Au început vânzările chilipirurilor de vară. Reducerile la articole estivale ajung şi la 70% în perioada soldărilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Caracterul de soldare şi amploarea reducerii trebuie afişată la loc vizibil, pentru a putea fi controlată de autorităţi

Pentru a-şi lichida stocurile de articole estivale, comercianţii afişează reduceri în regim de soldare de până la 70%. În magazine se găsesc acum, la preţuri pentru toate buzunarele, îmbrăcăminte, încălţăminte, produse de plajă şi diverse alte sortimente de sezon.

Ca în fiecare an, intervalul 1 august - 31 octombrie este perioadă de soldări, adică de vânzări la preţuri reduse cu acordul autorităţilor, pentru produse estivale cum sunt tricourile, pantalonii scurţi, îmbrăcămintea şi încălţămintea de vară, dar şi articolele de plajă sau de camping specifice sezonului cald.

În urma unei incursiuni în mai multe magazine şi mall-uri din Capitală, „Adevărul“ vă prezintă câteva exemple de soldări, dar şi de alte promoţii care arată că majoritatea comercianţilor au demarat în forţă vânzările chilipirurilor de vară.

De la „soldări“ la „reduceri finale“

Spre deosebire de alte tipuri de promoţii, soldările trebuie anunţate din timp, la primărie, de către comercianţi, astfel că, pentru a afla unde găsiţi preţuri reduse, cel mai bine este să vă adresaţi autorităţii locale.

Pentru a fi acceptată ca soldare, comerciantul trebuie să facă dovada că a achitat furnizorului contravaloarea mărfurilor expuse şi că nu le va vinde mai ieftin decât suma achitată.

De asemenea, comerciantul trebuie să-şi ia angajamentul că este o lichidare de stoc, respectiv că nu va repeta această metodă de vânzare cu alte mărfuri din aceaşi categorie.

Încă un „amănunt“ important: soldarea trebuie să fie sezonieră, adică să ofere reduceri la sortimente specifice verii (în perioada soldărilor de vară), respectiv iernii (la soldările de iarnă).

Ei, bine, în această vară, soldările întâlnite în periplul nostru ajung şi la 70%, dar sunt dublate şi de alte promoţii, cele mai multe dintre ele anunţând „reduceri finale“. Iată câteva exemple: sandale, espadrile, saboţi şi papuci decupaţi pot fi găsite şi în variante simple, la 35-60 de lei perechea, dar şi mai sofisticate, la peste 200 de lei perechea - asta după ce preţurile respective au fost reduse cu 50%-70%.

La îmbrăcămintea specifică (tricouri, bluzoane, rochii, maiouri etc.), preţurile - deja reduse - încep de la 49 de lei şi pot urca până spre 100 de lei, în funcţie de material, dar şi de brandul articolului.

Promoţii de iarnă în plină vară

Am întâlnit şi o curiozitate care vine cumva pe lângă legea în vigoare privind vânzările în soldare (nr. 650/2002): un lanţ comercial de notorietate internaţională afişează, chiar în aceste zile, soldări de vară la articole de iarnă.

La pulovere, spre exemplu, preţurile scad de la 670 la 340 de lei (desigur, pe etichete apare 669/339 lei), iar la un lot de geci groase de piele „soldarea“ afişată reduce preţul de la 1.039 la 599 de lei.

„Pe clienţii noştri nu-i prea interesează motivul reducerii, ci mai mult amploarea acesteia, şi, de fapt, preţul final. Faptul că acum e perioadă de soldări şi se vorbeşte mai mult despre acest tip de reduceri ne ajută cumva în promovare“, ne-a declarat unul dintre comercianţi.

Un client, în schimb, ne-a spus că urmăreşte în mod constant preţurile şi reducerile afişate acum nu i se par a fi de o asemenea amploare, preţurile finale fiind oricum „prea ridicate“.

Ce putem găsi la soldare

În fiecare an, soldările se practică în perioada 15 ianuarie – 15 aprilie pentru articolele de iarnă şi în perioada 1 august – 31 octombrie pentru articolele de primăvară-vară.

Pot fi supuse operaţiunilor de soldare numai produsele nealimentare a căror desfacere are caracter sezonier. În această categorie se încadrează, vara, grupe de produse cum ar fi (dar fără a se limita la): confecţii, tricotaje, pielărie, produse de marochinărie şi galanterie, ţesături, încălţăminte cu specific estival, articole sport-turism, cosmetice, aparate de încălzire şi climatizare, ventilatoare, precum şi alte produse similare.

Vânzarea de soldare este intens practicată în ţări ca Franţa, Germania sau Spania, cu avantaje importante atât pentru comercianţi, cât şi pentru consumatori.

Ce este preţul de referinţă

Orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse sau servicii identice. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului nou (redus).

„Stocul de produse propus pentru soldare trebuie să fie constituit în prealabil în structura de vânzare respectivă, în spaţiile de vânzare şi depozitele structurii de vânzare, precum şi, după caz, în unul sau mai multe depozite ale comerciantului, cu cel puţin 15 zile înainte de data de debut a vânzării de soldare, şi nu va fi reînnoit după constituire sau în cursul vânzărilor de soldare“, se arată în normativele care reglementează acest tip de comerţ.


Cum evităm capcanele reducerilor

În această perioadă de reduceri, magazinele se folosesc din plin de strategiile de vânzare, care îndeamnă clientul să cheltuiască mai mult decât are nevoie în realitate. Iată câteva sfaturi pentru a preîntâmpina tacticile de acest gen:

** Încercaţi să cumpăraţi în perioada reducerilor din magazinele cu ale căror preţuri sunteţi familiarizaţi. Aşa veţi putea să verificaţi dacă ceea ce este prezentat ca o ofertă de neratat se încadrează cu adevărat în categoria chilipirurilor.

** Atenţie la preţurile produselor „aranjate“. O tehnică folosită adesea în timpul lichidărilor de stoc prezintă hainele ieftine îngrămădite în zona din spate, puse claie peste grămadă, multe dintre ele şi fără etichete.

Comercianţii ştiu că ne dorim să observăm cât mai repede preţul şi măsura, de aceea hainele aranjate corespunzător pe umeraşe sunt cele mai scumpe din magazin.