul Concurenței, zguduie piața auto din România.
Consiliul Concurenței investighează şase importatori auto de top din România, în legătură cu care există suspiciuni că ar fi impus condiții ilegale clienților, restricționându-le posibilitatea de a-și repara mașinile în service-uri la alegere, chiar și atunci când reparațiile nu erau acoperite de garanție, potrivit ObservatorNews.
Practic, șoferii care refuzau să apeleze la rețeaua de service-uri agreate de importator riscau pierderea garanției, deși legea permite efectuarea reparațiilor în alte ateliere, atâta timp cât sunt respectate standardele tehnice.
Investigația vizează șase dintre cei mai mari jucători de pe piață, care comercializează aproximativ 70% dintre autoturismele noi din România, reprezentând 15 mărci de renume.
Suspiciunea este că acești dealeri ar fi ajuns la o înțelegere pentru a condiționa păstrarea garanției de utilizarea exclusivă a service-urilor și pieselor autorizate de importator.
„Posesorii de automobile sunt obligaţi să efectueze reparaţii în service-urile autorizate de importatori, folosind piesele autorizate de importatori, chiar şi atunci când e vorba de reparaţii care nu au legătură cu garanţia. Chiar şi atunci când sunt reparaţii care sunt la libera alegere a proprietarilor de automobile şi sunt plătite de proprietarii de automobile”, a explicat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Ce spun şoferii
Cei mai mulţi dintre şoferi spun că nu li se pare normal ca garanţia să fie condiţionată de service-ul unde faci reparaţiile, dar există şi unii care consideră că aşa trebuie procedat.
„Nu mi se pare o practică corectă. Sunt societăţi are sunt avizate să repare”.
„Păi, de ce să mă oblige? Îmi fac unde vreau eu, adică unde găsesc mai ieftin, nu e normal?”
„Mi se pare o condiţie normală să îţi pierzi garanţia dacă nu îţi faci reparaţia maşinii la producător; nu neapărat din punct de vedere economic, din punct de vedere tehnic vorbesc”, sunt câteva dintre comentariile şoferilor.
Reparaţii la reprezentanţă, CASCO mai scump
Pe lângă costurile ridicate ale reparațiilor, șoferii trebuie să plătească şi polițele CASCO ai scumpe. Alegerea unui service din rețeaua „recomandată” poate însemna o asigurare mai scumpă, deoarece piesele originale și furnizorii impuși cresc prețul reparațiilor.
„Dacă aleg reţea de service reprezentanţă, automat poliţa este mai scumpă, având în vedere că reprezentanţele sunt obligate să achiziţioneze piese de la anumiţi furnizori şi să ia piese originale. O poliţă cu clauze de service partener non reprezentanţă este mai ieftină”, a explicat Marius Constantinescu, broker asigurări.
Consiliul Concurenței anunţă că ancheta este în curs de desfăşurare şi îi încurajează pe șoferii afectați să depună sesizări.
„Genul ăsta de comportament îi obligă, îi ţine cumva prizonieri pe posesorii de autoturisme, îi obligă să recurgă numai la anumite service-uri, folosind anumite piese mai scumpe, vor plăti servicii mai scumpe, piese mai scumpe decât ar fi normal. E o suspiciune momentan, puternică aş spune eu”, a mai spus Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Dacă investigația va confirma astfel de practici ilegale, companiile implicate riscă amenzi de până la 10% din cifra de afaceri, ceea ce ar însemna zeci de milioane de euro pentru fiecare dealer implicat.
Vă reamintim că este a doua oară în ultimii ani când industria auto intră în vizorul autorităților, după ce în 2022 o altă anchetă a Consiliului Concurenţei a confirmat înțelegeri între companii pentru menținerea unui nivel minim al salariilor în domeniu.