Arafat, despre atacurile la adresa sa din cauza legii carantinării: Parcă am scris-o şi dezbătut-o singur. Au votat toţi o lege care dă putere absolută lui Arafat?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, Raed Arafat, a denunţat pe Facebook o atitudine publică negativă la adresa sa după votarea legii carantinei şi izolării, şi folosirea ironică a termenului „comandantul acţiunii”, dar şi ideea că acesta ar avea putere absolută după promulgarea legii, dezbătute zile bune, pe fondul unor proteste politice şi publice faţă de măsuri guvernamentale considerate abuzive.

Raed Arafat a ţinut să lămurească pe Facebook cine ce face şi de ce e responsabil, denunţând o atitudine ostilă publică la adresa persoanei sale.

Nici nu s-a publicat Legea şi au început atacurile împotriva ei şi a persoanei mele parcă eu sunt cel care a scris-o singur, a dezbătut-o singur şi a votat-o singur. Încercarea de a lega cu orice preţ numele meu de orice este negativ şi orice este neplăcut în relaţie cu COVID-19 este evidenţă, mai ales în ultima perioada. 

Am auzit cum cineva îşi bătea joc de un termen folosit de noi în ultima perioada, şi anume “comandantul acţiunii”, zicând că este o invenţie care nu se regăseşte în legislaţie. De fapt termenul se referă la persoană care coordonează integrat acţiunea de răspuns şi se regăseşte în Hotărârea de Guvern numărul 557 din 2016. Termenul se referă la cel care comandă intervenţia la nivel judeţean, acesta fiind de regulă inspectorul şef ISU sau chiar prefectul, iar la nivel naţional termenul se referă la şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă sau persoana care îl inlcouieste, de regulă această fiind inspectorul general al IGSU. În cadrul noii legi, s-a dorit că să fie trecut direct şeful DSU sau persoană desemnată în locul de a scrie comandantul acţiunii, ce în final nu schimbă modul de lucru stabilit în domeniul situaţiilor de urgenţă. 

Altul, spunea că dr. Arafat va controla totul după ce se promulga Legea!

Chiar aşa? Au votat toţi o Lege care da putere absolută dr-lui Arafat? 

Doar o citire atentă a Legii poate clarifica cititorului ce pargii de control sunt şi ce face fiecare persoană sau instituţie. De exemplu:

1. Internarea pacientului se face la recomandarea medicului şi prin act emis de Direcţia de Sănătate Publică în cazul în care acesta refuză internarea iar medicul fiind de părerea că acesta trebuie să fie internat în cazul unei boli contagioase. Iar aici vorba nu este despre COVID 19, regulă fiind una generală în cazul bolilor transmisibile. Deci dr. Arafat nu decide nimic în această privinţa. Protocoalele medicale sunt realizate de specialiştii Ministerului Sănătăţii şi nu de DSU. 

2. Carantinarea individuală a persoanelor suspecte se face de către personalul Direcţiei de Sănătate Publică prin act emis pentru fiecare persoană, deci din nou nu dr. Arafat decide acest lucru, şi nici nu da aprobarea în acest sens. 

3. Izolarea la domiciliu a persoanelor pozitive poate fi decisă de medic în condiţia în care riscul de a infectă pe alte persoane este redus. Din nou, nu dr. Arafat decide acest lucru.

4. Carantinarea persoanelor care vin din alte ţări poate fi decisă de Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, format din miniştri, scretari de stat şi şefi de instituţii, în baza unei analize a grupului de suport tehnico-ştiinţific, în care sunt peste 15 persoane inclusiv epidemiologi şi medici de boli infecţioase. Deci, nu dr. Arafat decide acest lucru de capul lui. 

5. Dr. Arafat poate semna un ordin de detaşare, dar acest lucru poate fi semnat şi de ministrul sănătăţii sau de conducătorul unei instituţii.

6. Dr. Arafat poate semna ordinul de carantină pe o zona anume pe baza recomandării direcţiei de sănătate public judeţeană sau a Municipiului Bucureşti şi a votului de aprobare al comitetului judeţean pentru situaţii de urgenţă sau al mun. Bucureşti, precum şi al avizului Institutului de Sănătate Publică (INSP) din cadrul Ministerului Sănătăţii. Cu alte cuvinte, dr. Arafat nu poate semna astfel de ordin de capul lui până nu are propunerea Dir. de Sănătate Publică, acordul Comitetului Jud. Pentru Situaţii de Urgenţă şi avizul INSP.

Totodată astfel de ordin trebuie validat în termen de 48 de ore de Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă. Legea stabileşte şi criteriile pe baza cărora se iau astfel de decizii. 

7. Toate deciziile luate în baza acestei legi pot fi contestate în instanţa astfel încât deciziile să fie anulate dacă un judecător consideră acest lucru necesar. 

În concluzie, Legea nu da puteri supreme nici dr.-ului Arafat şi nici unei alte persoane. Doar că această ne permite să putem acţiona prompt şi să putem lua decizii bazate pe analize şi recomandări fără pierdere de timp. 

Încercările de a spune că tot ce se face în lupta cu acest virus este un abuz şi nejustificat, încercând să se lege acest aspect de o persoană sau două, reprezintă o încercare de dezinformare a populaţiei şi de a menţine în continuare un curent de opinie negativ faţă de orice acţiune luată la nivel de autorităţi.”, a scris Arafat pe Facebook.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite