Oprescu decide, bicicliştii ies în stradă: ”întâlnirea de joi a fost una diplomatică, protestul de sâmbătă rămâne valabil”
0Muncipalitatea anunţa joi seara, în urma unei întâlniri dintre primarul Sorin Oprescu şi reprezentanţi ai societăţii civile, că se vor face piste de biciclete însă numai în zonele sigure. Preşedintele OPTAR susţine însă că nu a fost decât o întâlnire diplomatică şi că problema bicicliştilor rămâne în continuare nerezolvată. Sâmbătă, 3.000 de bucureşteni vor spune Nu pistelor pe trotuar.
Conflictul dintre reprezentanţii bicicliştilor şi autorităţi pare că nu s-a stins în problema pistelor.
Pe de-o parte autorităţile susţin că le vor construi, însă cu condiţia ca ele să fie sigure atât pentru cetăţeni, cât şi pentru biciclişti, iar de cealaltă parte asociaţiile acuză tergiversarea aplicării unor soluţii reale care să transforme transportul alternativ într-un posibil.
La sediul Primăriei Generale s-a construit un grup de mobilitate prin care se organizează întâlniri de discuţie de două ori pe săptămână. Se discută intens la Primărie: organizaţiile societăţii civile bucureştene vin cu soluţii, propun proiecte, iar reprezentanţii Primăriei Generale, ai Poliţiei Rutiere, dar şi ai Administraţiei Străzilor încearcă să vină cu sfaturi practice.
Proiectele se fac, bicicletele rămân acasă
Cu toate astea însă, evoluţia proiectelor de implementare a pistelor de biciclete în circulaţia rutieră din oraş este foarte lentă, iar bicicliştii s-au săturat să se lupte cu morile de vânt, spune preşedintele fondator al Organizaţiei pentru Promovarea Transportului Alternativ (OPTAR), Marian Ivan.
”Din punctul meu de vedere, întâlnirea de joi seară a fost mai mult una diplomatică. Pe undeva, primarul general, domnul Sorin Oprescu, nu a vrut decât să şteargă greşeala pe care a făcut-o atunci când a afirmat că pistele trebuie făcute exclusiv pe trotuar. Proiectul despre care s-a discutat ieri (realizarea unei piste continue de biciclişti, pe axa nord-sud a Capitalei n.r.) este unul vechi, eu am aflat de el acum două luni. Există şi alte câteva pe tema cărora se discută, dar nimic nu a prins vreo formă palpabilă”, a declarat Marian Ivan pentru adevarul.ro.
Reţea pe întreg oraşul pentru biciclişti şi pietoni
Preşedintele OPTAR este de părere că declaraţiile lui Oprescu de a face piste exclusiv pe trotuar a blocat un proiect care era la ”doi paşi” de a fi pus în practică, metodă de altfel destul de frecvent practicată de autorităţi.
”Există mai multe proiecte pe care se discută, unul dintre ele este crearea unei reţele la nivelul întregului oraş destinat atât bicicliştilor, cât şi pietonilor. Cu o zi înainte ca Oprescu să facă declaraţia că pistele trebuie să fie exclusiv pe trotuar, bătusem palma pe trasarea primelor piste din oraş, urma chiar să începem să vopsim primele linii. După declaraţie, toţi ceilalţi implicaţi din partea autorităţilor n-au mai răspuns la telefon”, a mai spus Ivan. La această reţea se lucrează din noiembrie 2012 şi este o unire de forţe între majoritatea organizaţiilor non-guvernamentale din Bucureşti.
Cei implicaţi susţin că există mai multe etape ale proiectului, dar că 90% din el este gata, nefiind nevoie decât de aprobarea lui. ”Vor fi trei etape: prima este indicarea reţelei, apoi implementarea ei în condiţiile actuale, fără investiţii majore. După aplicarea primelor două, aproape complete în acest moment, se poate da drumul proiectului, ulterior apare cea de-a treia etapă prin care se încearcă obţinea unor fonduri europene nerambursabile ca pistele să fie întreţinute, curăţate şi eventual păzite de parcări ilegale. De asemenea, ne interesează foarte mult ca el să fie inclus în Planul Urbanistic General”, a mai explicat preşedintele OPTAR.
Proiect de infrastructură construit profesionist
Directorul de proiecte al Asociaţiei Green Revolution, Corneliu Belciug, este totuşi de părere că întâlnirea de ieri nu a fost chiar de prisos şi că un proiect de infrastructură profesionist conceput trebuie să plece de la ideea de siguranţă.
"Au fost atinse patru puncte importante ieri. Am vorbit despre verificarea, amendarea şi aprobarea documentaţiei cadru privind realizarea pistelor de biciclete din Bucureşti şi despre un proiect de infrastructură profesionist construit de către oameni competenţi în domeniu. ONG-urile participante s-au angajat să vină cu o propunere de realizare a reţelei de biciclete în Bucureşti. Cu ajutorul reprezentanţilor institutelor de cercetare, facultăţilor şi autorităţilor autorizate/cu competenţe în realizarea, avizarea şi aprobarea proiectelor şi studiilor de fezabilitate din domeniul infrastructurii, se va construi un proiect fezabil. Pe 5 aprilie, îl vom prezenta primarului Oprescu care, la rândul dumnealui, îl va prezenta Consiliului General în speranţa că va fi aprobat", a explicat Belciug.
Astfel, pe 5 aprilie, potrivit reprezentantului Asociaţiei Green Revolution, se va discuta acest proiect care va viza, sub forma unui proiect pilot, ruta N-S a oraşului.
Protestul bicicliştilor
Cel mai mare protest al bicicliştilor, cum este anunţat pe pagina de Facebook al evenimentului, este organizat sâmbătă, 23 martie, iar întâlnirea se va face începând cu ora 13.00 în Parcul Carol la fântâna Zodiac, urmând ca în jurul orei 14.00 să înceapă marşul. Potrivit preşedintelui OPTAR, circa 3.000 de oameni vor veni la protest.
”Mesajul acestui marş este simplu: decât să se construiască piste prost, care să descurajeze mersul pe bicicletă prin oraş, mai bine să nu se mai facă deloc. Cu toate că nu am primit încă avizul pentru marş, nu am primit nici un protocol de refuz din partea Municipalităţii”, conchide preşedintele OPTAR, Marian Ivan.