Copiii învaţă responsabilitatea în trafic pentru viitorul "drum european"

Copiii învaţă responsabilitatea în trafic pentru viitorul

Copiii învaţă cum să direcţioneze traficul rutier. FOTO: Fundaţia Provocările Mileniului Moldova

Peste 2.000 de elevi din cele 14 sate amplasate de-a lungul drumului Sărăteni-Soroca,  aflat în reparaţie, sunt instruiţi în cadrul unei campanii privind securitatea rutieră.

Ştiri pe aceeaşi temă

Elevii din satul Voloviţa, raionul Soroca, traversează zi de zi drumul spre şcoală în grabă, de frica maşinilor ce se perindă cu viteză. Nu au o trecere de pietoni şi nici indicatoare rutiere la intrarea în curtea gimnaziului „Alexandru Lupaşcu“, unde învaţă copii din trei sate învecinate. Din această toamnă, autostrada a intrat în reparaţii, iar la şcoală vin tot mai des oaspeţi de la Chişinău, care-i învaţă pe copii cum să-şi protejeze viaţa în trafic şi să se bucure de drumul ce va fi reabilitat până în vara lui 2014.

Seminarele au început săptămâna trecută. Poliţistul de sector le-a explicat şcolarilor regulile de circulaţie şi de securitate rutieră. Cei 208 elevi au primit pliante informative şi benzi reflectorizante care îi vor face vizibili pentru şoferi pe timp de noapte. Reprezentanţii Corporaţiei Provocările Mileniului, care finanţează reabilitarea tronsonului, au mai adus cărţi, steguleţe, plăcuţe, veste fluorescente şi alte materiale ce vor fi utilizate la cursuri.

„Acest proiect este foarte important pentru că orele şcolare nu sunt suficiente. Ducem lipsă şi de materiale didactice. Este un lucru unic pentru Moldova, întrucât noi, profesorii, avem parteneri în procesul educaţional, iar odată cu elevii sunt instruiţi şi părinţii“, afirmă Galina Lavraniuc, directoarea gimnaziului.

La primul seminar a fost creat un grup comunitar, care va ajuta copiii să traverseze drumul pe sectoarele cu risc sporit de accidente. Astfel de echipe de elevi vor activa în toate localităţile de pe traseu, iar membrii acestora vor fi dotaţi cu haine reflectorizante, fluiere şi fanioane pentru direcţionarea traficului. În acest mod, organizatorii campaniei speră să reducă numărul accidentelor cu implicarea minorilor, care la nivel mondial indică o cifră anuală alarmantă de peste 260.000

Elevii de la Voloviţa au primit benzi reflectorizante şi pliante informative

VIEŢI SPULBERATE PE ŞOSEA

Locuitorii din Voloviţa ţin bine minte accidentele care au luat viaţa câtorva copii din sat. Directoarea şcolii povesteşte cu regret despre doi elevi care au murit pe loc după ce au fost loviţi din plin pe o trecere de pietoni abia vizibilă. Era primăvară, iar picii se întorceau de la cules ghiocei. „Gimnaziul e amplasat chiar la şosea şi riscurile sunt foarte mari. Ne dăm seama că purtăm o responsabilitate dublă, nu doar ca elevii să înveţe carte, dar şi să vină la şcoală şi să ajungă acasă în siguranţă. Sper că toţi vor lua aminte la informaţia pe care o aud, ca să nu mai avem cazuri tragice“, susţine Galina Lavraniuc.

Copiii, la rândul lor, îşi aduc aminte de un motociclist care s-a răsturnat pe şosea, încercând să evite un elev. „Eu şi mulţi alţi colegi locuim lângă traseu şi venim în fiecare dimineaţă din alte localităţi. Dacă nu vom şti regulile de circulaţie, vom face haos“, spune Gheorghe Pară, elev în clasa a opta. „Orele ne ajută să înţelegem mai bine cum să ne purtăm când mergem în apropierea unei străzi centrale“, adaugă colega lui, Elena Rusu.

Paula Negrean, unul dintre membrii grupului comunitar, este mândră de responsabilitatea pe care o are. „Voi îndruma colegii mai mici, voi încerca să fiu un exemplu şi să le demonstrez că viitorul e în mâinile noastre“, mărturiseşte fata.

EXPERIENŢA INTERNAŢIONALĂ

Porţiunea de drum Sărăteni-Soroca este evaluată ca unul dintre cele mai deteriorate trasee. Circa 60% necesită reconstrucţie totală. Pe lângă reabilitarea completă, coordonatorii proiectului promit treceri şi staţii pentru pietoni, parcări în incinta instituţiilor amplasate de-a lungul drumului şi iluminarea străzilor adiacente. În plus, este pentru prima dată în Republica Moldova când un proiect de infrastructură include şi o componentă socială.

„În Europa, America de Nord şi Australia, astfel de proiecte sunt foarte des practicate şi au un impact de durată. Nivelul de cultură pietonală acolo este rezultatul educaţiei copiilor şi adulţilor pe parcursul multor ani. Cu siguranţă, impactul va fi simţitor atât pentru elevi, cât şi pentru şoferi, mai ales că materialele folosite predispun spre o comunicare plăcută“, afirmă expertul social Dragica Veselinovic.

citeste totul despre: