Cercetători: Luna nu e rotundă, ci are formă de lămâie

Luna are formă de lămâie Foto Reuters

Satelitul natural al Pământului ne demonstrează că încă mai ascunde suficiente mistere. Oamenii de ştiinţă au anunţat că abia acum au aflat forma exactă a Lunii, potrivit The Verge.

Cu toate că au trecut 45 de ani de când Neil Armstrong a pus piciorul pe suprafaţa Lunii, abia acum aflăm, de fapt, că cel mai apropiat vecin al Terrei nu este, de fapt, rotund.

Luna arată ca o sferă turtită cu un dâmb uriaş la mijloc. Ian Garrick-Betthell, autorul studiului publicat în revista Nature, o descrie drept ”o lămâie cu o umflătură ecuatorială”, sau ca un balon plin cu apă care se turteşte pe măsură ce se învârte.

Având în vedere că Luna se învârte în jurul axei sale mult mai lent decât o face Pământul şi că nici nu are plăcile tectonice ale Terrei, de ce nu este acest satelit perfect sferic?

Garrick-Bethell spune că forma Lunii se datorează unui fenomen numit flux de încălzire. În acest proces, forţele gravitaţionale dintre Lună şi Pământ (care erau mult mai apropiate la un anumit punct în istorie) au făcut ca în interiorul satelitului să se producă frecări, lucru care a dus la extinderea crustei în exterior în anumite locuri. Pe măsură ce Luna s-a depărtat de Terra şi viteza de rotaţie i-a scăzut, una dintre excrescenţe a rămas îngheţată.

Pentru a afla forma exactă a satelitului nostru natural, Garrick-Bethell, cercetător la Universitatea din California, s-a folosit de un altimetru laser şi a creat hărţi foarte precise ale suprafeţei Lunii, înainte de a-i calcula topografia.

Această tehnică le-a permis cercetătorilor să obţină cea mai bună aproximaţie a formei Lunii, lucru imposibil până acum din cauza numeroaselor cratere care marchează suprafaţa ei.