Bancherii pregatesc infiintarea celei mai complexe baze de date a clientilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

* Sub numele de Credit Birou, acest sistem ar urma sa detina informatii detaliate despre clientii tuturor bancilor si bonitatea acestora * Sistemul va fi creat doar cu aprobarea BNR

"Cunoasteti clientul" nu este doar o sintagma, ci este o norma imperativa. Preluata din tarile europene si impusa recent in sistemul bancar romanesc, aceasta norma nu urmareste altceva decat sa previna situatiile - des experimentate in Romania - in care bancile s-au expus peste masura creditand clienti indatorati pana peste cap sau insolvabili. Mult timp justificarea de baza a celor care au "girat" prin semnatura lor credite fara acoperire a fost aceea ca nu stiau ca respectivul client este plin de datorii. Cu alte cuvinte, ei isi justificau lipsa de vigilenta prin lipsa accesului la informatii. De cativa ani, la nivelul Bancii Nationale exista un sistem, o baza de date - denumita Centrala Riscurilor Bancare (CRB) - la care toate bancile sunt abonate si pe care o pot accesa pentru a afla informatii despre creditele luate de un client actual sau potential. Acest sistem este construit in baza informatiilor furnizate de banci, care sunt obligate sa raporteze CRB fiecare client caruia i-au acordat un credit mai mare de 200 de milioane de lei, in caz contrar fiind pasibile de amenzi de peste 10 milioane de lei. "Se incearca extinderea informatiilor privind creditele si facilitatile luate de populatie si agentii economici si sub aceasta limita (n.r. - de 200 milioane de lei), prin infiintarea unui Credit Birou", ne-a declarat Radu Gratian Ghetea, presedintele Asociatiei Romane a Bancilor si prim-vicepresedintele Alpha Bank, adaugand ca, in prezent, discutiile "sunt intr-o faza embrionara". Acest Credit Birou va fi o baza de date cat mai extinsa, din care bancile sa poate "culege" oricand informatii cat mai complete despre expunerea reala a unui client. Cu alte cuvinte, inainte de a da un credit unei persoane (fizica sau juridica), banca respectiva poate afla exact nu numai daca aceasta a mai luat credite de la alte banci, dar si ce garantii a depus, ce facilitati a obtinut si, in general, cat de "incarcata" de datorii este. "Sunt multe modele (n.r din alte tari), dar trebuie vazut care este cel mai potrivit pentru Romania. Exista tari unde sunt agenti autorizati sa ofere informatii bancilor despre situatia debitorilor. Deocamdata nu am stabilit cum ar urma sa functioneze acest Credit Birou, pe ce principii si cu ce resurse, dar ce pot sa spun este ca exista o unanimitate la nivelul ARB asupra necesitatii infiintarii acestui organism", a precizat Ghetea. El spune ca discutiile au avut loc nu doar intre banci, dar si cu firme de software si hardware. "Cred ca pana la finele anului se vor contura niste posibile solutii. Infiintarea Credit Biroului nu trebuie sa aiba loc neaparat sub egida ARB. Sunt societati de software si hardware interesate sa finanteze infiintarea acestuia. Oricum, Credit Biroul nu se poate crea fara aprobarea si avizul Bancii Nationale", a adaugat Ghetea. Forma de organizare pe care o va lua acest Credit Birou este esentiala deoarece, fiind vorba despre o imensa cantitate de informatii, se pune problema cine va fi proprietarul acesteia. In iulie - 12.026 de interogari din partea bancherilor Potrivit datelor oferite de sistemul actual, CRB, in perioada iulie 2001-iulie 2002, numarul debitorilor (cu sume mai mari de 200 de milioane de dolari) la nivelul sistemului bancar a crescut cu 48 la suta, pe fondul saltului spectaculos al activitatii de creditare. "Numarul creditelor (ca valoare bruta) a crescut cu 40 la suta din iulie 2001 pana in iulie 2002", ne-a declarat Adriana Neagoe, sef serviciu in cadrul CRB din BNR, adaugand ca o crestere importanta a avut loc la creditele pentru persoane fizice. "Bancile sunt interesate sa acceseze CRB", spune Neagoe, adaugand ca "in luna iulie, numarul interogarilor (n.r solicitarile de informatii despre debitori facute de banci) a fost de 12.026". Cu toata eficacitatea lui, acest sistem nu poate avea mai mult decat o functie informativ-preventiva. Presedinte ARB spune ca actualul sistem doar "protejeaza bancile de oamenii necinstiti", fiind doar "un instrument de limitare a riscului de creditare".

Mai multe pentru tine: