Scandalul protocoalelor afectează capacitatea de apărare a statului român. Se impune intervenţia CSAT

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Statul paralel, protocoale, abuzuri, demonizarea parchetelor, toate pentru a justifica subordonarea justiţiei şi a serviciilor de informaţii de către actuala putere. Fără să-i pese că scade capacitatea de apărare a statului român. Care rămâne în bătaia vânturilor şi planurilor de agresiune ale Rusiei.

Nu sunt jurist şi nu este rolul opiniei publice, formată mai ales din nespecialişti, să stabilească măsura în care protocoalele încheiate între diferite instituţii ale statului încalcă sau nu, Constituţia şi legile României, principiile statului de drept. CSM este organul abilitat să rezolve această problemă care agită spiritele în opinia publică.

Asupra altor probleme vreau să atrag atenţia. Nu este posibilă apărarea oricărui stat, în particular a României, fără cooperarea, colaborarea instituţiilor specializate. Apărarea statului de acte teroriste, de spioni infiltraţi printre cetăţeni obişnuiţi, de atacuri cibernetice care ar putea bloca sistemul bancar şi aproape toate instituţiile care folosesc sisteme informatice, de furtul datelor personale şi multe asemenea, nu se face de către o singură instituţie. Ar fi imposibil.

Informaţiilor adunate de la diferite instituţii implicate în securitatea României, SRI, SIE, DGPI, Direcţia Generală de Informaţii a Apărării, trebuie analizate şi corelate la nivelul CSAT, de către o comisie unică. Apoi, Parchetele, ICCJ, Curţi de Apel, colaborează pentru emiterea mandatelor de ascultare sau supraveghere ambientală, pentru arestarea, anchetarea şi trimiterea în judecată a suspecţilor care atentează la securitatea statului român.

Atacurile interpersonale, între persoane care s-au aflat sau se află la conducerea unor instituţii importante, în scopul reglării unor conturi mai vechi, nu au ce căuta în spaţiul public. Cine are de reclamat ilegalităţi nu are decât să meargă la Parchetul General să declare ce are de declarat şi procurori şi judecători vor stabili în ce măsură reclamaţiile respective merită deschiderea unui dosar penal. Spălarea rufelor în public serveşte doar intereselor unor inculpaţi care încearcă să-şi salveze pielea de braţul justiţiei.

Cum se pot face toate aceste operaţii fără protocoale de colaborare între instituţii?

Să luăm un caz concret. SRI află despre existenţa unei celule teroriste pe teritoriul României. Este necesară obţinerea rapidă, posibil chiar în cursul nopţii, a unor mandate de supraveghere şi urmărire. Cine le dă, dacă operaţiunea este urgenţa, de grad zero? Un protocol între SRI şi ICCJ trebuie să lămurească acest aspect.

Apoi, apare situaţia ca unul sau mai mulţi suspecţi să fie arestaţi. Nu SRI face arestări, ci procurorii unui parchet, asistaţi de ofiţeri de poliţie, în baza unor decizii de reţinere hotărâte de un procuror. Nu este necesar un protocol sau mai multe, pentru colaborarea, cooperarea unor instituţii? În decurs de 24 de ore, uneori duminica sau în sărbători legale, un judecător trebuie să se pronunţe asupra emiterii, sau nu, a unor mandate de arestare. Ce-ar fi ca procurorul să meargă din judecător în judecător până găseşte unul dispus să judece cererea de arestare preventivă prezentată de către procuror? Şi aşa mai departe.

Toate acestea trebuie prevăzute în protocoale încheiate din timp între instituţii ale statului. Nu sunt de natură a fi prevăzute în lege, şi nici nu pot fi făcute publice toate prevederile protocoalelor, existând riscul ca infractorii să ştie la ce să se aştepte.

Cred că este momentul ca şeful statului, preşedintele Iohannis, să preia în CSAT sarcina de a asigura cooperarea şi colaborarea instituţiilor care asigură securitatea României. Cu maximă urgenţă.

Există acum un moment zero, de reset a existenţei protocoalelor. CSM să rezolve colaborarea instituţiile în domeniul juridic, noile protocoale să aibă avizul CSM, iar CSAT să rezolve colaborarea în domeniul securităţii naţionale, prin alte protocoale vizate de către CSAT. Sigur că pot fi preluate din vechile protocoale acele articole sau aspecte care nu contravin în niciun fel legilor şi Constituţiei.

Ce se întâmplă acum, când o gaşcă de penali, sprijiniţi de trusturi media, vor să anuleze probe în baza cărora au fost condamnaţi sau sunt judecaţi, invocând ilegalitatea unor protocoale şi afectând capacitatea de apărare a statului român, nu trebuie să mai continue.

Iar soluţia poate veni, urgent, doar de la preşedintele Iohannis şi de la CSAT. Înainte de a fi prea târziu.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite