FOTO Finala sezonului 3 League of Legends, din Los Angeles: Superbowl-ul sportului electronic
0Cu siguranţă aţi auzit de Superbowl-ul american: sume colosale plătite de companii pentru 15 secunde de glorie în pauzele meciurilor, sute de milioane de telespectatori, practic, cel mai vizionat fenomen televizat din întreaga lume şi, mai ales, bucuria sportului împărtăşită între atâtea suflete.
Superbowl-ul este deznodământul unui sezon al campionatului de fotbal american, iar amploarea lui este atât de mare încât biletele se vând instant. Am avut norocul ca anul acesta să trăiesc pe viu, cu piele de găină, un Superbowl la nivel mai mic, dar la fel de important pentru adepţii sportului în cauză: WCS (World Championship Series) sau finala sezonului 3 al popularului joc League of Legends.
Riot Games, compania care a inventat jocul cu 50 de milioane de jucători, dintre care 12 milioane joacă zilnic – imaginaţi-vă! De 6 ori populaţia Bucureştiului! – iau sportul electronic foarte în serios şi sunt dispuşi să investească oricât de mult pentru a face parte din acest fenomen similar sportului obişnuit.
Diferenţa dintre sportul clasic (fotbal, volei, baschet etc.) şi eSports devine pe zi ce trece mai măruntă. Desigur, jucătorii unui meci de League of Legends sau alt tip de joc pe calculator nu depun efort fizic precum membrii unei echipe de fotbal. Însă tensiunea mentală din timpul unui meci a cărei mize este un premiu de 1 milion de dolari este şi ea la fel de mare, mai ales când ai 17 ani şi te afli în finala celor mai buni jucători din lume.
Similar unui sport obişnuit, echipele de eSports trebuie să se pregătească, să se antreneze zilnic, să îşi studieze adversarii şi evident să participe la derbiuri prin diferite cupe sau în LCS (League of Legends Championship Series).
Pentru jocurile obişnuite, împachetarea într-un mod sărăcăcios a acestei activităţi a făcut ca potenţialii sponsori să nu se încumete să investească bani. Şi asta pe bună dreptate. Cine ar vrea să investească într-o activitate care nu e urmărită precum un meci de fotbal? Însă, Riot Games au reuşit să ducă această activitate la un alt nivel, unul la care fanii se regăsesc în mentalităţile jucătorilor şi traiesc reale emoţii alături de ei.
În jocurile electronice, ca în fotbal
Cei de la Riot Games au văzut o oportunitate, o lipsă de strălucire într-un eSports competitiv, dar care nu ştia să se vândă şi au profitat. Chiar dacă iniţial nu credeau că jocul lor va deveni un eSport, iată că investiţiile majore, pasiunea şi dedicarea lor au reuşit să aducă, League of Legends, în sezonul trei, la o formă ce îi permite să fie comparat cu un sport atât pentru popularitatea vizionării meciurilor, cât şi pentru pasiunea fanilor.
Au reuşit să creeze poveşti în jurul jucătorilor şi, astfel, publicul şi-a dezvoltat afinităţi pentru jucători anume sau chiar pentru echipe. E adevărat că toţi ţinem cu cei ce par să câştige, însă Riot a reuşit să ne facă să trecem de această barieră şi să îi susţinem pe cei care ne plac pentru ceea ce sunt, nu doar deoarece câştigă tot timpul.
Este foarte important ca toate echipele să se bucure de susţinerea publicului şi vă propun să vă imaginaţi cum ar arăta scena fotbalului românesc dacă toţi am susţine echipa din fruntea campionatului.
Aşadar, faptul că unul ţine cu echipa Fnatic pentru că au un blonduţ care este idolul adolescentelor, sau altul ţine cu echipa SK Gaming pentru că jucătorul Ocelote face parada modei cu eşarfe, sau tu ţii cu Gambit Gaming pentru că sunt vecini cu noi nu poate decât să crească credibilitatea acestui fenomen.
Foto
Da, Riot Games au arătat lumii ce fac gamerii din echipele favorite în timpul liber sau când se antrenează şi au reuşit să dea acestui fapt o aură de invidiat, pentru că au trezit interesul atât a unei mase enorme de telespectatori, cât şi a unor companii colosale: American Express, Nissan, Samsung, Intel şi mulţi alţii. Cu un joc atât de popular ce poate fi folosit drept canal de comunicare, de ce să nu te adresezi în mod activ acelei mase de jucători?
Pasiune dincolo de scaunul cu rotile
Sezonul 3 al deja super popularului joc a debutat cu un succes enorm. După ce la finalul sezonului 2 echipa care a câştigat a plecat acasă cu un premiu uriaş, de 1 milion de dolari, toţi jucătorii de LOL au crezut că au o şansă. Au apărut foarte multe echipe noi şi competiţia a devenit mult mai acerbă. Nu numai că au început să joace mult mai multe echipe, însă meciurile faimoase au fost urmărite de milioane de oameni şi, astfel, s-a simţit nevoia unui deznodământ de mare clasă.
Dacă nici Staples Center, căminul faimoasei echipe L.A. Lakers nu este un spaţiu impresionant, atunci mă pot lăsa de jucat League of Legends. Închipuiţi-vă câteva Săli Polivalente la un loc şi ca dimensiuni şi ca număr de spectatori, cu un val de lumini de lasere ca din filmele SF, unde te gândeşti că este absolut incredibil cât de mulţi fani are acest joc şi cât de mulţi oameni se regăsesc în personaje din joc.
Da, au fost foarte mulţi fani costumaţi şi, de departe, cel mai impresionant personaj a fost Corki, care, de fapt, era un tânăr cu dizabilităţi, în scaun cu rotile.
Oricum, având în vedere că biletele puse la vânzare, cu preţuri între 40 şi 100 de dolari, au fost
epuizate în aproximativ 5 minute, era de aşteptat ca fanii înrăiţi să fie prezenţi la eveniment.
O finală ca un spectacol
N-aş fi crezut că îl voi vedea live prea curând pe Wes Borland, chitaristul trupei Limp Bizkit, cu atât mai mult la un show de eSports. Dacă anul trecut, cei de la Riot Games au adus în finală o orchestră a cărei interpretări m-a lăsat cu gura căscată, anul acesta, organizatorii au reuşit să îmi zbârlească pielea la propriu şi chiar îmi era dor de acest sentiment.
Nu ne-au mai încântat urechile cu acelaşi stil ca anul trecut, însă combinaţia orchestra - Wes Borland - Chrystal Method - Joe Letz - Danny Lohner a fost incredibil de reuşită.
Vă invit să urmăriţi ceremonia de deschidere, este senzaţională.
Marea finală s-a desfăşurat şi de data aceasta tot între două echipe asiatice. Chiar dacă de multă vreme excelenţa asiaticilor în eSports este legendară, întotdeauna este o reală plăcere să îi urmăreşti jucând. După ce chinezii de la Royal Club au reuşit să îi învingă pe Fnatic în semifinale, le-a venit şi lor rândul să fie zdrobiţi.
Cei de la SK Telecom T1 au reuşit să îi învingă pe băieţii de la Royal Club cu 3-0 fără niciun drept de apel. Meciurile au fost atât de rapide încât a trebuit să le revăd pentru a înţelege ce s-a întâmplat de fapt.
Oricum, în timp ce Asia dezvoltă nişte jucători formidabili, europenii şi americanii care se bucură deja de o faimă foarte mare au devenit nişte simpli spectatori.
Fiind puşi pe fapte mari, cei 5 coreeni modeşti care au câştigat atât trofeul, cât şi milionul de dolari au spus foarte siguri pe ei că se vor duce acasă şi vor continua să se antreneze şi că nu vor pierde timpul sărbătorind marea victorie.
Adevărul este că doar aşa poţi excela - exersând şi, poate, în sezonul 4, vor înţelege atât echipele europene, cât şi cele americane, că dacă vor faimă pentru performanţă trebuie să muncească din greu. Ca în viaţă, nu doar în sport.
Asiaticii au demonstrat iarăşi faptul că sunt prezenţi şi au tot timpul cel puţin o echipă gata să fure trofeul.
Pe viitor, pentru companiile locale
Sezonul 4 va începe prin ianuarie 2014 şi echipele care joacă doar ranked şi ajung în challenger tier vor avea o şansă să treacă în LCS. De asemenea, cu startul noului sezon îşi va face apariţia şi un sponsor care va schimba felul în care este perceput sportul electronic. Coca Cola Zero vor avea propria super cupă în challenger tier şi astfel, echipele de top vor putea câştiga premii şi fără să activeze în ESL, MLG sau alte ligi profesioniste.
Cine ştie, poate în curând vom vedea cum încep să acorde atenţie mai mare şi companiile locale. Dacă Nissan şi-au găsit un teren bun de investit în LOL, Dacia de ce nu ar face-o?
Până una-alta, vă urez success în joc, invocatorilor!