Topul hârtiilor inutile cerute de stat. ANAF şi Poliţia, instituţiile cel mai des invocate de români

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Guvernul a centralizat nu mai puţin de 3.000 de aberaţii birocratice semnalate de societatea civilă şi a realizat un top al documentelor identificate ca fiind inutile pentru accesarea unor servicii publice.

Astfel, cele mai dorite cinci propuneri pentru reducerea birocraţiei sunt:
• eliminarea completă sau comasarea plăţilor pentru eliberarea Cărţii de Identitate;
• inter-conectarea bazelor de date ale instituţiilor publice, astfel încât cazierului judiciar să fie eliberat o singură dată.
• înlocuirea obligaţiei de procurare a timbrului fiscal cu un alt sistem de plată mai accesibil. Altfel spus, oamenii să nu mai stea la cozi pentru a cumpăra timbru fiscal, ci să facă operaţiunea pe internet.
• Conectarea bazelor de date ale ANAF cu cele ale Poliţiei Române, astfel încât contravenienţii să nu mai fie obligaţi să păstreze ei dovada plăţii amenzii rutiere.
• Simplificarea procedurii de înmatriculare auto.

De asemenea, cetăţenii mai solicită formularea unei cereri unice şi reducerea numărului de documente cerute pentru a beneficia de diverse beneficii sociale, printre care: indemnizaţia pentru creşterea copilului, stimulentul de reinserţie şi alocaţia de stat pentru copil. Totodată, românii au mai ceut acte mai puţine pentru indemnizaţia de şomaj sau înscrierea la cursuri de calificare.

Opiniile reprezentanţilor companiilor, în ordinea menţiunii acestora, sunt:

  • simplificarea Formularului 088 (înregistrarea în scop de TVA) şi explicarea publică a modului de acordare a punctajului acordat, în baza răspunsurilor, în vederea încadrării în diferite zone de risc fiscal. Formularul 088, a cărui formă s-a modificat de la 1 ianuarie 2016, trebuie completat şi depus la ANAF de agenţii economici pentru înregistrarea ca plătitor de TVA. Numai că prin acest formular, susţin reprezentanţii mediului de afaceri, li se solicită un volum mare de informaţii şi documente suplimentare, multe dintre ele irelevante.

Dragoş Doroş, noul şef al ANAF, a declarat recent, la numirea sa în funcţie, că îşi doreşte „o aplicare mai puţin anevoiasă“ a Formularului 088.  „Vom continua implementarea programului cu Banca Mondială, care ne va permite să creăm o organizaţie modernă. Ne vom concentra pe simplificarea procedurilor de administrare şi plată a impozitelor şi taxelor şi pe o interacţiune cât mai facilă cu plătitorii de taxe şi impozite. Unul dintre exemple este chiar Formularul 088, avem în vedere o aplicare mai puţin anevoioasă a acestuia“, a arătat noul şef al ANAF, la numirea în funcţie.

  • modificarea Declaraţiei 394 (livrările şi prestările din România) în sensul scoaterii obligativităţii de completare a CNP-ul clienţilor societăţii comerciale ce depune documentul. Declaraţia 394 privind livrările şi achiziţiile pe teritoriul României de persoanele înregistrate în scopuri de TVA are o nouă formă, valabilă începând cu luna aprilie a acestui an. Documentul este mai greu de completat decât până acum, el fiind format din nouă9 pagini, în timp ce vechea variantă conţinea numai două pagini. Printre altele, în declaraţia 394 trebuie completat CNP-ul clienţilor societăţii comerciale care depune documentul, ceea ce îi nemulţumeşte pe agenţii economici.
  • eliminarea obligativităţii completării Declaraţiei 392b - livrările şi prestările spcifice PFA-urilor înregistrate pe norme de venit, interconectarea bazelor de date existente în vederea vizualizării, mai des decât o dată pe lună, a achitării contribuţiilor de sănătate de către Persoanele Fizice Autorizate (PFA)/Întreprinderi Individuale/Familiale sau persoane fizice. Declaraţia 392b privind livrările şi prestările specifice PFA înregistrate pe norme de venit. Aceasta se completează de către persoanele impozabile neînregistrate în scopuri de TVA la data de 31 decembrie a anului de referinţă (adică anul pentru care se depune formularul) şi care au realizat la acea dată o cifră de afaceri (excluzând veniturile obţinute din vânzarea de bilete de transport internaţional rutier de persoane) mai mică de 220.000 de lei. În prezent, declaraţia 392b nu se depune în situaţia în care persoanele impozabile nu au desfăşurat în anul de referinţă livrări de bunuri şi prestări de servicii în interiorul ţării şi/sau achiziţii efectuate din ţară, iar agenţii economici doresc ca obligativitatea completării să fie eliminată complet.

De asemenea, companiile au propus simplificarea, până la minimum posibil, a procedurilor pentru înfiinţarea unei firme la Registrul Comerţului.

Guvernul mai arată că cele mai des menţionate instituţii, atât de către cetăţeni cât şi de către companiile comerciale, au fost Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) şi Poliţia Română/Ministerul Afacerilor Interne (MAI). În urma centralizării plângerilor formulate de cetăţeni, Guvernul va decide astăzi soluţiile identificate pentru fiecare problemă semnalată, atât soluţiile imediate cât şi pe cele pe termen mediu şi lung.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite