CFR Călători: statul îşi fură singur „căciula“ subvenţiilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Trenurile statului sunt căpuşate cu acordul tacit al autorităţilor din transporturi, acuză sindicatele

Cei mai mulţi bani pentru sprijinirea serviciilor publice de transport de pasageri pe calea ferată au fost daţi unor firme private. La compania de stat CFR Călători au ajuns sume de trei ori mai mici, acuză sindicatele feroviare.

Ideea de a sprijini cu bani de la buget serviciul public de transport feroviar de călători, practicată pe larg în toată Europa, s-a transformat, în România, într-o suveică prin care banii se distribuie discreţionar între beneficiari. CFR Călători, compania de stat care asigură în cea mai mare proporţie acest serviciu social, primeşte şi cei mai puţini bani drept subvenţie. Cum s-a ajuns aici ne explică liderii sindicatelor feroviare, care au ieşit ieri la rampă pentru a prezenta mecanismul de rostogolire a banilor.

Trenuri pline doar pe hârtie

Teoretic, în ţara noastră, subvenţia se acordă pe numărul de călători, dar practic, firmele primesc bani indiferent dacă trenurile s-au ocupat sau nu. „Particularii declară doar pe propria răspundere numărul de călători transportaţi, iar cifrele astfel raportate nu pot fi contrazise. În acelaşi timp, la CFR Călători se ştie cu maximă precizie câte bilete s-au vândut, deci şi câţi călători au circulat. Practic, particularii pot să umfle cât vor raportările şi astfel se ajunge ca la aceste firme să ajungă şi cele mai mari subvenţii. Ar trebui să avem agenţii independente de voiaj, care să raporteze vânzările fiecărei companii feroviare în parte, şi abia atunci vom putea stabili cum se distribuie corect subvenţia“, a declarat Iulică Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă.

Liderul sindical a mai arătat că există şi alte metode prin care statul pierde, intenţionat sau nu, în faţa concurenţei private de pe calea ferată. „La nivelul Ministerului Transporturilor se planifică mersul trenurilor astfel încât cu 10-15 minute înaintea unui tren de stat pleacă, pe aceeaşi rută, un tren privat. Sigur că se creează un vid şi trenul de stat abia dacă se umple la 10% din capacitate“.

Potrivit statisticilor prezentate de sindicalişti, companiile private obţin călătorii compensate în proporţie de 225% până la peste 560%, în timp ce la CFR Călători compensarea nu trece de 100%.

Mai multe pentru tine:
Furia Ancăi Alexandrescu după ce a pierdut alegerile la Capitală. Cum vrea să se răzbune
Clarvăzătorul supranumit ”Nostradamus al zilelor noastre” face o profeție sumbră legată de Prințul William și Prințul Harry
De câți bani ai nevoie ca să trăiești decent în Spania. O româncă a spus cât a cheltuit în noiembrie: „O viață fără lipsuri”
Crăciun 2025: Cele mai bune jucării educative pentru copii – Cadouri care dezvoltă imaginația, inteligența și curiozitatea lor. Investește în viitor
Top 10 brazi artificiali de Crăciun 2025 cu cele mai bune recenzii și extrareducere de până la 40% pe eMAG. Alege bradul perfect și profită de discounturi
Cine sunt, de fapt, Dragoș și Gheorghe Vîlcu, despre care se spune că finanțează din umbră Recorder și Hotnews
eMAG MultiDeals 2025: Ghid complet pentru extra reduceri de până la 20% și cele mai populare 11 produse de cumpărat
Sărbători fără fiul și fiica ei, stabiliți în Franța și în Dubai. Cum își alină Marina Almășan dorul: „Beau cafeaua dintr-o cană cu chipul lor”. Ce meserii au Victoraș și Marinuș?
Nu rata cele mai dulci cadouri pentru copii de Moș Nicolae și Crăciun 2025 – Pachete festive, reduceri eMAG și surprize sub 50 de lei
Cadouri de Crăciun 2025 pentru ea – White Luxury Gifts: eleganță, stil, statement și surprize premium sub 100 €
ElectroWeekend eMAG: Top 15 produse cele mai populare și testate de clienți, cu cele mai mari reduceri. Pune-ți electro oferta sub brad!