Starea de Alertă. Câteva noi precizări

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Guvernul a aprobat hotărârea prin care se instituie Starea de Alertă în baza legii 55/2020 aprobată de Parlament miercuri. Acest HG confirmă deplin faptul că a existat vid legislativ în ultimele trei zile – ceea ce se va traduce, foarte probabil, printr-o creştere a numărului raportărilor de persoane infectate spre sfârşitul acestei săptămâni.

Având în vedere volumul mare de persoane intrate în ţară în perioada 15 – 17 mai (54.700 conform Poliţiei de Frontieră), renunţarea la carantina instituţională şi introducerea izolării la domiciliu prezintă un risc comparabil cu ceea ce s-a întâmplat la sfârşitul lui februarie – începutul lui martie, când se discuta încă de anticipate. Spun asta pentru că am în continuare dubii serioase că, mai ales în zona rurală, această izolare va fi respectată.

Acest HG va trebui să primească girul Parlamentului, dar nu este clar ce formă va lua actul prin care Legislativul îşi dă sau nu acordul. Asta pentru că nu există procedură pentru aprobarea în Parlament a unei Hotărâri de Guvern.

Suntem în continuare într-un haos generalizat, nefiind clar din legea adoptată în Parlament cum ar trebui să arate actul prin care Guvernul instituie Starea de Alertă.

Mai mult de atât, Legea privind Starea de Alertă aprobată de Parlament face referire la o instituţie care nu mai există – CNSSU (Comitetul Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă) în timp ce HG-ul Guvernului Orban vorbeşte despre CNSU (Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă). Nu a fost modificată doar denumire instituţiei prin OUG 68/2020, ci şi modul de organizare şi conducerea.

OUG 68/2020 ar fi trebuit să modifice şi legea 55/2020 privind Starea de Alertă – lucru care nu s-a întâmplat pt. că legea era adoptată, dar nu era promulgată. În legea 55/2020 se face referire de numai puţin de 14 ori la CNSSU.

În cazul în care Guvernul Orban va decide deschiderea teraselor de la 1 iunie şi a restaurantelor de la 15 iunie, va fi nevoie de două noi HG-uri care să modifice actualul document prin care se instituie Starea de Alertă.
Se pune problema dacă nu cumva noile HG-uri (chiar dacă nu modifică drepturi şi libertăţi constituţionale, ci doar le prelungesc în acea perioadă de 30 de zile) ar trebui să primească şi ele girul Parlamentului.

Amenzile prevăzute în legea privind Starea de Alertă şi preluate în HG prin care s-a instituit Starea de Alertă sunt în continuare foarte mari, dar ele sunt mai specifice: nu vor veni pauşal. La prima vedere, aceste amenzi vor trece testul unei eventuale contestaţii la CCR.