Facebook permite creatorilor de conţinut să facă profit din dezinformare şi paginile anti-vaccin COVID-19
0
Facebook permite paginilor şi creatorilor de conţinut să obţină profit din propagarea teoriilor false şi dezinformării despre pandemie şi vaccinuri prin intermediul instrumentelor sale de monetizare, chiar dacă conţinuturile sunt semnalate de propriul factchecking, arată Biroul de Jurnalism de Investigaţii, cu sediul la Londra, transmite The Guardian.
Potrivit organizaţiei, 430 de pagini care răspândesc informaţii false despre boala Covid-19 sau vaccinuri, urmărite de 43 de milioane de oameni, folosesc magazinele virtuale Facebook şi subscripţiile fanilor, contrar regulilor platformei împotriva unor atare profituri directe.
Deşi a eliminat unele din aceste pagini care i-au fost raportate, Facebook a transmis că multe din postările semnalizate de pe aceste pagini nu încălcă politicile companiei. Este vorba de pagini aparţinând comedianţilor, liderilor religioşi, personalităţilor influente pe reţelele sociale şi reporterilor. Peste 260 de pagini au răspândit informaţii înşelătoare despre vaccinuri,restul propagând informaţii false şi despre pandemie.
Facebook poate obţine profit din popularitatea brandurilor şi persoanelor care propagă dezinformare, şi anume între 5 şi 30% din monetizarea stelelor oferite de fani. Biroul de Investigaţii Jurnalistice a găsit două pagini care foloseşte instrumentul stelelor, An0maly şi It’s Supernatural, care au împreună peste 2.6 de milioane de urmăritori. Ultimul este un site religios care atribuie pandemia avorturilor, iar An0maly, în spatele căruia se află AJ Feleski, un „analist de ştiri şi artist hip hop, este una din cele mai influente pagini descoperite în cadrul investigaţiei, cu peste 1.5 de milioane de urmăritori.
Un video din luna martie a anului trecut, în care întreabă dacă nu cumva pandemia este „terorism biologic”, se află printre postările semnalizate de Facebook pentru informaţii false sau parţial false. Totuşi acestea au active opţiunile „Fii un susţinător” şi „Susţineţi An0maly şi bucuraţi-vă de beneficii speciale”.
Politicile Facebook pentru creatorii de conţinut care folosesc instrumentele de monetizare includ reguli împotriva dezinformării, în special cea de natură medicală.
În noiembrie, Facebook, Google şi Twitter s-au angajat într-o declaraţie comună adresată guvernului britanic faţă de principiul ca niciun utilizator sau companie să nu obţină profit direct din dezinformarea privind vaccinurile.
Rezultatele investigaţiei citate arată că aceste politici au fost încălcate.
În perioada martie-octombrie, Facebook a înlăturat 12 milioane de informaţii false despre COVID-19 şi a semnalizat alte 167 de milioane de postări.
Grupuri americane semnalizate de factchekerii Facebook au folosit platforma pentru strângere de fonduri. ONG-ul Informed Consent Action Network (Ican) este una dintre cel mai bine finanţare organizaţii care militează anti-vaccin.
Deşi Facebook şi You Tube au înlăturat paginile Highwire, un show al fondatorului ICAN Del Bigtree, iar acesta a ameninţat că dă în judecată companiile tehnologice, Facebook încă permite ca pagina să solicite donaţii de la cei peste 44.000 de urmăritori.
Facebook trebuie să aprobe paginile care cer donaţii iar dezinformarea despre vaccin este citată în politicile sale ca unul din motivele pentru care instrumentul poate fi dezactivat pentru acea organizaţie.
First Draft, un ONG cu sediul în SUA, care a participat la cercetare, a explicat: „Pentru Facebook, oferirea unor mijloace de a face bani e o probabil o rută pentru încurajarea oamenilor să folosească această platformă mai degrabă decât una concurentă.
Este natura umană. Ştim că o motivaţie este cea financiară. Au început să dea crezare acestor lucruri, dar când faci parte dintr-un anume cerc, îţi dai seama că poţi face şi bani, iar apoi înţelegi că cu cât ai mai mult succes şi banii se înmulţesc. Este dopamină plus dolari”.