VIDEO Un proiect de un miliard de dolari pentru a explora mantaua Pământului

Cercetătorii vor să exploreze istoria Terrei examinând mantaua planetei. FOTO Shutterstock

Cercetătorii vor să cerceteze mantaua Pământului şi vor face acest lucru în cadrul unui proiect de un miliard de dolari.

Misiunea Apollo a trimis primii oameni pe Lună şi a fost una dintre cele mai lungi misiuni spaţiale. La câteva decenii de la debutul explorării spaţiului de către oameni, un proiect majoritar japonez văzut ca având la fel de multă importanţă caută să descopere ce secrete se ascund în mantaua Pământului, notează Reuters. Costul acestui demers este de un miliard de dolari, dar timpul necesar pentru a veni cu un rezultat nu poate fi încă estimat.

„Înţepatul“ Terrei se va face cu un burghiu de doar 30 de centimetri în diametru şi distanţa care trebuie parcursă în adâncime ajunge la 6 kilometri. Până acum, omul nu a ajuns niciodată sub crusta Pământului la stratul de 3.000 de kilometri, dar dacă proiectul acesta va cunoaşte succesul, potrivit lui Damon Teagle - unul dintre liderii proiectului -, atunci originea şi evoluţia Pământului ar putea căpăta noi explicaţii.

Echipamentul necesar pentru acest studiu a fost obţinut din industria petrolieră, poate cea mai dezvoltată ramură de activitate care se ocupă cu exploratul sub scoarţa Terrei. Desigur, nu neapărat în scop ştiinţific. „Facem o gaură prin care introducem sonda de 30 cm care ne va furniza o bucată de material de aproximativ 6 centimetri în diametru. În momentul în care avem produsul îl putem supune analizei chimice şi fizice pentru a vedea ce roci şi minerale am găsit“, a detaliat procedeul profesorul de geochimie Damon Teagle de la Universitatea din Southampton.

Mantaua de sub mare

Video

50ec24e356a0a6567e5459c2 jpg

Mantaua pe care vor s-o cerceteze oamenii de ştiinţă are o grosime de 3.000 de kilometri, este poziţionată între nucleul Pământului şi scoarţă, este compusă din roci şi are două zone: mantaua superioară şi cea propriu-zisă. Deşi reprezintă 68% din masa planetei, se ştiu prea puţine despre chimia sau compoziţia sa.

Experimentul va furniza informaţii în ceea ce priveşte cantitatea de apă şi dioxid de carbon din manta. Cercetarea se va face folosind vasul Chikyu care deja are la activ un record mondial în ceea ce priveşte forajul la mare adâncime.

Totuşi, în ciuda entuziasmului cercetătorilor, proiectul mai are nevoie de finanţare şi se poate să fie necesari câţiva ani până când vor obţine un rezultat concludent.