Greutatea ciclică sau efectul yo-yo este mai periculoasă decât obezitatea. Cum ocolim insuccesul în lupta contra kilogramelor suplimentare

Greutatea ciclică
sau efectul yo-yo este mai periculoasă decât obezitatea. Cum ocolim insuccesul
în lupta contra kilogramelor suplimentare

Lupta eficientă împotriva kilogramelor în plus trebuie condusă de un medic nutriţionist

Obezitatea este o boală cronică pe care cu greu o putem combate. Cel mai adesea constatăm că, indiferent câte diete am încercat, câte eforturi am făcut, rezultatul este modest sau chiar nul. Asta pentru că, de fapt, nu ştim de unde să apucăm problema.

Ştiri pe aceeaşi temă

În tratamentul obezităţii, adeseori insuccesul îşi arată faţa dezamăgindu-ne. Insucces înseamnă că, fie nu am reuşit să slăbim, fie nu am reuşit să ne menţinem.

O formă specială a insuccesului este greutatea oscilantă sau ciclică. Aceasta înseamnă că, pe parcursul a 4-5 ani are loc o scădere ponderală cu recăderi, explică prof. dr. Nicolae Hâncu, medic primar diabet, nutriţie şi boli metabolice, în „Abecedarul de obezitate“.

Potrivit aceleiaşi surse, de fiecare dată, greutatea recâştigată este mai mare decât cea iniţială.

Stabilizarea greutăţii este esenţială

„Autotratamentul“ prin diete hipocalorice neverificate sau, mai grav, prin tablete care au efecte secundare severe este o greşeală frecventă. Specialiştii ne sfătuiesc ca, în cazul în care ne confruntăm cu această situaţie, să ne adresăm unui medic nutriţionist care să ne ajute să ne stabilizăm greutatea, chiar la un nivel înalt. După aproximativ 1 an putem începe o perioadă de slăbire, foarte atent controlată şi monitorizată sub strictă supraveghere medicală.

Greutatea ciclică sau efectul yo-yo este mai dăunătoare sănătăţii decât obezitatea propriu-zisă. În perioada de menţinere dar mai ales după aceea ne putem confrunta cu trei situaţii neplăpcute: depresia sau anxietatea; crizele de hiperfagie – adică ingestie necontrolată de alimente – sau insatisfacţia imaginii corporale. Pentru a evita toate acestea este necesar să ne adresăm unui medic specialist care, împreună cu un psiholog, să ne recomande căile redresării comportamentale.

Cascada erorilor

Cea mai mare greşeală pe care o putem face atunci când ne apucăm de slăbit este să nu avem răbdare să învăţăm cât mai multe despre greutatea corporală, obezitate şi stil de viaţă. Din cauza lipsei de cunoşţtinţe tindem să facem greşeală după greşeală, iar erorile se rostogolesc precum un bulgăre de zăpadă.

Neştiind ce avem de făcut, fie nu vom face, fie vom face greşit. Neştiind că nu toate kilogramele suplimentare au aceeaşi semnificaţie şi că se tratează diferit apelăm la neprofesionişti sau luăm o dietă de pe internet care este puţin probabil să ni se potrivească formei de obezitate pe care o avem.

O altă eroare este să ne lăsăm pradă descurajării şi să abandonăm la prima recădere. Tot aici apare o altă greşeală: nu vrem să ne recunoaştem abaterile de la comportamentul antiobezitate, iar o greşeală nerecunoscută nu poate fi corectată.  

În concluzie, prof. dr. Nicolae Hâncu ne recomandă să „nu ne furăm singuri căciula“, dar nici să nu o lăsăm să ne „cadă pe ochi“.

citeste totul despre: