De la maşinuţe de jucărie „inteligente“ la maşini autonome reale: cine e şi ce face Anki, compania care se întrece cu Google

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Anki şi maşinuţele lor autonome. FOTO Anki
Anki şi maşinuţele lor autonome. FOTO Anki

Când Apple şi-a prezentat noul sistem de operare pentru iPhone şi iPad a urcat pe scenă şi cofondatorul Anki. Această companie a creat maşini autonome pe care să le controlezi prin intermediul unui iPhone, dar care sunt şi parţial autonome. Spre finalul lunii îşi lansează produsele, iar scopul său e să concureze cu Google şi asta nu în industria jucăriilor, ci în liga mare a maşinilor autonome.

La WWDC 2013, Boris Soffman, cofondator Anki, a fost pe scenă, invitat de directorul Apple, şi şi-a prezentat proiectul. Pe 23 octombrie îl lansează pentru toţi cei interesaţi şi preţul de bază este de 200 de dolari pentru care primeşti două maşini, o pistă din vinil (pe care maşinile vor rula) şi dispozitivele pentru a încărca maşinile. Pentru mai mulţi bani, primeşti mai multe maşini, preţul fiind de 70 de dolari.

De ce este Anki o companie interesantă? Tim Cook, directorul Apple, a lăudat-o în vară pentru că aduce noi experienţe de utilizare pentru posesorii de iPhone şi a denumit-o mişcarea Hot Wheels a actualei generaţii. Ambiţiile lui Sofman, însă, sunt mult mai mari, după cum le-a declarat celor de la Fast Company. El vrea ca aceste maşinuţe autonome să nu rămână doar pentru amuzamentul copiilor, ci să le transforme într-un proiect care să concureze cu Google. 

„Pentru noi, imaginea de ansamblu este că suntem o companie dedicată roboticii şi inteligenţei artificiale, nu neapărat o companie producătoare de jucării. Ne folosim de asta pentru a face mai multe lucruri interesante“, a afirmat acesta. Lansarea modulului Drive este piatra de temelie pentru ceea ce compania vrea să facă.

Maşinile rulează pe pista din vinil. Odată aşezate pe aceasta şi puse şi-n mişcare, îşi recunosc poziţia şi locul pe pistă, iar ăsta e începutul cursei. Prin iPhone, aplicaţia e disponibilă doar pe iOS, poţi să alegi ce maşină conduci, poţi să le permiţi şi altora să se joace, iar maşinile se conduc prin inteligenţă artificială. Tu, ca „şofer“, controlezi doar acceleraţia şi armele, maşina se conduce singură. Dar arme? Da, maşinile funcţionează în două moduri, deocamdată, battle şi target practice, iar în primul e clar, trebuie să distrugi (cu raze laser) celelalte maşini.

image

„Primul joc video în lumea reală“

Anki Drive e un fel de Need for Speed, un joc în lumea reală, după cum i-a spus Sofman. Iar pe măsură ce ei lucrează la maşinuţe plănuiesc să dezvolte tot felul de tehnologii care să-i ajute atunci când intră în lupta mare, cu maşini reale. „Este un fel de a merge în zigzag printre multe produse convingătoare înainte de a ajunge la Sfântul Graal: maşini autonome care să circule pe străzi, roboţi-servitori prin casă sau în sistemul medical“, a spus Sofman.

Maşinile, cele două pe care le primeşti, pot fi setate să fie computer sau controlate de către tine prin iPhone. Dar cum se conduc maşinile? Acea pistă nu este doar pentru frumuseţe, ci pe ea există diverse tipare pe care le înregistrează camera de sub maşini. Maşina primeşte şi descifrează astfel de tipare de sute de ori pe secundă, iar astfel ştie unde este şi cu ce viteză merge. Datele ajung la iPhone prin Bluetooth.

Anki a decis să folosească inteligenţa artificială pentru că utilizatorului îi rămân mai puţin lucruri de gestionat şi ajunge să se concentreze doar pe cele esenţiale. Prin iPhone poţi controla viteza, balansându-l înainte sau înapoi, iar mişcându-l stânga-dreapta decizi dacă maşina stă mai mult pe interiorul pistei sau pe exterior. Spre comparaţie, dacă maşinile ar fi în mărime naturală, să le controlezi ar fi ca şi cum ai conduce pe autostradă cu 400 de kilometri pe oră cu nici trei milimetri pe lângă tine.

Demonstraţia de la WWDC 2013

Google, rivalul #1

Anki vrea să fie mai mult decât producător de jucării şi probabil va deveni ceva mai mare. De fapt, Anki Drive e mai mult un cal troian pentru industrie, un mod de a dezvolta esenţialul din maşinile autonome, dar fără aceleaşi costuri şi mult mai rapid. „Când te gândeşti la robotică şi inteligenţă artificială, te gândeşti la tehnologii prohibitive pe care le au NASA sau corpul de apărare [...]. Noi vrem să lucrăm la lucruri care nu or să dispară într-un laborator de cercetare“, a mai spus Sofman.

În viitor, Anki ţinteşte să-şi rafineze algoritmii de poziţionare şi planificare a rutelor care ar putea fi folosiţi atât în maşini, cât şi în roboţi casnici. „În loc să te gândeşti la viteză, poziţie, timp, acceleraţie, te gândeşti la unghiul cotului, unghiul umărului, unghiul încheieturii şi unghiul braţului“, a explicat Sofman. El a spus că şi Google stabileşte poziţia maşinilor sale autonome, dar face asta folosind un sistem GPS de circa 50.000 de euro. „Noi folosim câteva sute de dolari pentru a face asta într-o sufragerie sau un birou“.

Acum, o parte din echipa Anki lucrează la Drive, pe când alţi oameni lucrează la dezvoltarea unor produse şi tehnologii. Au 40 de angajaţi şi 50 de milioane de dolari finanţare de la Andreessen Horowitz şi alte companii dornice să investească în startup-uri.

Haide să discutăm! Ne poţi vizita şi pe pagina de Facebook „Tech Adevărul“.

Fondatorii Anki (de la stânga la dreapta): Mark Palatucci, Boris Sofman, Hanns Tappelner

image
Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite