Comunicarea politică şi participarea la alegeri
0Înseamnă mai mulţi bani investiţi în campaniile electorale la o participare mai mare la vot? Au succes sistemele media cu televiziuni de ştiri publice în a demobiliza votanţii? Duce intervenţia guvernului în media şi campanii la o participare electorală mai mare? La toate aceste întrebări ne răspunde Mijeong Baek de la University of Texas at Austin.
Acest articol vrea să afle efectele sistemelor de comunicare politică asupra participării la vot. Cu ajutorul analizei statistice, autorul vrea să testeze următoarele ipoteze: 1) mai mulţi bani în campanii duc la o participare mai mare la vot, 2) simpla existenţă a televiziunilor publice de ştiri ridică participarea la vot, 3) reclamele politice duc la o participare mai mare la vot, 4) un nivel ridicat de comercializare a mediei duce la mai multe reclame politice şi reduce alocarea resurselor pentru metode tradiţionale de campanie, cum ar fi faţă-în-faţă, ceea ce reduce participarea la vot.
Autorul conceptualizează sistemul media ca având trei aspecte: 1) natura sistemului televiziunilor de ştiri, 2) piaţa ziarelor şi 3) presa partizană. Autorul mai include în modelul ei variabile ca gradul de democratizare, votul obligatoriu, magnitudinea circumscripţiei, unicameralismul, indexul de dezvoltare umană (HDI), companii de stat, timp alocat la TV gratis pentru partide, limite ale sponsorizărilor de partid, subsidii publice pentru partide, numărul de abonaţi la ziare, presa partizană, accesul la reclame TV plătite, sistem de televiziuni de ştiri mixt, sistem de televiziuni de ştiri privat sau share-ul audienţelor.
Rezultatele sunt mixte. Primul lucru care rezultă din acest studiu este că sistemele de finanţare ale partidelor care permit mai mulţi bani şi reclame în campanii electorale duc la o participare mai mare la vot. Da, banii contează în campanii şi de acest lucru ar trebui să ţină cont atât opoziţia, cât şi susţinătorii ei în campaniile electorale din aceşti doi ani de foc din România. Al doilea lucru care reiese din acest studiu este că televiziunile de ştiri publice, cum ar fi TVR, ridică participarea la vot, dar modifică efectul accesului votanţilor la reclame TV politice plătite asupra participării la vot.
Teoria cum că mai multă politică la TV duce la alienare şi încredere scăzută este respinsă. Sistemele de comunicare politică care permit mai multă comunicare politică şi deci reduc costul informării duc la o participare la vot mai mare. Cu toate acestea, o piaţă liberă a mass-mediei nu duce la un schimb de idei şi nu duce la mai multă participare politică. Deci rolul statului în campanii este încă important şi nu trebuie denigrat statul în aceste zile, chiar dacă momentan statul înseamnă contrareforma odraslelor comuniste şi a unor oportunişti gen Dinu Păturică.
Statul poate ridica participarea la vot prin însăşi existenţa unei televiziuni publice. E atât de simplu.