Drumurile României se transformă în cimitire. Vacanţa de Rusalii s-a încheiat cu un carnagiu pe şosele

0
Publicat:
Ultima actualizare:

21 de oameni au murit, iar alţi 35 au fost răniţi pe şoselele României în minivacanţa de Rusalii. Comportamentul şoferilor care conduc maşini puternice este principalul duşman al siguranţei acestora şi a celorlalţi participanţi la trafic, atrag atenţia experţii

Minivacanţa de Rusalii s-a încheiat cu un carnagiu pe şosele. Nu mai puţin de 21 de oameni şi-au pierdut viaţa, iar alţi 35 au fost grav răniţi. În fiecare zi a weekendului prelungit au avut loc accidente rutiere, însă duminică au fost înregistrate nu mai puţin de 12 incidente foarte grave în care şi-au pierdut viaţa 10 persoane, iar alte 20 au fost rănite. Neatenţia şi neadaptarea vitezei la trafic au fost de obicei cauzele acestor accidente, iar respectivii şoferi au ajuns în stâlpi, copaci sau în maşinile care veneau din sens opus. În Galaţi, de exemplu, două persoane au murit într-un accident produs de un poliţist aflat în timpul liber, care a încercat să evite un câine ce i-a apărut în faţă, pe Drumul Naţional 25, în localitatea gălăţeană Drăgăneşti. Maşina agentului a lovit frontal un alt vehicul. În urma impactului au murit şoferul de 50 de ani şi pasagerul, un bărbat de 70 de ani. Ambii se aflau în maşina lovită de omul legii.

Comportamentul şoferilor români bate infrastructura

Pilot de raliu, multiplu campion naţional şi specialist în conducere preventivă, Titi Aur consideră România este lider european la capitolul victime pe şosele pentru că, în general, nu suntem educaţi cum să circulăm corect. „Şi ca pietoni, dar mai ales ca şoferi traversăm aiurea pe unde nu trebuie pentru că mulţi dintre noi aşa am fost învăţaţi de părinţi. Un copil de patru ani care vede că tatăl traversează cu el prin loc nepermis aşa va face toată viaţa. Apoi educaţia rutieră este aproape inexistentă la liceu şi la şcoală”, spune specialistul.

Titi Aur spune că şi legislaţia după care funcţionează şcolile de şoferi este perimată. „În prezent avem şcoli de luat carnet de conducere, nu şcoli de şoferi. Conform legislaţiei cursanţii nu sunt obligaţi să înveţe elemente de prevenţie în trafic. Cursurile sunt sumare în acest domeniu, iar elementele de siguranţă în trafic sunt predate sporadic de unii instructori care dau dovadă de un comportament mai voluntar. Şcoala de şoferi s-a deplasat către o activitate pur comercială şi mai puţin didactică”, arată expertul. 

Expertul în conducere preventivă spune că cele mai multe accidente de circulaţie se produc din pricina comportamentului şoferilor la volan şi mai puţin a infrastructurii rutiere, chiar dacă aceasta este deosebit de importantă în ecuaţia siguranţei rutiere. „Peste 95 la sută din accidentele rutiere se produc din cauza comportamentului uman.Culmea este că la noi din cauza acestui comportament avem mai mulţi morţi pe autostradă în comparaţie cu cei înregistraţi pe drumurile naţionale. Adică, statistic vorbind, pe autostradă avem un deces pe an, la 35 de kilometri, iar pe drumurile naţionale se înregistrază un deces pe an, la 60 de kilometri.”, arată expertul. 

Avem şcoli de luat carnet de conducere, nu şcoli de şoferi Titi Aur Expert în conducere preventivă

Agresivitatea în trafic poate fi molipsitoare

La rândul său, psihologul Ionel Simionca, expert în siguranţa traficului, atrage atenţia că indiferenţa autorităţilor cu privire la comportamentul antisocial al multor şefori de maşini puternice seamănă doar tragedie. „Avem în ultimul timp un număr tot mai mare de conducători auto cu maşini puternice, care şi-au adoptat o nouă identitate folosindu-se de mărcile acestor autoturisme. Sunt conducătorii auto care consideră că o maşină puternică poate face manevre periculoase şi îi motivează să aibă un comportament agresiv în trafic. Şi acest comportament poate fi molipsitor, dacă nu este combătut. Imaginaţi-vă cum este să circulaţi cu viteză regulamentară în localitate, iar la 2 m în spate să aveţi o maşină puternică care vă presează continuu. Vorbim pur şi simplu de un comportament antisocial. Este nevoie de mult mai multe resurse pentru a reduce numărul de victime al accidentelor rutiere. Această indiferenţă este o tragedie”, a precizat Ionel Simionca.

98 de decese la milionul de locuitori, costuri de 3 miliarde de euro

Conform datelor Comisiei Europene, România deţine un nedorit loc 1 în domeniul numărului victimelor produse în accidente rutiere. Concret, în 2017 (datele centralizate pe 2018 nu sunt încă disponibile), rata deceselor în accidente rutiere produse la noi a crescut la 98 de decese la milionul de locuitori. În afară de România şi Bulgaria nicio altă ţară nu a înregistrat un număr care să depăşească cifra de 80 de decese la un million de oameni. Comisia Europeană a estimat costurile socio-economice a deceselor înregistrate în accidentele rutiere din România la 3 miliarde de euro anual.

Evenimente

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite