INTERVIU Lucian Şandor, omul care îi învaţă pe români să fie mai generoşi: „Sunt amuzat când văd aparate de alăptat, mă întristez când cineva oferă citostatice“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Oricine poate face cereri şi oferte pe grupurile Freecycle Romania
Oricine poate face cereri şi oferte pe grupurile Freecycle Romania

Mişcarea Freecycle a luat naştere în 2003, în Tucson, Arizona, şi are la bază o idee simplă dar care ajută multă lume: în loc să arunci ceva ce nu-ţi mai trebuie, găseşte pe cineva căruia să-i folosească.

În spatele reţelei Freecyle se află RISE Inc., o organizaţie non-guvernamentală care promovează reducerea cantităţii de deşeuri. Deron Beal, managerul de proiect, a creat primul grup de e-mail pentru cetăţenii din Tucson iar acum reţeaua s-a extins în peste 85 de ţări din întreaga lume, inclusiv în România.

Ideea este simplă: oamenii care au nevoie de anumite lucruri (îmbrăcăminte, mobilă, electronice etc.) sunt puşi în contact cu persoanele dispuse să le ofere. Mişcarea se bazează pe generozitatea oamenilor şi toate obiectele sunt gratuite. Comunicarea se face prin intermediul grupurilor de Yahoo! Iar în România există 15 grupuri active: Braşov, Bucureşti, Cluj, Constanţa, Craiova, Iaşi, Oradea, Piatra Neamţ, Ploieşti, Râmnicu Vâlcea, Reşiţa, Sibiu, Târgovişte, Timişoara şi Tulcea.

„Adevărul“ a stat de vorbă cu omul din spatele reţelei Freecycle Bucureşti. Lucian Şandor are 35 de ani şi locuieşte în Statele Unite ale Americii de opt ani. Este lector în cadrul Universităţii din Boston, unde este şi doctorand. Lucian a aflat de mişcarea Freecycle dintr-un reportaj difuzat de BBC şi ideea i s-a părut bună din start.

Cum şi când v-aţi decis să să aduceţi Freecycle şi în Bucureşti?

În 5 minute am căutat şi am găsit un grup Freecycle Romania. M-am inscris imediat, ca simplu membru. Managerul şef, Doru Tripon, era în Oradea, eu în Bucureşti, şi cel de-al treilea membru in Ploieşti. Doru a fost amabil să ne facă pe toţi administratori. Altfel nu avea cum să meargă, pentru că nu m-aş fi dus la Ploieşti sau Oradea pentru un obiect. Era Freecycle doar cu numele. Convins că e o idee bună, am făcut reclamă grupului pe forumurile studenţilor din Regie.

Care este media zilnică de cereri/oferte pe Freecycle Bucureşti?

În fiecare zi sunt cam 3 oferte şi 10 cereri care respectă regulile. În plus, În fiecare zi, eu mai şterg vreo 10 mesaje care oferă cursuri NLP, solicită angajări, repetă cererea de ieri etc. Există puţine alte posibilităţi de a te adresa către 6000 de bucuresteni.

Care au fost cele mai ciudate cereri şi oferte de pe grup?

Sunt mai multe feluri de ciudăţenie. Sunt amuzat când văd aparate de alăptat. Sunt întristat când cineva oferă citostatice - ştim cu toţii de ce citostaticele nu mai sunt necesare ofertantului. Sunt uimit când văd adulţi cerând automobile, maşini de spălăt şi computere portabile "functionabile".

Există persoane care încearcă să vândă produse prin Freecycle? Sunt acestea sancţionate în vreun fel?

Sunt cazuri de vânzare directă. Cineva postează o cerere pentru frigider şi un membru îi oferă spre vânzare un frigider. Sunt cazuri mai subtile, în care se oferă „cupoane“ care te obligă sa cumperi ceva. Au fost cazuri de „cupoane“ care ofereau o „consultaţie“ cu „experţi nutriţionişti“ Herbalife, însemnând o întâlnire (care era oricum gratuită) cu agenţi de vânzări Herbalife, a căror pregătire în nutriţie constă exclusiv în cursuri Herbalife despre cât de bune sunt produsele Herbalife.

Regulile cer eliminarea din grup a tuturor vânzătorilor. Din punctul meu de vedere, până şi o consultaţie Herbalife este o vânzare, pentru că încă nu am auzit să beneficiezi de ceva de la Herbalife fără să plăteşti. Toţi vânzătorii primesc interdicţie.

De fapt, toţi cumpărătorii primesc interdicţie. Toţi cei care invită la cursuri de recalificare primesc interdicţie. Chiar şi cei care solicită împrumuturi trebuie eliminaţi din grup, pentru că asta cer regulile. Sunt permise numai cereri şi oferte gratuite.

Sunt reguli foarte inflexibile, stabilite de cel care deţine marca înregistrată Freecycle. La fiecare câţiva ani, se formează grupuri "schismatice", când mai multor moderatori li se pare că regulile Freecycle sunt prea inflexibile. Mie unul, lipsa de flexibilitate mi se pare un avantaj. Nu multă lume ar vrea să primească reclame. Grupul ar fi mult mai mic dacă am fi avut reguli mai tolerante.

Care este media de vârstă a utilizatorilor?

Aşa ceva nu poate fi ştiut. Pe internet, nimeni nu ştie că eşti un câine, adolescent sau persoană în vârstă. Ştiu sigur că avem câţiva membri în vârstă, care mă fac nesimţit când primesc mesaje automate la persoana a doua singular. Mulţi membri par să fie la 25-35 de ani, pentru că se fac multe cereri şi oferte legate de nou-născuţi. Studenţii solicită zilnic frigidere pentru cămin.

freecycle2
Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite