Ce spune Romprest despre contractul cu CNAB: Am prestat servicii la tarif subevaluat, nu am putut să denunţăm unilateral contractul de pază
0Compania Romprest transmite, ca urmare a încetării contractului de curăţenie şi pază cu Compania Naţională de Aeroporturi Bucureşti (CNAB), că a prestat servicii aeroportului la un tarif subevaluat, iar Romprest Security a fost „efectiv captivă în acest contract de achiziţie publică, neputând să-l denunţe unilateral decât cu consecinţe grave”.
Răspunsul Romprest vine după ce de miercuri contractul dintre CNAB şi Romprest pentru serviciile de curăţenie şi de pază ale celor două aeroporturi s-a încheiat. Ministrul Transporturilor, Lucian Şova, a decis joi să trimită Corpul de control la CNAB, în condiţiile în care compania nu are în prezent un contract valabil cu o firmă specializată în servicii de curăţenie şi salubritate.
Redăm mai jos clarificările Romprest cu privire la acest contract:
„Urmare a încetării la termen a contractelor de prestări servicii încheiate cu Compania Naţională de Aeroporturi Bucureşti SA - CNAB (fosta Compania Naţională “Aeroportul Internaţional Bucureşti - Otopeni” SA), începând cu data de 01.02.2018, ora 00.00, Romprest a sistat orice serviciu prestat în folosul pasagerilor ce tranzitează Aeroportul Internaţional “Henri Coandă” Bucureşti.
Menţionăm că, în perioada 2001 – 2018, Romprest a prestat servicii de curăţenie, pază (în asociere cu subsidiara Romprest Security SRL), dezinfecţie, dezinsecţie şi deratizare, întreţinere şi reparaţii clădiri, întreţinere şi reparaţii drumuri interioare, căi de acces şi parcări, vidanjare, arhitectura peisageră şi transport bagaje pasageri în baza a doua contracte încheiate în anul 2001, respectiv 2003.
Cu privire la contractul semnat în anul 2003, acesta a fost încheiat pentru o perioadă INIŢIALĂ TOTALĂ de 15 ani, ajungând la termen, astfel, la data de 31.01.2018.
Contractul semnat în anul 2001 a fost încheiat iniţial pentru o perioadă de 5 ani şi a fost prelungit o singură dată, cu un an înainte de ajungerea la termen, când părţile au decis prelungirea până la data de 31.01.2018. Preţul contractului nu a mai fost ajustat din anul 2008, obiectul acestuia fiind adiţionat însă, la cererea CNAB, cu servicii suplimentare, respectiv cu suprafeţe de prestaţie suplimentare ca urmare a extinderii facilităţilor aeroportuare.
Astfel că, Romprest a prestat servicii în folosul pasagerilor aeroportului la un tarif subevaluat, neluându-se în consideraţie pentru ajustarea tarifului nici majorările legale ale salariului minim pe economie, nici inflaţia şi nici alţi factori componenţi ai mecanismului de formare a preţului contractual.
În aceeaşi situaţie se afla şi contractul având ca obiect prestări servicii de pază, care a generat pierderi constante pentru Romprest Security, fiind una din cauzele intrării acesteia în insolvenţă. Romprest Security a fost efectiv captivă în acest contract de achiziţie publică, neputând să-l denunţe unilateral decât cu consecinţe grave şi cu riscul primirii unui certificat constatator negativ de la CNAB, care ar fi împiedicat-o să mai participe la vreo procedură de licitaţie publică.
Romprest Security prestează servicii de pază pentru CNAB începând din anul 2009, pe un tarif de prestaţie raportat la salariul minim brut pe economie la nivelul anului 2009, respectiv de 600 RON/lună. Deşi salariul minim a crescut exponenţial din anul 2009, CNAB având obligaţia echilibrării contractului de prestări servicii, aceasta a refuzat constant acest demers, motiv pentru care în prezent există în instanţă două dosare prin care Romprest Security solicită daune pentru încălcarea acestei obligaţii şi repararea prejudiciului cauzat.
CLARIFICĂRI PRIVIND PROCEDURILE DE ACHIZIŢIE
Începând cu data de 15.12.2017, în condiţiile în care contractele Romprest expirau în data de 31.01.2018, CNAB a iniţiat o serie de proceduri de licitaţie deschisă pentru obiecte cuprinse anterior integral în contractele încheiate cu Romprest, respectiv:
Procedura 1: LOT I - servicii de curăţenie, salubrizare şi colectare selectivă în spaţiile terminalelor de pasageri; Lot II - servicii de vidanjare a cabinelor ecologice amplasate în perimetrul aeroportuar
Procedura 2: Lot nr. 1 - curăţenie stradală constând în: maturare manuală şi mecanizată, inclusiv rigole/elemente ale sistemului de evacuare ape pluviale, strângerea şi evacuarea deşeurilor, golirea şi spălarea coşurilor de gunoi, eliminarea vegetaţiei dintre rosturi, ştergere/spălare elemente signalistica (panouri, indicatoare etc) şi Lot nr. 2 – deszăpezire, degivrare şi transport zăpada, inclusiv punere la dispoziţie substanţe/soluţii degivrante.
Procedura 3: Servicii de paza a obiectivelor, bunurilor şi valorilor deţinute de CNAB la punctele de lucru AIHCB (Aeroportul Internaţional Henri Coandă – Bucureşti, n.r.) şi AIBB-AV (Aeroportul Internaţional Bucureşti Băneasa – Aurel Vlaicu, n.r.).
Romprest a contestat primele două proceduri, în ceea ce priveşte condiţiile de atribuire prin invocarea unor motive reale, obiective, printre care amintim: lipsa posibilităţii de ajustare a tarifelor pe toată durata contractului, de 4 ani; valoarea estimată foarte mică în raport cu serviciile ce urmează să fie prestate, Romprest fiind operator în ultimii 15 ani şi deţinând toate informaţiile privind cheltuielile aferente prestaţiilor; criteriul de atribuire, PREŢUL CEL MAI SCĂZUT, care nu este cel adecvat pentru prestarea acestei categorii de servicii pentru un Aeroport Internaţional.
CNSC este autoritatea care a decis suspendarea procedurilor ca urmare a contestaţiei, până la soluţionarea acesteia. Dosarul contestaţiei este pe rolul CNSC, iar termenul legal de soluţionare este de 20 de zile lucrătoare.
Cu privire la atribuirea serviciilor de pază, procedura 3, suspendarea procedurii, şi nu blocarea acesteia cum eronat se afirmă, s-a făcut de către CNSC, ca urmare a contestaţiei depusă de către Romprest Security, bazată pe ambiguitatea prevederilor din documentaţia de achiziţie. CNAB, recunoscându-şi culpa, a iniţiat o serie de modificări ale prevederilor documentaţiei de achiziţie, admiţând că acestea sunt ambigue şi nelegale.
Începând cu data de 01.02.2018 CNAB nu mai are încheiate contracte valabile cu vreun prestator care să asigure serviciile care făceau obiectul contractelor Romprest.
Din acest motiv CNAB a iniţiat proceduri de negociere în regim de urgenţă pentru serviciile menţionate mai sus la primele două proceduri, cu mai mulţi operatori economici pe bază de invitaţie, cu scopul de a încheia contracte pentru o perioadă de maxim 6 luni sau până la atribuirea contractelor prin procedura de licitaţie publică, Romprest participând la aceste proceduri.
În acest moment, datorită nerespectării procedurilor specifice de achiziţii publice, procedura 1, Lotul I şi II, a fost contestată de doi dintre cei trei participanţi, inclusiv Romprest, iar semnarea contractului este suspendată până la soluţionarea acestor contestaţii.
CNAB a organizat procedura de negociere cu operatorii economici pe criterii de participare permisive, prin renunţarea la cerinţe MINIME de calificare privind cifra de afaceri, experienţa similară şi capacitatea tehnică necesară.
De asemenea, CNAB a permis ofertanţilor să probeze că deţin personalul, echipamentele şi utilajele necesare pentru prestarea serviciilor prin declaraţii pe propria răspundere.
Considerăm că, în toată perioada de derulare a contractelor, mai bine de 15 ani, Compania Romprest Service SA a susţinut la un nivel înalt prestaţiile de servicii în incinta Aeroportului Internaţional Henri Coandă.
Compania Romprest Service SA nu va face niciodată rabat de la standardele de performanţă ale personalului sau calificat, de la respectarea cu stricteţe a prevederilor legale incidente în acest domeniu de activitate, de la calitatea furnizorilor de materiale şi echipamente, în detrimentul calităţii prestaţiei sale şi pentru încadrarea în criterii de atribuire neconforme cu importanţa obiectivului supus investiţiei”.