Amintiri din „epoca de piatră“ a publicităţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
În prezent, Cristian Burci este managerul grupului International Railway Systems (IRS), specializat în construcţia de vagoane şi material rulant

Graffiti, prima agenţie de publicitate din România postcomunistă, a împlinit 20 de ani. „Forbes România“ rememorează anii de început ai firmei înfiinţate de Cristian Burci.

Cristian Burci a revenit în România din SUA, în mai 1990, împreună cu fraţii Florescu (Radu, Nicholas şi John), care deţineau Centrade, o companie de distribuţie de programe TV. „În acel an, România era o ţară în care, la fiecare pas, exista o oportunitate de afacere", îşi aminteşte Burci. La sfârşitul anului 1990, Cristian Burci şi Radu Florescu au făcut prima afacere în media autohtonă.

Centrade a vândut televiziunii publice drepturile de difuzare a serialului „Dallas", primind la schimb spaţiului publicitar  TV pentru marca de ţigări Kent. Pe atunci, ideea de publicitate nu exista în România. Existau totuşi câţiva oameni tobă de publicitate: şefii multinaţionalelor care se stabiliseră în ţară. Ei căutau români pe care să-i înveţe. Simţind oportunitatea, Cristian Burci se desparte de afacerile Centrade şi de fraţii Florescu.

Începuturile lui Graffiti

În octombrie 1991, împreună cu câţiva prieteni, Burci (pe atunci avea 26 de ani) lansează agenţia Graffiti. A găsit un sediu pe strada Învingătorilor din Bucureşti, într-o vilă veche, cu mobilier vechi şi cu un singur telefon. Apoi, agenţia s-a mutat în Hotel Banat. „Mirosea a mucegai şi avea scări de lemn", îşi aminteşte Peter L. Imre, care pe atunci era consultant de marketing Philip Morris Europe. (Acum este directorul general al Adevărul Holding.) Imre rememorează: „La etajul patru sau cinci, Graffiti închiriase vreo câteva camere. Ţin minte cum Cristi, pe atunci un copil plin de energie, şi regretatul Mihail Cârciog (fondatorul ziarului „Evenimentul zilei" - n. red.) beau whisky şi făceau planuri toată ziua".

Primul client al agenţiei Graffiti a fost linia aeriană Delta Airlines, care s-a rebranduit în România din fostul Pan Am. Bugetul de media (cumpărarea de spaţii publicitare în presă şi TV) a fost de 125.000 de dolari, colosal la acea vreme. Dar primul mare client a fost producătorul de ţigarete Philip Morris, care abia îşi lansa afacerile în România.

Panouri ridicate peste noapte

În primul an de colaborare cu Graffiti, bugetul de publicitate al lui Philip Morris (TV, presă, outdoor, creaţie şi merchandiser) a fost de două milioane de dolari. Graffiti a ridicat în Bucureşti, într-o zi şi-o noapte, o reţea de 60 de panouri pentru marca de ţigarete LM. În Sâmbăta Mare a Paştelui din 1991, Graffiti a urcat primul semn luminos Marlboro din Piaţa Romană, pe acoperişul blocului cu arcade. Muncitorii n-au avut macara şi au tras pe acoperiş fiecare literă cu frânghiile. A fost prima „lumină" (publicitară) în Bucureştiul de după '89, care a dăinuit mai bine de 10 ani. Istoriceşte vorbind, agenţia Graffiti a reprezentat o pepinieră de antreprenori în domeniul publicităţii româneşti.

În numărul 69 al revistei „Forbes România" puteţi citi

- Ce rămâne de făcut. Dacă Europa și Statele Unite ale Americii par că nu ştiu să salveze economia, atunci ce pretenţie să mai avem de la direcţia pe care ar trebui să o adopte România? Totuși, oportunitatea de a profita de criză este prea bună pentru a fi ratată.
- Rişti, şi nu câştigi! Investitorii şi administratorii de fonduri mutuale s-au reorientat. Din cauza pierderilor de pe burse, acţiunile au devenit ca şi inexistente în portofoliile lor.
- Visul unui business românesc. Ce face un român când simte că la el în ţară nu şi-ar putea îndeplini un vis? Alege străinătatea, apoi se întoarce acasă cu un business de câteva milioane de euro.

Vezi pe forbes.ro într-o galerie foto cine au fost miliardarii care au participat la Gala Forbes

Vezi pe forbes.ro partea a II a galeriei foto de la Gala Forbes 500 Miliardari

Mai multe pentru tine:
Obiceiul adorabil de la Palatul Regal britanic, în ajun de Crăciun. Cum se împarte fericirea între prinți și prințese
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
Cornel Dinu spune ce pensie încasează, după 40 de ani petrecuți la Dinamo: „Asta-i o țară, un stat care nu-și servește locuitorii, fură de la ei”
De ce se adaugă o lingură de mălai în compoziția sarmalelor. Un truc folosit de bucătăresele din Moldova
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
Cele mai bune 15 vinuri de pe eMAG în 2025: ce aleg românii de sărbători. Transformă mesele de Crăciun și Revelion în momente magice
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Tricouri de Crăciun pentru copii și familie – Cadouri unice, outfituri cozy și reduceri exclusive eMAG: magia sărbătorilor în casa ta
Lenjerii de Crăciun care aduc magia sărbătorilor în dormitor – Stoc limitat! Alege cadouri cozy și festive pentru întreaga familie
Dovada că Alessia Pop, câștigătoarea Vocea României, s-a cunoscut cu Theo Rose înainte de a urca pe scena concursului de la PRO TV. Unde au fost cele două