Cei care au reinventat fotografia trec la pasul următor. Mai e loc de succes, după ce Nokia şi HTC deja i-au copiat?
0În urmă cu doi ani, o companie şi-a propus să reinventeze fotografia. Între timp, a fost copiată de către Nokia şi HTC, dar tot crede că are o şansă la acea revoluţie. Prezintă astăzi modelul Illum pe care îl lansează în vară. Merită libertatea totală asupra unei fotografii 1.600 de dolari?
Lytro este o companie fondată în 2006. În 8 ani a reuşit să creeze un produs interesant, o cameră urâtă, ca design, dar incredibilă ca funcţionalitate. Faci poza şi refocalizezi. Propriu-zis nici nu trebuie să focalizezi, oricum ia în calcul tot câmpul. Acum, Lytro are de lansat Illum, camera foto de purtat şi folosit, camera care să reinventeze fotografia. Wired notează că va fi lansată în iulie şi va costa 1.600 de dolari.
Conceptul camerei Lytro are la bază un altul destul de vechi, de la începutul anilor '90 prin teza lui Marc Levoy, Mark Horowitz şi Pat Hanrahan, testat de către specialişti, dar niciodată aplicat într-un produs. Camerele Lytro folosesc un ansamblu de microlentile amplasat în faţa senzorului. Prin acestea nu este captată doar o imagine, ci toată lumina disponibilă, direcţia razelor şi mişcarea dintr-un anumit cadru. Astfel, poţi obţine o imagine 3D şi una în care poţi refocaliza.
Ce are special Illum? Dincolo de un design interesant, interesant pentru că este diferit de celelalte, nu are special decât sistemul Lytro. Are un obiectiv 30-250mm la o deschidere fixă de 2.0 şi o viteză maximă de declanşare de 1/4.000 sec. Compania nu divulgă megapixelii, spune doar că poate capta până la 40 de milioane de raze de lumină (cea veche reuşea să capteze 11 milioane), iar fotografiile pot fi procesate în Lightroom sau Photoshop, software tradiţional pentru fotografi, după ce sunt trecute prin programul Lytro.
Sunt puţin butoane pe aparat, două de Function, unul pentru focalizare şi unul pentru expunere, două controale pentru viteză şi declanşare şi ecranul este tactil pentru un plus de confort în setare şi declanşare. Lytro susţine că prin platforma sa fotografii vor începe să gândească tridimensional, nu se vor mai opri doar la un cadru şi gata. Se prea poate, totodată, să fie ultimul pariu al Lytro. Dacă nu reuşeşte, atunci calea refocalizării este în software şi doar atât.
Nokia şi HTC, inspirate de o „cutie“
Prima cameră Lytro era un paralelipiped destul de mic, colorat şi fără prea mare control asupra imaginii. Făceai poza, apoi te puteai juca pe computer cu punctul de refocalizare. Conceptul era anunţat şi lansat, iar mai târziu Nokia avea să lanseze aplicaţia Refocus pentru Windows Phone 8, iar HTC să integreze o a doua cameră în One (M8) pentru aceeaşi funcţionalitate. Pe telefon te distrezi cu aşa ceva, poţi trăi fără, dar e mai interesant cu. Pentru cine este însă Lytro Illum?
O demonstraţie a capabilităţilor Lytro Illum
Compania a discutat cu cei de la The Verge şi a trasat direcţia: ţinta sunt fotografii profesionişti care vor ceva în plus. Şi cum Leica încă are succes, deşi la nivel hardware nu este de vârf, se poate şi ca Lytro să aibă succes. „Nu doar că vei putea gândi în acea dimensiune suplimentară, dar te şi ajutăm să îţi încadrezi subiectul în acea dimensiune. Atunci, creativitatea ta va spori“, a afirmat Azmat Ali, directorul de marketing. Compania pregăteşte şi o aplicaţie pentru iPhone prin care să-ţi vezi imaginile.
„Mereu am fost interesat de cum ne poate ajuta puterea mai mare de calcul pentru a avansa mai repede lucrurile pe care le vedem. Asta m-a făcut să fiu fascinat de imagistica medicală, mai ales de scanarea RMN şi de grafică pe computer“, a spus Ren Ng, fondator şi preşedinte executiv. El mai spune că fotografia digitală trebuie să treacă dincolo de simpla posibilitate a ştergerii pozei şi a printării doar a celei pe care o doreşti. Lytro ar fi următorul pas.
Lytro este la confluenţa a trei mari trenduri: imagini 3D, fotografie digitală şi grafică generată pe computer. Ali pune compania Lytro la mijloc, este cea care le îmbină pe toate. „Acest produs este încă unul nişat, dar odată ce porneşte, lucrurile se vor schimba. Trebuie să convingem fotografii şi utilizatorii că această tehnologie contează“, a afirmat Jason Rosenthal, director executiv. Din iulie, vedem dacă tehnologia impresionează piaţa.