Camerele de Comert - obligate sa acorde consultanta la preturi stabilite de Guvern
0* Dezinteres total din partea agentilor economici: 1700 dosare verificate zac la Biroul Unic * Pentru operatiunile de inregistrare in Registrul Comertului - 90.000 lei/operatiune
Dupa aproape un an de zile, doar 11% dintre comercianti si-au preschimbat certificatele de inmatriculare si inregistrare fiscala. Constatand ca procesul este un esec total, Guvernul a decis, pe ultima suta de metri, sa le mai acorde o sansa agentilor economici pentru a-si salva afacerile. Astfel, termenul de preschimbare a certificatelor a fost prelungit cu 6 luni, adica pana la finele anului in curs. Totodata, pentru a fluidiza activitatea Biroului Unic, Guvernul a aprobat declaratiile pe proprie raspundere si, respectiv, conditiile pentru eliberarea avizelor si autorizatiilor necesare functionarii firmelor. Mai mult, Cabinetul Nastase "obliga" Camerele de Comert si Industrie sa acorde consultanta comerciantilor, in conditiile unor costuri minime. Astfel, pentru operatiunile de inregistrare in Registrul Comertului se va percepe un tarif de 90.000 lei/operatiune, iar o operatiune vizand obtinerea autorizatiilor va fi taxata cu 60.000 lei. Pana la publicarea modificarilor legislative in Monitorul Oficial, Birourile Unice isi continua activitatea in aceleasi conditii. Iris Center a organizat o intalnire a intreprinzatorilor cu reprezentantii Camerelor de Comert si ai ministerelor avizatoare. Cu aceasta ocazie, au fost prezentate analize ale activitatii Birourilor Unice din Timisoara, Bacau si Bucuresti. "Respectand legislatia in vigoare, fiecare dintre cele 3 birouri practica proceduri diferite", a precizat Radu Nicosevici, reprezentantul intreprinzatorilor timisoreni. Astfel, la Timisoara, comerciantii sunt plimbati de la un ghiseu la altul. La Bucuresti este cam aceeasi situatie, desi s-au creat "culoare" speciale pentru agentii economici. In schimb, la Bacau, comerciantii se pot lasa linistiti pe mana celor 14 referenti care se ocupa de tot procesul, fiind ajutati de curieri care plimba documentele. "Marile probleme cu care se confrunta agentii economici la preschimbarea certificatelor sunt de ordin juridic", spune Nicosevici. La randul lor, reprezentantii Biroului Unic Bucuresti semnaleaza ca circa 1700 dosare verificate nu sunt ridicate de comercianti, in vederea inregistrarii, respectiv rezolvarii obiectiunilor. Desi in aceste dosare se afla documente in original, ce le sunt necesare in desfasurarea activitatii, agentii economici nu se grabesc sa intre in posesia lor! Or, in atare conditii, este greu de crezut ca, in urmatoarele 6 luni, comerciantii se vor imbulzi la Birourile Unice pentru a intra in legalitate. Este posibil ca si interesul Camerelor de Comert si Industrie privind buna desfasurare a procesului de preschimbare a certificatelor de inmatriculare sa mai scada, tinand cont de faptul ca vor fi obligate sa acorde servicii de consultanta, la preturi stabilite de Guvern.