Ce prevede strategia „România competitivă“: înlocuim creşterea bazată pe consum cu „stimularea producţiei oriunde în România“ - DOCUMENT

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Transfăgărăşanul apare pe coperta strategiei „România competitivă“, ca un simbol al potenţialului naţional

Strategia „România competitivă“, lansată azi în dezbatere publică, prevedre în esenţă susţinerea cu prioritate a factorilor care măresc PIB-ul potenţial şi trecerea de la consum la producţie, impactul bugetar estimat pentru atingerea tuturor obiectivelor fiind de 16,9 miliarde de euro în următorii cinci ani.

„Trebuie urmărită, în primul rând, o cât mai bună valorificare a factorilor care intră în componenţa PIB-ului potenţial - capital, forţă de muncă, productivitate (inclusiv capital natural) - ca singura cale de a stimula în mod sustenabil o creştere economică de la 3% la 5% anual“, notează autorii strategiei.

Aceasta ar putea duce România la un nivel al PIB-ului pe cap de locuitor la puterea de cumpărare standard la un echivalent de aproximativ 70% din media UE în anul 2020 (luând în calcul un nivel de creştere de 2% anual la nivelul Uniunii Europene).

Care sunt ariile prioritare

Potrivit strategiei, ariile prioritare identificate susţin realizarea obiectivului central de creştere economică şi sunt orientate spre stimularea productivităţii (agricultura sau sectoarele creative), dar şi a capitalului (investiţiile străine şi exporturile, fondurile europene, piaţa de capital).

Mai sunt vizate şi elementele care creează condiţiile pentru dezvoltarea producţiei autohtone şi au impact direct asupra forţei de muncă şi calităţii vieţii (educaţia, sănătatea, infrastructura, debirocratizarea etc).

Viziunea este concretizată în 16 domenii, care la rândul lor cuprind 41 de priorităţi, respectiv 90 de măsuri cu un orizont de realizare până în 2020.

Acestea „adresează provocările curente ca scăderea natalităţii sau migraţia (în cazul forţei de muncă), sau reducerea substanţială a investiţiilor străine post-criză (în cazul capitalului).

Noua cale: „producţia oriunde în România“

„O creştere sănătoasă nu se mai poate face prin politici monetare, fiscale sau salariale care încurajează consumul, ci doar prin stimularea producţiei oriunde în România“, arată autorii strategiei.

„România competitivă“ îşi propune modernizarea ţării prin creşterea calităţii instiuţionale şi a competitivităţii economice pe post de surse indispensabile ale dezvoltării.

„România trebuie să-şi extindă potenţialul de creştere economică, astfel încât progresele să fie cât mai sustenabile“.

Performanţele economice depind nemijlocit de calitatea instituţiilor, adică a regulilor conform cărora întreprinzătorii îşi desfăşoară activitatea.

De aceea trebuie făcută o prioritate constantă din îmbunătăţirea calităţii instituţionale a mediului de afaceri.

„Nu doar mărimea impozitelor contează, ci şi povara birocraţiei, domnia legii, timpul şi costurile cu obţinerea de avize şi autorizaţii. Politicile destinate mediului de afaceri au nevoie de soluţii structurale, care să aducă transparenţă, predictibilitate şi competitivitate. Un mediu de afaceri prietenos, favorabil investiţiilor, este cheia progresului şi dezvoltării durabile a României“.

Statul va susţine „contractul“ economic

„Statul va susţine «contractul» economic prin promovarea încrederii, speranţei şi bunei credinţe prin îndeplinirea funcţiilor sale regaliene (garant al siguranţei personale sau al proprietăţii private, garant al încrederii prin transparenţă instituţională şi continuarea luptei împotriva corupţiei) şi prin înlăturarea barierelor structurale care blochează productivitatea“.

Totodată, „statul trebuie să fie un garant al bunei gestionări a resurselor şi capitalului natural cu care România este înzestrată, spre folosul atât al generaţiei actuale, cât şi al celor viitoare“, arată documentul citat.

Care sunt factorii PIB-ului potenţial

** Forţa de muncă. În dinamica actuală a economiei globale, capitalul uman este poate cel mai important pilon pentru o economie competitivă, iar valorificarea acestuia trebuie să ţină cont de crearea unor condiţii de dezvoltare care să asigure egalitatea de şanse prin acces la serviciile esenţiale care ţin de calitatea vieţii şi programe care să susţină mobilitatea forţei de muncă în funcţie de nevoile economice.

** Productivitatea. Producţia este elementul esenţial al viziunii de dezvoltare al, iar domeniile vizate sunt acele sectoare care, în linie şi cu strategia de competitivitate a României, reprezintă pilonii care pot contribui semnificativ la accelerarea creşterii economice.

** Capitalul. Investiţiile sunt vitale pentru dezvoltarea economiei, iar potenţialul de creştere al unei ţări poate fi uşor translatat în capacitatea de a atrage fonduri şi de interesul investitorilor.

Impact bugetar: 17 miliarde de euro

În fine, autorii strategiei precizează că acest document „îmbină caracterul aspiraţional (unde vrem să ajungă România pe termen mediu) cu cel tehnic (care sunt măsurile necesare pentru atingerea acestui scop)“.

„Efortul bugetar cumulat pe o perioadă de cinci ani presupus de aplicarea tuturor măsurilor prezentate a fost estimat la 16,9 miliarde de euro (circa 10,5% din PIB pentru o perioadă de 5 ani)“, se estimează în textul strategiei.

„Succesul proiectului «România competitivă» presupune trecerea testului perenităţii ciclurilor electorale, astfel încât să poată fi conturat consensul politic necesar pentru implementarea reformelor economice şi instituţionale ce vor fi fundamentate în cadrul procesului de consultare şi dezbatere publică“.

Proiectul economic lansat azi „va fi în acord cu alte documente“ precum „Programul Naţional de Reformă şi Programul de Convergenţă“, „Strategia de dezvoltare a României în următorii 20 de ani (2016-2035)“, „Strategia de Dezvoltare Durabilă a României“, strategiile sectoriale ale ministerelor şi alte documente cu caracter strategic.

Aspectele ce ţin de dezvoltarea României competitive prin stimularea tranziţiei către economia verde vor fi elaborate separat în „Carta Albă a Economiei Verzi în România“,care va fi lansată în septembrie 2016.

Principalele argumente care susţin implementarea proiectului economic fără rezerve din partea factorilor politici ar fi: absenţa factorului ideologic; popularitatea măsurilor (acceptate la nivelul intregii societăţii ca nevoi ce necesită acţiunea imediată); prioritizarea implementării acestora într-un timp relativ scurt şi cu costuri minime. 

România Competitivă - Un Proiect Pentru o Dezvoltare Economică Sustenabilă by phradamon